Vagus pomohol za 10 rokov tisícom ľudí bez domova
Občianske združenie Vagus, ktoré pracuje s ľuďmi bez domova v Bratislave, pripravilo pri príležitosti svojho desiateho výročia prehľad najzaujímavejších čísel za celé svoje pôsobenie.
Občianske združenie Vagus, ktoré pracuje s ľuďmi bez domova v Bratislave, pripravilo pri príležitosti svojho desiateho výročia prehľad najzaujímavejších čísel za celé svoje pôsobenie.
OZ Vagus vzniklo v apríli 2011 ako reakcia na vysoký počet ľudí žijúcich na ulici a potrebu denného centra pre ľudí bez domova v centre Bratislavy. Neskôr svoje služby rozšírilo o nízkoprahové denné centrum DOMEC, sociálnu kaviareň DOBRE&DOBRÉ a integračný program MEDZIMIESTO zameraný na získavanie stabilného bývania. Už 10 rokov systematicky pomáha ľuďom z ulice.
5 470 ĽUDÍ BEZ DOMOVA VYUŽILO SLUŽBY VAGUSU
Od vzniku združenia pracovali sociálny pracovníci Vagusu s viac ako 5000 ľuďmi. “V teréne denne navštívime priemerne 17 ľudí priamo v miestach, kde žijú. Služby nášho denného centra využije približne 100 ľudí denne a v integračnom programe pracujeme s desiatkami ľudí ročne,” upresňuje Petra Červená, programová riaditeľka OZ Vagus.
Mnohí z ľudí bez domova využívajú služby Vagusu opakovane. Vagus tiež vypĺňa chýbajúce sociálne služby v Bratislave a ako jediní počas dňa otvárajú brány denného centra počas víkendov. “Máme skúsenosť aj s ľuďmi, ktorých sme stretli v teréne, začali navštevovať denné centrum a postupnou spoluprácou na riešení sociálnej situácie sa dostali do nášho programu bývania.” dopĺňa Alexandra Kárová, výkonná riaditeľka OZ Vagus.
37 095 ROZHOVOROV VEDÚCICH K ZLEPŠENIU SOCIÁLNEJ SITUÁCIE
Sociálne poradenstvo predstavuje jeden z najdôležitejších nástrojov na zmenu sociálnej situácie človeka bez domova. Sociálni pracovníci sú nápomocní pri riešení zdravotného stavu, vybavenia dokladov, pri hľadaní práce aj stabilného domova. “S klientmi postupne spoločne riešime rôzne prekážky na ich ceste z ulice. V začiatkoch našej práce išlo prevažne o zdravie a doklady. S pribúdajúcimi službami sme sa stávali ich oporou aj pri získaní práce, stabilného bývania, naviazaní kontaktu s rodinou, či získavaní zručnosti ako hospodáriť s peniazmi,” uvádza Červená. Sociálne poradenstvá prebiehajú v uliciach, priamo na miestach, kde ľudia žijú, v poradenských miestnostiach denného centra, ako aj priamo v domácnostiach klientov Vagusu.
13 441 OŠETRENÍ
Ľudia bez domova majú často nedoplatky na zdravotnom poistení, čo im znemožňuje prístup k riadnej zdravotnej starostlivosti. Podlomené zdravie a psychický stav vplyvom života na ulici a nedoliečené poranenia často vedú k chronickým ochoreniam a mnohokrát aj k ohrozeniu života. Pracovníci Vagusu preto poskytujú základné ošetrenie ľuďom priamo v teréne a v ošetrovni denného centra. “Bežnou výbavou nášho terénneho tímu počas výjazdov je základný zdravotný materiál, často však voláme aj záchrannú službu alebo prevážame ľudí na pohotovosť. V dennom centre poskytujeme základné ošetrenie a dostupné lieky,” upresňuje Kárová
Vagus upozorňuje na dôležitosť dostupných služieb pre ľudí bez domova v Bratislave, ale aj na celom Slovensku. Aktuálna priorita je dostatok sociálnych služieb pre ľudí, ktorí už o domov prišli, zmysel však vidí najmä v prevencii straty domova a dostupnom bývaní. Samotné združenie v tomto smere vyvíja aktivity a zároveň apeluje na štátne inštitúcie a tlačí dlhodobo na zmeny v legislatíve, ktoré majú pomôcť k ukončovaniu bezdomovectva na Slovensku.
Informačný servis
Zdroj: Webnoviny.sk
Odporúčané články
Deviata celoslovenská pacientska konferencia Asociácie na ochranu práv pacientov (AOPP) v Bratislave (14.-15. novembra 2025) spojila pacientov so zástupcami ministerstva, parlamentného výboru pre zdravotníctvo, zdravotných poisťovní, poskytovateľov a akademickej obce. Vyvrcholením podujatia bolo tradičné slávnostné udeľovanie ocenení Môj lekár, Moja sestra.
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sprístupnila webovú stránku s registračným formulárom, prostredníctvom ktorého môžu cestujúci požiadať o mimoriadne odškodnenie za zranenia, ktoré utrpeli pri nedávnych železničných nehodách pri Jablonove nad Turňou a Pezinku. Vláda SR schválila jednorazový finančný príspevok 12. novembra ako mimoriadnu formu pomoci nad rámec zákonných povinností dopravcu.
Vstúpiť do Diskusie
(0 komentárov)