Slepé koľajnice sú prípravou na nové trasy
Pri rekonštrukcii električkovej trate na Hviezdoslavovej ulici, hneď vedľa budovy Úradu Košického samosprávneho kraja, sa objavili slepé koľaje. Nadväzujú na obratisko na Námestí Maratónu mieru, ale v smere ku kruhovému objazdu pri Jumbo centre jednoducho po niekoľkých metroch končia v asfalte.
“Je to už príprava na tram-trainy, o ktorých sa toľko hovorilo? Alebo je to len nejaká záloha, kam môže električka v prípade potreby vyčkať na odstránenie nejakého problému? Podobné slepé koľaje sú totiž aj pred železničnou stanicou,” zaujíma viacerých Košičanov, ktorí nám poslali otázky.
Odpovede sme hľadali u vedúceho odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Ladislava Olexu, ktorý od začiatku stojí pri projekte Integrovanej koľajovej dopravy (IKD), teda prepojení električkovej a vlakovej dopravy v meste.
Príprava na tram-trainy
“Práve ukončená v podstate nová trať Staničné námestie – Štúrova – Kuzmányho – Námestie Maratónu mieru je len jednou časťou systému IKD. Na Staničnom námestí je pripravené odbočenie na južnú časť železničnej stanice. V budúcnosti by tadeto mohli premávať vlakoelektričky, takzvané tram-trainy.“
Podľa neho len samotný most, ktorý by na stanici spojil električkovú a vlakovú trať, by stál 15 miliónov eur. Najprv však treba komplexne vyriešiť celý systém IKD tak, aby bol efektívny a rentabilný. A potom zohnať financie. Realizáciu L. Olexa odhaduje na asi desať rokov.
Zatiaľ je to otázne
Aj zatiaľ slepé koľaje na Hviezdoslavovej sú prípravou na novú budúcu trasu.
“Ďalšia, už projekčne spracovaná časť celého systému, je pokračovanie z Námestia Maratónu mieru cez Masarykovu ulicu ponad koľaje železníc na Rampovej, odbočenie doľava pozdĺž koľajníc železničných k budúcemu terminálu neďaleko hypermarketu Tesco a odtiaľ v ďalšej etape s odbočením doprava na Sídlisko Ťahanovce. Je otázne, či to budú tram-trainy, alebo električky. Zrejme však električky kvôli výškovému prechodu,” tvrdí dopravný odborník.
Rozvíjame historický odkaz
Košice majú totiž podľa krajského šéfa dopravy jedinečné podmienky na rozvoj koľajovej dopravy. Začalo sa to už v roku 1861, keď do mesta prišiel prvý vlak. Od stanice sa totiž začali budovať koľaje k rozvíjajúcim sa podnikom, ako napríklad pivovar alebo mlyn. Mali rovnaký rozchod ako koľajnice železníc, teda 1435 mm. Tak vznikala koľajová sieť v Košiciach.
“Táto história nám dáva odkaz – keďže tu máme koľaje s rovnakým rozchodom, využime ich novým, moderným spôsobom. A tak bol zadaný projekt na výstavbu inegrovanej koľajovej dopravy v Košiciach,” hovorí Ladislav Olexa. Dodáva, že základ na to, aby sa v budúcnosti dala efektívne riešiť doprava v meste modernými spôsobmi, je už urobený
Čo je tram-train
Aký je rozdiel medzi električkou a tram-trainom? Podľa Ladislava Olexu je to zložitejšie, ako sa zdá.
“Električka má nižší nápravový tlak, je ľahšia a môže prechádzať menšími oblúkmi. Tram-train má vyšší nápravový tlak, je teda ťažší a potrebuje väčšie oblúky na trati. Technicky zložité je najmä riešenie napájania motorovej časti. Vedenie na železniciach má 3000 voltov, na električkovej trati 700 voltov. Ide o jednosmerný prúd. V tram-traine je teda oveľa zložitejšia motorová časť. K tomu treba mať vybudované nové depo, električkové nestačí,” vysvetľuje dopravný odborník.
Systém integrovanej dopravy začína v Moldave
Od decembra začne fungovať prvá etapa systému integrovanej dopravy z Moldavy nad Bodvou do Košíc. Vtedy spustia nový terminál a cestovné poriadky vlakov a autobusov.
“Systém je založený na spoločných cestovných poriadkoch a tarifách,” vysvetľuje vedúci odboru dopravy KSK Ladislav Olexa.
Výhodou je oveľa vyššia koordinácia autobusovej a koľajovej dopravy s MHD, aby na seba nadväzovali.
Dopravcovia zasa budú mať lepšiu efektivitu využívania svojich dopravných prostriedkov, budú riadené z jedného dispečerského centra. Takýto systém majú vyskúšaný napríklad v Brne.
U nás bude prvou lastovičkou novovybudovaný terminál v Moldave nad Bodvou. “Je tam 7 autobusových nástupíšť pre príchod, 2 na odchod a bude tam chodiť 7 párov vlakov z Moldavy do Košíc a späť.
Vlaky budú zabezpečovať dopravné spojenie na hlavné pracovné zmeny v U. S. Steele. S vedením podniku sme rokovali o rozvoze zamestnancov autobusmi vnútropodnikovej dopravy priamo z vlakovej zastávky Hutníky,” dodal L. Olexa.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice upozorňuje obyvateľov na plánované nočné údržbové práce na električkovej trati, ktoré môžu spôsobiť dočasné zvýšenie hlučnosti v oblasti.
Diplomat a bývalý prezidentský kandidát Ivan Korčok vstupuje do Progresívneho Slovenska (PS) a bude novým členom predsedníctva hnutia. Oznámil to dnes na tlačovej besede. Na jeho vystúpenie reagoval na sociálnej sieti podpredseda Smeru-SSD Ľuboš Blaha. Podľa neho sa Ivan Korčok iba demaskoval a potvrdil, že spoločne s ďalšími pravičiarmi, idú ovládnuť stranu PS.
Cesta vlakom z Bratislavy do Košíc sa pre pani Andreu z Košíc zmenila na nepríjemnú skúsenosť, keď jej 6. novembra 2024 počas jazdy ukradli kufor. Páchateľ s ním vystúpil v Spišskej Novej Vsi. Vďaka rýchlej reakcii Oddelenia železničnej polície v Spišskej Novej Vsi sa však podarilo kufor vypátrať a vrátiť jeho majiteľke.