Europoslanci pre U. S. Steel tlačia na Európsku komisiu
Jednotlivo aj s podporou svojich politických klubov sa slovenskí poslanci Európskeho parlamentu obracajú s požiadavkami na najvyšší výkonný orgán Európskej únie. Dôvodom je kríza oceliarskeho priemyslu na starom kontinente, ktorá podľa nich môže položiť najväčšieho súkromného slovenského zamestnávateľa, U. S. Steel Košice.
Druhá najväčšia frakcia v parlamente, skupina socialistov a demokratov, ktorá má 191 poslancov, poslala pred Vianocami list Európskej komisii, aby okamžite riešila masívne importy lacnej čínskej ocele na európsky trh.
„V tejto veci je na ťahu komisia, ktorej úlohou je strážiť dodržiavanie férových pravidiel medzinárodného obchodu. Hneď ako som sa o probléme dozvedel, požiadal som v našej politickej frakcii o tlak na komisiu aj Radu EÚ,“ tvrdí europoslanec Vladimír Maňka.
Podľa informácií, ktoré získal z kancelárie podpredsedu Európskej komisie Maroša Šefčoviča, tento orgán už koná a „plánuje prehodnotiť“ systém ochranných nástrojov obchodu. Ich súčasťou sú antidampingové clá, ktorými by sa únia mohla brániť pred dovozom ocele z Číny za cenu pod výrobnými nákladmi.
Ekologická daň
S Čínou podľa Maňku treba začať okamžite rokovať a okrem dumpingových cien riešiť aj ďalší problém, ktorý znižuje schopnosť košických oceliarní konkurovať mimoeurópskym výrobcom. Sú to náklady na environmentálnu oblasť.
„Európske podniky dnes nie sú v spravodlivej súťaži s konkurentmi, ktorí ich vytláčajú lacnou neekologickou výrobou. Treba skúmať, ako zdaniť finálnu spotrebu podľa množstva spotrebovanej energie a množstva emisií vo výrobnom reťazci,“ hovorí europoslanec.
Možnosťami zavedenia tejto ekologickej európskej dane sa zaoberá takzvaná Skupina na vysokej úrovni pre vlastné zdroje EÚ. Štúdia s návrhmi zdanenia by mala byť zverejnená tento mesiac.
Ceny určuje centrum
S otázkou, kedy a aké opatrenia zavedie, interpeloval Európsku komisiu aj poslanec Ivan Štefanec z frakcie Európskej ľudovej strany. Tvrdí, že „situácia je likvidačná pre európskych výrobcov a ohrozuje zamestnanosť východného Slovenska“.
Podľa Miroslava Mikulášika, ďalšieho slovenského europoslanca z tejto frakcie, čínske ceny nie sú výsledkom ponuky a dopytu. „Sú očividne dumpingové. Cenová politika je vedená z centra komunistickej strany,“ povedal pre portál eurospkenoviny.sk s tým, že aj on „konfrontoval“ úniu, aby rázne konala.
Nižší paušál na služobné autá
Pre výpadok zákaziek spoločnosť U. S. Steel zaviedla na január skrátený štvordňový pracovný týždeň. Viceprezident spoločnosti Martin Pitorák zamestnancov v poslednom čísle podnikových novín Oceľ Východu informoval, že neodpracovaný deň, za ktorý dostanú zamestnanci 60 percent mzdy, by mal nadväzovať na víkend, dovolenky, či voľno na odpočinok medzi pracovnými zmenami.
Spájať voľné dni v mesiaci podľa neho bude možné len vo výnimočných prípadoch po schválení generálnym manažérom. Súčasne so skrátením pracovného času podnik znížil o dvadsať percent oprávneným zamestnancom paušálny príspevok na používanie vozidla na služobné účely.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Ukrajina očakáva, že v roku 2026 dostane 40 až 45 miliárd eur zo zmrazených ruských aktív v celkovej sume 210 miliárd eur. Ako referuje web Espreso TV, na utorňajšej tlačovej konferencii to povedal ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Dopravný podnik mesta Košice od štvrtka 27. novembra 2025 obnoví štandardnú prevádzku autobusových liniek na Rastislavovej ulici.
O zmene nebezpečnej križovatky pri amfiteátri na Festivalovom námestí sa hovorí už dlhé roky. Obyvatelia Košíc si môžu všimnúť obrovské žeriavy na stavbe polyfunkčného objektu, zmenu dopravy je badať na časti Starej spišskej cesty. Práce na zmene križovatky mali podľa magistrátu začať v septembri tohto roka. Prevažnú časť má budovať developer. Mesto sa finančne bude podieľať na prestavbe križovatky spolu s investorom CTR.