Europoslanci pre U. S. Steel tlačia na Európsku komisiu
Jednotlivo aj s podporou svojich politických klubov sa slovenskí poslanci Európskeho parlamentu obracajú s požiadavkami na najvyšší výkonný orgán Európskej únie. Dôvodom je kríza oceliarskeho priemyslu na starom kontinente, ktorá podľa nich môže položiť najväčšieho súkromného slovenského zamestnávateľa, U. S. Steel Košice.
Druhá najväčšia frakcia v parlamente, skupina socialistov a demokratov, ktorá má 191 poslancov, poslala pred Vianocami list Európskej komisii, aby okamžite riešila masívne importy lacnej čínskej ocele na európsky trh.
„V tejto veci je na ťahu komisia, ktorej úlohou je strážiť dodržiavanie férových pravidiel medzinárodného obchodu. Hneď ako som sa o probléme dozvedel, požiadal som v našej politickej frakcii o tlak na komisiu aj Radu EÚ,“ tvrdí europoslanec Vladimír Maňka.
Podľa informácií, ktoré získal z kancelárie podpredsedu Európskej komisie Maroša Šefčoviča, tento orgán už koná a „plánuje prehodnotiť“ systém ochranných nástrojov obchodu. Ich súčasťou sú antidampingové clá, ktorými by sa únia mohla brániť pred dovozom ocele z Číny za cenu pod výrobnými nákladmi.
Ekologická daň
S Čínou podľa Maňku treba začať okamžite rokovať a okrem dumpingových cien riešiť aj ďalší problém, ktorý znižuje schopnosť košických oceliarní konkurovať mimoeurópskym výrobcom. Sú to náklady na environmentálnu oblasť.
„Európske podniky dnes nie sú v spravodlivej súťaži s konkurentmi, ktorí ich vytláčajú lacnou neekologickou výrobou. Treba skúmať, ako zdaniť finálnu spotrebu podľa množstva spotrebovanej energie a množstva emisií vo výrobnom reťazci,“ hovorí europoslanec.
Možnosťami zavedenia tejto ekologickej európskej dane sa zaoberá takzvaná Skupina na vysokej úrovni pre vlastné zdroje EÚ. Štúdia s návrhmi zdanenia by mala byť zverejnená tento mesiac.
Ceny určuje centrum
S otázkou, kedy a aké opatrenia zavedie, interpeloval Európsku komisiu aj poslanec Ivan Štefanec z frakcie Európskej ľudovej strany. Tvrdí, že „situácia je likvidačná pre európskych výrobcov a ohrozuje zamestnanosť východného Slovenska“.
Podľa Miroslava Mikulášika, ďalšieho slovenského europoslanca z tejto frakcie, čínske ceny nie sú výsledkom ponuky a dopytu. „Sú očividne dumpingové. Cenová politika je vedená z centra komunistickej strany,“ povedal pre portál eurospkenoviny.sk s tým, že aj on „konfrontoval“ úniu, aby rázne konala.
Nižší paušál na služobné autá
Pre výpadok zákaziek spoločnosť U. S. Steel zaviedla na január skrátený štvordňový pracovný týždeň. Viceprezident spoločnosti Martin Pitorák zamestnancov v poslednom čísle podnikových novín Oceľ Východu informoval, že neodpracovaný deň, za ktorý dostanú zamestnanci 60 percent mzdy, by mal nadväzovať na víkend, dovolenky, či voľno na odpočinok medzi pracovnými zmenami.
Spájať voľné dni v mesiaci podľa neho bude možné len vo výnimočných prípadoch po schválení generálnym manažérom. Súčasne so skrátením pracovného času podnik znížil o dvadsať percent oprávneným zamestnancom paušálny príspevok na používanie vozidla na služobné účely.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice od štvrtka 27. novembra 2025 obnoví štandardnú prevádzku autobusových liniek na Rastislavovej ulici.
Na jeho vznik upozornila mestská časť (MČ) na sociálnej sieti s tým, že združenie má aj podporu vedenia MČ. „Cieľom bude budovať bezpečnejšie sídlisko a byť očami a ušami pre obe policajné zložky. Aby sa naše deti, naši seniori, ale aj všetci obyvatelia cítili bezpečnejšie a budovali si všetci väčšiu úctu k našej MČ a k sebe navzájom,“ uviedla mestská časť.
Invalidná dôchodkyňa Zlatica Labancová sa po smrti manželka a dcéry stará o dve vnúčatá a svoju ďalšiu postihnutú dcéru. Aj napriek problémom urobila všetko preto, aby vnúčatá neskončili v detskom domove. Doposiaľ bývali v unimobunke v zariadení Oáza – nádej pre nový život v Bernátovciach, kde si kúrili drevom.