Zmena poradenského systému prinesie okrem konkrétnej podpory učiteľa v starostlivosti o žiakov aj menej byrokracie
Transformácia poradenského systému prinesie okrem konkrétnej podpory učiteľa v starostlivosti o žiakov aj menej byrokracie a prehľadnosť riešení. Uviedlo to Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR) v tlačovej správe.
Jeho zámerom je vytvoriť jednotný, prehľadný a dostupný systém poradní, ktoré budú poskytovať služby nielen na základe stanovenej diagnózy, ale aj podľa potrieb dieťaťa a rodiny. Vzniknúť by mali prvýkrát aj štandardy odborných činností. Inkluzívne tímy získajú tiež metodickú podporu a budú sa môcť oprieť o kolegov z praxe. Zároveň budú spolupracovať aj s odborníkmi z rezortov práce či zdravotníctva. Koncept novej reformy je súčasťou predkladaného školského zákona. Ak sa schváli, reforma bude platná od januára 2023.
Ministerstvo zhodnotilo, že integrácia, ktorá je na slovenských školách zavedená od roku 2008, je ako systém nedokonalá a v mnohých veciach nefunkčná, keďže pomáha iba deťom, ktoré boli diagnostikované. „Prioritou ministerstva školstva je podpora každého dieťaťa a žiaka. Do škôl chceme priniesť viac inklúzie. Čiže rovnocenný prístup ku každému žiakovi bez rozdielu,“ vysvetlila štátna tajomníčka MŠVVaŠ SR pre národnostné školstvo, inkluzívne a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová.
Ministerstvo dodalo, že s tým súvisí aj prideľovanie asistentov do škôl, ktoré podľa platného metodického pokynu závisí od diagnózy žiaka. Síthová upozornila, že takto nastavený systém veľa detí nezachytí, a preto ho musia zmeniť. Ako ďalej ozrejmila, asistent učiteľa sa bude môcť po novom venovať všetkým deťom, ktoré budú potrebovať jeho špeciálnu podporu. Zahrnutí tak budú aj žiaci, ktorí prechádzajú ťažkým obdobím či zameškali veľa učiva.
Rezort zdôraznil, že prvýkrát vzniknú aj štandardy odborných činností, ktoré určujú rovnakú mieru kvality v každom centre na Slovensku. V súčasnosti, ak má žiak ťažkosti v škole, môžu s ním rodičia navštíviť centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie alebo centrum špeciálno-pedagogického poradenstva. Síthová však uviedla, že prax im ukázala, že sa často stávalo, že rodič prechádzal z jedného centra do druhého, kým žiakovi nezistili správnu diagnózu. Nový systém poradní by mal byť jednotný, prehľadný a pre rodičov časovo aj priestorovo dostupný.
„Podporené budú nielen deti, žiaci a ich rodiny, ale aj samotní asistenti a odborní zamestnanci škôl a školských zariadení. Ako špeciálna pedagogička vnímam, že je nevyhnutné podporiť našich kolegov v teréne, ktorí sa doteraz nemali o koho oprieť,“ dodala.
Zdroj: (SITA, adz;DSe)
Odporúčané články
Mesto Košice pokračuje v projekte obnovy národnej kultúrnej pamiatky – súboru kalvárskych kaplniek v Košiciach aj s blízkym areálom. V uplynulých mesiacoch sa uskutočnili všetky prípravné práce týkajúce sa získania a realizácie viacerých odborných posudkov, sondáží a archeologického, reštaurátorskeho aj architektonicko-historického výskumu, ktoré boli podmienkou Krajského pamiatkového úradu (KPÚ) pre štartom ich komplexnej obnovy.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Prinášame prehľad kontaktov a informácie o dostupnosti zariadení opatrovateľskej služby a zariadení pre seniorov, ktoré zriaďuje mesto, mestské časti a kraj. V prípade, ak senior potrebuje pomoc a čaká v poradovníku príliš dlho, existujú aj možnosti domácej opatrovateľskej služby či monitorovanie a signalizácia potreby pomoci.