Festivalový pukanec vymyslel Prešovčan
Pred pár dňami organizátori medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest (AFF) Košice, ktorý sa bude v našom meste konať po prvý raz od 17. do 25. júna, predstavili jeho nový vizuál. Ako prví sme ho predstavili našim čitateľom a ako prví prinášame aj rozhovor s jeho tvorcom, mladým fotografom a grafickým dizajnérom Dávidom Dorošom.
AFF sa po 23 rokoch presťahoval do Košíc, v našom meste napíše svoju 24. kapitolu. Organizátori sa netaja, že dôvodom bola nielen výborná kultúrna infraštruktúra, ale tiež prítomnosť množstva mladých ľudí, ktorí študujú v metropole východu i neďalekom Prešove. Práve odtiaľ Dávid Doroš pochádza. Jeho „pukancový“ vizuál zvíťazil spomedzi 16 prihlásených návrhov a porotu zaujal možno práve schopnosťou osloviť mladých. Autora sme trochu vyspovedali. Sám v skratke vysvetľuje pôvod loga festivalu takto: “Pukanec je kino, ale kino nie je len pukanec.”

Prečo pukanec?
Mal som jasno v tom, že vizuál má byť čo najviac minimalistický a má pútať pozornosť. Chcel som, aby v sebe niesol prvok, ktorý bude u ľudí evokovať kino, a zároveň, aby bol dostatočne “rušivý”, aby v dnešnej dobe plnej vizuálneho smogu dokázal zaujať. Koncept vznikal postupne. Ja totiž pracujem tak trochu po starom, rád skicujem veci na papier a potom prechádzam na prácu v počítači, a potom opäť naspäť na papier. Tak som to striedal, až som nakoniec prišiel k tomu, že to bude asi ten popcorn. Tým, že som fotograf, som to mal ľahšie, pretože som si ho sám aj nafotil. A prečo pukanec? Pretože v dnešnej dobe sa spája s kinom. Vnímam to však tak, že pukanec je kino, ale kino nie je len pukanec.
Poznáme už základnú podobu vizuálu 24. ročníka AFF, môžeme ho vidieť na obrovskom banneri pri Dolnej bráne. Kde všade ešte bude využitý? Budú Košice plné pukancov?
Podľa informácií, ktoré mám, tak asi áno. Môj vizuál by sa mal objaviť na plagátoch, billboardoch, vo vlakoch, v médiách, festivalových bulletinoch, katalógoch, na taškách, tričkách… Proste na všetkom, čo bude spojené s festivalom.
Je to minimalistický koncept s prevahou bielej. Jediné farebné prvky sú červené, zelené a modré čísla a písmenká v texte. Prečo?
Farby majú odkazovať na to, že to všetko netreba brať úplne smrteľne vážne. Ani ten pukanec. A trošku aj odkaz na minulosť festivalu. Použitá modrá je presne tá, ktorá bola základnou farbou pôvodného loga festivalu.
Dávid Doroš (1981)
Fotograf a grafický dizajnér pochádzajúci z Prešova. Od roku 2012 sa venuje obom špecializáciám ako umelec na voľnej nohe. V súčasnosti študuje fotografiu v Čechách na uznávanom Inštitúte tvorivej fotografie Slezskej univerzity v Opave.
Foto: Veronika Janušková
Viera Horniaková
Odporúčané články
Mesto Košice pokračuje v projekte obnovy národnej kultúrnej pamiatky – súboru kalvárskych kaplniek v Košiciach aj s blízkym areálom. V uplynulých mesiacoch sa uskutočnili všetky prípravné práce týkajúce sa získania a realizácie viacerých odborných posudkov, sondáží a archeologického, reštaurátorskeho aj architektonicko-historického výskumu, ktoré boli podmienkou Krajského pamiatkového úradu (KPÚ) pre štartom ich komplexnej obnovy.
Prezident Peter Pellegrini nepodpíše zákon, ktorým sa transformuje Úrad na ochranu oznamovateľov na Úrad na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti ani po prelomení jeho veta parlamentom. Ako uviedol v zverejnenom videu, dôvody, ktoré uviedol pri vetovaní zákona trvajú aj naďalej. Zákon však v prípade prelomenia veta hlavy štátu platí aj bez jej podpisu.
Do redakcie nášho denníka prišiel postreh od čitateľa, ktorý si všimol, že na Strojárenskej ulici už nie je lavička Václava Havla. Pamätná tabuľa ostala, no stoličky so stolíkom sú preč. Takúto lavičku majú aj vo Washingtone, Dubline, Barcelone, Benátkach, Tel Avive aj Prahe, len z Košíc musela odísť na reparáciu do Čiech. Dôvodom bol vandalizmus.