Historický moment na košickom magistráte
Košice ešte nezažili také búrlivé rokovanie mestského zastupiteľstva, aké sa čaká dnes. Zodpovedajú tomu najmä bezpečnostné opatrenia v celej budove magistrátu, nielen v rokovacej sále. Čo na ňom môžu Košičania v súvislosti s najhorúcejšou témou, teda parkovaním, čakať?
Systém spoplatneného parkovania v širšom centre mesta je aktuálne v rukách EEI. Spoločnosť má v prenájme parkovacie plochy v centrálnej mestskej zóne a v desiatich rezidentských lokalitách.
Žarnayov návrh
Masívny nárast nespokojnosti so systémom, ktorý schválili mestskí poslanci a EEI ho spúšťa od začiatku júla, priniesol niekoľko návrhov riešenia. Aktivisti združení najmä v iniciatívach „Nezaplatím EEI ani cent – občianska neposlušnosť“ a „Nechcem platiť EEI za parkovanie pred blokom“ prišli s návrhom, ktorý si osvojil mestský poslanec Oto Žarnay. Išlo o zúženie predmetu nájmu pre firmu EEI na centrálnu mestskú zónu na stav spred 1. júla tohto roku. Umožňuje to bez sankcií dodatok nájomnej zmluvy medzi mestom a EEI. Návrh však narazil na odpor vedenia mesta, pretože na jeho realizáciu treba zmeniť VZN, a to si vyžaduje podľa rokovacieho poriadku 10-týždňovú lehotu od podania po prerokovanie na zastupiteľstve.
Aktivisti sa preto dožadujú mimoriadneho zastupiteľstva, ktoré by mal primátor Richard Raši zvolať hneď po otvorení toho riadneho. Podľa rokovacieho poriadku na to má právo. Primátor ho však nevyužije pre spomínané zákonné lehoty.

Šesť hlavných aktérov kauzy parkovania. Tá dnes pokračuje búrlivým mestským zastupiteľstvom, na ktoré vás privedú bezpečnostné koridory.
Špakov návrh
Vlastné východisko ponúkol v priebehu minulého týždňa predseda pravého poslaneckého klubu v mestskom zastupiteľstve Miroslav Špak. Navrhol vytvorenie spoločného podniku mesta a EEI, ktorý by spravoval parkovanie v Košiciach, a zároveň niektoré úpravy existujúceho VZN, napríklad rezidentské karty pre podnájomníkov či nižšie ceny kariet a parkovného. Žarnay si však nemyslí, že návrh jeho poslaneckého kolegu by upokojil napätú situáciu v meste okolo parkovania. „Vítam iniciatívu poslanca Špaka. Zatiaľ čo predchádzajúce nebrali do úvahy potreby rezidentov v dotknutých lokalitách, tento návrh dáva priestor na zapracovanie pripomienok aj ostatných spoluobčanov,“ vyslovil sa o Špakovom návrhu primátor Raši.
Zrejme sa mu zapáčil až tak, že je takmer úplne zhodný s návrhom uznesenia, ktorý má pri bode o parkovaní predložiť na dnešnom rokovaní primátor. „Nech už je podpis pod návrhom uznesenia kohokoľvek, záverom snáď bude upokojenie situácie a funkčný rezidentský systém parkovania v meste,“ reagoval na to poslanec Špak. Aktivisti však stále trvajú na zvolaní mimoriadneho mestského zastupiteľstva. „Spoločný podnik, ako to navrhuje poslanec Špak, by znamenal zabetónovanie EEI v Košiciach. Firmy, ktorá zatiaľ presvedčila iba o svojej neprofesionalite a neserióznosti pri dodržiavaní zmluvy s mestom,“ tvrdia jednohlasne lídri aktivistov Ladislav Lörinc a Henrich Burdiga. Navyše návrhy kozmetických zmien v terajšom systéme si tiež budú vyžadovať 10-týždňové lehoty, pretože sa nezaobídu bez zmeny VZN. Podľa aktivistov práve o toto ťahanie času ide firme aj primátorovi.
ANKETA: Sledujete „cirkus“ okolo spúšťania spoplatneného parkovania v centre mesta? Čo si o ňom myslíte?
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Už aj metropola východu má schválený rozpočet na budúci rok. Mestské zastupiteľstvo ho na svojom dnešnom rokovaní schválilo jednomyseľne hlasmi všetkých 36 prítomných poslancov. Košice budú hospodáriť s celkovými príjmami vo výške 437,5 milióna eur, celkové výdavky by mali byť vo výške 435,5 milióna eur.
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.
Medzi Bratislavou a Košicami spustili nové letecké spojenie. Prvý let smeroval z hlavného mesta do metropoly východu, následne lietadlo s cestujúcimi z Košíc smerovalo do Bratislavy. Odštartovala tak vnútroštátna linka, ktorá prepojí dve najväčšie mestá na Slovensku. Linka bude lietať deväťkrát týždenne, cestujúcich odvezie moderný Airbus A321. Jeho kapacita je 239 sedadiel. Obsadenosť prvého letu z Košíc dosiahla 97 percent, letieť sa ním chystalo 233 cestujúcich.

