Zvýšiť podiel preložených vlakov na východe má najmä preprava tovarov z Ázie aj cez Slovensko
Zámerom ministerstva dopravy a výstavby v železničnej nákladnej preprave je dosiahnuť väčší podiel preložených vlakov na východe krajiny, a to najmä prepravou tovarov z Ázie do Európy aj cez Slovensko. Prekladisko v Čiernej nad Tisou považuje z tohto hľadiska za kľúčové miesto pre zaistenie medzinárodnej železničnej prepravy cez územie Slovenska.
„Nevýhodou bola najmä celková cena za použitie slovenskej železničnej infraštruktúry, kde sa nám od 1. októbra 2021 podarilo zaviesť zľavu aj pre takýto segment vlakov,“ uviedlo pre agentúru SITA ministerstvo dopravy. Zníženie času na prekládku a celkové zdržanie vlaku v Čiernej nad Tisou je podľa rezortu možné dosiahnuť zavedením moderných technológií, čo v nadväznosti na zníženie ceny za dopravu môže byť rozhodujúce pre zvýšenie počtu vlakov.
„Prekladisko má však nevyužité kapacity v oblasti prekládky kontajnerov. Pre jej navýšenie pripravuje ministerstvo systematickú podporu,“ priblížila Miriama Švikruhová z odboru komunikácie ministerstva dopravy. Aktuálnymi opatreniami by sa mala podstatne zvýšiť efektívnosť prekládky a na ich realizáciu sa teraz plne sústredí Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., (ZSSK CARGO) ako štátny nákladný dopravca.
Pracoviská pohraničnej prekládkovej stanice v Čiernej nad Tisou prevádzkuje súkromno-štátna spoločnosť Bulk Transshipment Slovakia, a. s., (BTS), ktorá je vlastníkom modernej technológie rotačných výklopníkov. „Vďaka tomu je táto spoločnosť schopná uskutočňovať prekládku efektívnejšie než iné firmy na Slovensku aj v zahraničí,“ dodala Švikruhová. Spoločnosť vznikla v roku 2007, na jej základnom imaní vo výške viac ako 16 miliónov eur má spoločnosť Budamar Logistics, a. s., väčšinový podiel 60 % a ZSSK CARGO 40 %.
Kuloárne informácie o údajnom predaji štátneho prekladiska Budamaru sa nepotvrdili a rezort dopravy to nateraz ani neplánuje. „O odpredaji majetku v rámci prekladiska Čierna nad Tisou neuvažujeme,“ tvrdí ministerstvo. Už predtým informácie o možnom predaji prekladiska vyvrátil štátny nákladný dopravca, plánuje tam ale vykonať organizačné zmeny spojené s prechodom na moderné technológie prekládky.
Agentúra SITA oslovila spoločnosť Budamar Logistics aj k jej možnému záujmu odkúpiť prekladisko, resp. získať menšinový podiel štátneho dopravcu v spoločnom podniku a spoločnosť BTS k prevádzke prekladiska. K otázkam sa zatiaľ nevyjadrili.
(SITA, be;su)
Odporúčané články
Jedným z hlavných prekvapení prezidentských volieb je vysoká volebná účasť, myslí si politológ Jakub Bardovič z Fakulty sociálnych vied Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Ako ďalej uviedol, práve tá v podstate určovala celkové volebné výsledky. Aká bola v Košickom kraji?
Košice. Mesto s bohatou históriou ukrytou v každom kúte, je domovom významných historických a kultúrnych pamiatok. Ich názov sa vyvinul z pôvodného Cassovia, čo odkazuje na ich hlboké historické korene. Napriek tomu, že Košice sú pevným pilierom slovenskej histórie a kultúry, nedávna anketa na sociálnej sieti nášho portálu KOŠICE: DNES odhalila rôzne názory na možnú zmenu ich mena.
Košický samosprávny kraj (KSK) prišiel v pondelok 29. apríla so zásadnými zmenami v rámci svojho tohtoročného rozpočtu. Zastupiteľstvo schválilo prvú úpravu rozpočtu, ktorá zahŕňala niekoľko zvýšení bežných aj kapitálových výdavkov, ale aj zrušenie plánovaného nákupu teplovzdušného balóna, ktorý pôvodne figuroval v rozpočtovom návrhu za 120 000 eur.