Parkovanie na sídliskách bude ešte náročnejšie. Po novom už motoristi na chodníkoch nezaparkujú
Vláda schválila novelu zákona o cestnej premávke, z ktorej sa síce cyklisti budú tešiť, motoristi však až tak nie. Čo táto novela prinesie a kedy vstúpi do platnosti?
V tomto roku došlo k veľkému množstvu nehôd s cyklistami. Zmena novely zákona prišla po návale aktivistov a množstve politických návrhov. Za cyklistov vo veľkom bojovala aj europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová na svojich sociálnych sieťach.
Vďaka novej novele sa cyklisti budú na cestách cítiť bezpečnejšie. Podľa novely budú vodiči pri predbiehaní povinní dodržiavať presne stanovený odstup od cyklistov, chodcov a vodičov malých motorových vozidiel. V prípade, že pôjde vodič rýchlosťou do 50 km/h., bude povinný dodržať bočný odstup 1 meter. Ak pôjde rýchlejšie ako 50 km/h., je povinný držať bočný odstup od prechádzaného cyklistu, malého motorového vozidla či chodcu až 1,5 metra.
Novela zákona upravuje aj prednosť cyklistov a automobilov. Automobil, ktorý bude odbáčať, bude povinný dať cyklistovi prednosť na cyklotrase vedúcej popri ceste. Doteraz mal cyklista v takomto prípade prednosť len na namaľovanom pruhu.
Zakazuje sa parkovanie na chodníkoch
Novela zákona však upravuje aj parkovanie na chodníkoch. Najmä vo väčších mestách je problém s parkovaním obrovský. Na cestách stále pribúda veľké množstvo áut, avšak parkovacie miesta nie. Problémy s parkovaním majú najmä obyvatelia sídlisk. Preto sa uchyľujú k parkovaniu aj na chodníkoch, kde obmedzujú chodcov či mamičky s kočiarmi.
Podľa novely zákona však už motoristi nebudú môcť na chodníkoch parkovať ani v prípade, že nechajú voľný priestor 1,5 metra, ako tomu bolo doteraz. Parkovať na chodníkoch budú môcť iba tam, kde to bude povoľovať dopravné značenia.
„Toto nezmyselné opatrenie, ktoré malo Slovensko v zákone ako jediná európska krajina, výrazne znižovalo bezpečnosť aj dôstojnosť pešieho pohybu. Chodníky sa vrátia chodcom a na miestach, kde parkovanie skutočne nikomu neprekáža, ho bude môcť samospráva stále povoliť,“ napísala Cyklokoalícia na sociálnej sieti .
Novela zákona nadobudne účinnosť 1. marca 2022. Samosprávy musia dovtedy zmapovať jednotlivé chodníky a určiť, na ktorých chodníkoch bude možné parkovať aj naďalej, a na ktorých už nie.
Zdroj: (NR SR, Zuzana Lajčiaková)
Odporúčané články
Ako informoval Košický samosprávny kraj, práce sa podarilo ukončiť o mesiac skôr, ako sa pôvodne plánovalo. Rekonštrukcia mosta patrila medzi najväčšie tohtoročné investičné akcie košickej župy, celková hodnota stavby sa vyšplhala na takmer 1,9 milióna eur.
Oznámil to na dnešnej tlačovej besede. Lörinc je v súčasnosti starostom mestskej časti Sídlisko KVP, rovnako je aj poslancom mestského zastupiteľstva v Košiciach a zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK). Donedávna pôsobil aj na poste vicežupana KSK, tejto funkcie sa ale vzdal začiatkom novembra.
Kybernetický útok na Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky patrí podľa Asociácie kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky (AKI) k najvážnejším varovaniam pre štát za posledné roky. Incident spôsobil nasadenie štátnych kybernetických špecialistov z jednotiek CSIRT v rámci Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) a z Národného bezpečnostného úradu (SK-CERT).


