V Európe sa objavil nový variant koronavírusu. Čo ho odlišuje od omikronu?
Vedci vo Francúzsku objavili ďalší variant koronavírusu s označením B.1.640.2, ktorý pomenovali predbežne IHU. V utorok (4. 1.) o tom informoval portál Business Insider.
Neďaleko mesta Marseilles tento variant detegovali približne v 12 prípadoch. Nový variant bol objavený u ľudí, ktorí do Francúzska pricestovali z africkej krajiny Kamerun.
Nový variant IHU má podľa informácií omnoho viac mutácií ako omikron. Na tzv. hrotovom proteíne (spike proteíne), pomocou ktorého sa spája s ľudskými bunkami, mal variant omikron 34 mutácií. V prípade variantu IHU je mutácií až 46. Na základe doterajších zistení však zatiaľ nie je jasné, či v porovnaní s doterajšími variantmi je nákazlivejší alebo nebezpečnejší alebo či vyvoláva závažnejšie ochorenie.
Nový variant IHU zatiaľ nebol hlásený v žiadnej inej krajine, iba vo Francúzsku. Tento variant zatiaľ nebol Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO) zaradený medzi monitorované varianty.
Medzi 46 mutáciami, ktoré variant IHU obsahuje, sú podľa štúdie na zdravotníckom portáli medRxiv tieto mutácie:
- mutácia E484K – táto mutácia spôsobuje, že variant je vďaka nej odolnejší voči vakcínam,
- mutácia N501Y – túto mutáciu vedci prvýkrát objavili na variante alfa, známom ako britská mutácia. Odborníci sa domnievajú, že táto mutácia môže zrýchliť prenos vírusu.
Zdroj: (Business Insider, ZL)
Odporúčané články
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.


