Chýbajúce rušne a nedostatok rušňovodičov sú podľa Doležala častými dôvodmi odrieknutia vlakov
Veľmi častými dôvodmi odrieknutia a meškania vlakov bývajú chýbajúce rušne pre opravu či výluky na železničnej infraštruktúre. V poslednom období spôsobuje výpadky vlakových spojov aj pretrvávajúci nedostatok rušňovodičov. Problémom môžu byť aj nehodové či mimoriadne udalosti.
„Kombinácia všetkých týchto faktorov má za následok, že vlak mešká alebo je odrieknutý. Máme rádovo 1 300 rušňovodičov, z toho dlhodobo chýba 130. Historicky sa to riešilo tak, že chýbajúci rušňovodiči sa vykrývali formou nadčasov a potiahli iní rušňovodiči,” informoval vo štvrtok minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) vo vysielaní na sociálnej sieti. Považuje to za dlhoročné dôsledky zanedbávania železničnej dopravy a nemožno tak podľa neho všetky problémy vyriešiť za rok či dva roky.
Pandemická situácia počet chýbajúcich rušňovodičov ešte zvýšila, pričom v extrémnych prípadoch ich chýbalo približne až štyristo, lebo nemohli vykonávať svoju profesiu. Železničná spoločnosť Slovensko podľa ministra dlhodobo školí nových rušňovodičov, ich výcvik trvá štrnásť až pätnásť mesiacov, no pod vplyvom korony školiaca činnosť vypadla približne na rok.
„V najhorších mesiacoch sme mali tristo, štyristo odrieknutých spojov. Zo 45-tisíc spojov vypravených mesačne je to jedno percento. Nehovorím, že je to dobre, ale vlaky vždy budú meškať, infraštruktúru máme akú máme,” povedal Doležal. Podľa neho budú aj poruchy, mimoriadne udalosti, vplyvy počasia aj dopravcov od susedov. Často sa totiž stáva, že vlak prichádzajúci na Slovensko už mešká.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články
Pavol Slota, predseda národnej strany DOMOV, spolu s novinárkou Michalou Gánovskou navštívili vojnou postihnuté oblasti Donbasu, aby priniesli autentický pohľad na život v tejto konfliktne zóne. Ich cesta do Donecka, Avdejevky, Mariupolu a ďalších miest sa stala základom dokumentu Voľba národa – svedectvo z Donbasu.
V utorok, 29. októbra, zažili Košice sprísnené bezpečnostné opatrenia súvisiace s krátkym tranzitom ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského cez slovenské územie.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.