Chýbajúce rušne a nedostatok rušňovodičov sú podľa Doležala častými dôvodmi odrieknutia vlakov
Veľmi častými dôvodmi odrieknutia a meškania vlakov bývajú chýbajúce rušne pre opravu či výluky na železničnej infraštruktúre. V poslednom období spôsobuje výpadky vlakových spojov aj pretrvávajúci nedostatok rušňovodičov. Problémom môžu byť aj nehodové či mimoriadne udalosti.
„Kombinácia všetkých týchto faktorov má za následok, že vlak mešká alebo je odrieknutý. Máme rádovo 1 300 rušňovodičov, z toho dlhodobo chýba 130. Historicky sa to riešilo tak, že chýbajúci rušňovodiči sa vykrývali formou nadčasov a potiahli iní rušňovodiči,” informoval vo štvrtok minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) vo vysielaní na sociálnej sieti. Považuje to za dlhoročné dôsledky zanedbávania železničnej dopravy a nemožno tak podľa neho všetky problémy vyriešiť za rok či dva roky.
Pandemická situácia počet chýbajúcich rušňovodičov ešte zvýšila, pričom v extrémnych prípadoch ich chýbalo približne až štyristo, lebo nemohli vykonávať svoju profesiu. Železničná spoločnosť Slovensko podľa ministra dlhodobo školí nových rušňovodičov, ich výcvik trvá štrnásť až pätnásť mesiacov, no pod vplyvom korony školiaca činnosť vypadla približne na rok.
„V najhorších mesiacoch sme mali tristo, štyristo odrieknutých spojov. Zo 45-tisíc spojov vypravených mesačne je to jedno percento. Nehovorím, že je to dobre, ale vlaky vždy budú meškať, infraštruktúru máme akú máme,” povedal Doležal. Podľa neho budú aj poruchy, mimoriadne udalosti, vplyvy počasia aj dopravcov od susedov. Často sa totiž stáva, že vlak prichádzajúci na Slovensko už mešká.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články
Ruský vodca Vladimir Putin tvrdí, že Moskva je údajne pripravená uzavrieť mierovú dohodu, ale je to „právne nemožné“. Referuje o tom web glavcom.ua s odvolaním sa tlačovú konferenciu šéfa Kremľa.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) upozorňuje na výluku električiek na rýchlodráhe. Potrvá od soboty 22. novembra do nedele 30. novembra 2025. Dôvodom výluky električkovej dopravy na rýchlodráhe je servisná údržba.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.


