Vládny špeciál má skončiť v Košiciach
V médiách sa objavila správa, že ministerstvo vnútra by po kúpe nových lietadiel jedno staré zo svojej letky darovalo Múzeu letectva v Košiciach. Získalo by tak jeden z najväčších a zároveň najzaujímavejších exponátov.
Lietadlo má dĺžku takmer 48 metrov, rozpätie krídel 37,5 metra, na výšku meria vyše 11 metrov a jeho vzletová hmotnosť je približne 100 ton.
Problém je v tom, že v múzeu zatiaľ o ničom nevedia. “Doteraz o tom s nami nikto nerokoval, ale určite by sme sa potešili. Prúdové dopravné lietadlo zatiaľ v zbierke nemáme,” vysvetlil riaditeľ múzea Miroslav Hájek. Predbežne má ísť o Tupolev Tu-154, ktorý už nie je schopný letu a ministerstvo ho už dlhší čas nevyužíva.
Bez rozobratia ho neprevezú
Radosť zo získania ďalšieho lietadla by vystriedali starosti. “Bolo by ho treba rozobrať a následne previezť. To môže stáť aj 50-tisíc eur. Už nehovoriac o tom, že vzhľadom na rozmery lietadla trasu treba vopred poriadne naplánovať,” povedal Hájek. Dodal, že hoci sa “tučko” pod strechu nezmestí, miesto by pre neho určite našli. Navyše by ho mohli pri výučbe využívať aj študenti leteckej fakulty. “No je to hudba budúcnosti, najprv musí ministerstvo vnútra lietadlo vyradiť a doriešiť ďalšie administratívne náležitosti. No ak máme lietadlo previezť ešte v tomto roku, musí sa rozhodnúť už teraz,” upozorňuje Hájek.
Rozhodne sa v máji
Petar Lazarov z tlačového odboru ministerstva vnútra upresnil, že v súčasnosti má ich letecký útvar tri funkčné lietadlá. “Tu-154 M a dve lietadlá JAK 40. Jedno lietadlo Tu-154 M stojí odstavené už od roku 2006 na dráhe letiska M. R. Štefánika v Bratislave. Dôvodom odstavenia je nákladná generálna oprava, ktorá by vyšla až na šesť a pol milióna eur,” upresnil Lazarov. Dodal, že po nákupe nových lietadiel Ministerstvo vnútra zvažuje, že by odstavený Tupolev darovalo do leteckého múzea v Košiciach. “Presnejšie bude osud odstaveného Tu-154 M známy až po kúpe nových lietadiel,” uzavrel Lazarov s tým, že rozhodnutie padne pravdepodobne do konca tohto mesiaca.
Len pre zaujímavosť, Slovensko je jednou z posledných európskych krajín, ktorá tieto lietadlá využíva. O ich konci rozhodlo aj to, že na servis musia lietať do ruskej Samary. Podľa Lazarova sa už aj tam pomaly míňajú náhradné diely. Aj Rusi ich nahrádzajú vlastnými modernejšími Tu-204, alebo západnými strojmi.
Foto: tasr
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), a.s. informuje cestujúcu verejnosť o mimoriadnej výluke električkovej dopravy na rýchlodráhe v úseku Pereš – Vstupný areál U.S.Steel z dôvodu nevyhnutného orezu stromov.
V polovici novembra sme uverejnili článok s prehľadom dostupnosti rôznych druhov zariadení pre seniorov v rámci Košíc. Košický samosprávny kraj zriaďuje dve špecializované zariadenia pre seniorov. Do redakcie sa nám ozvala čitateľka, ktorú nepríjemne prekvapila informácia od zamestanca jedného z týchto zariadení. Jej príbuzného neprijímu, pretože od KSK dostali informáciu, že klientov nemôžu prijímať. Adresovali sme preto otázky na KSK, prečo je to tak a dokedy bude tento stav trvať.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.