„Fotografia môže plynúť a báseň jednoducho byť“
Repríza unikátnej výstavy z tvorby významného slovenského fotografa a intermediálneho autora Tomáša Agata Błońskeho sa zameriava na dielo posledných dvoch dekád.
Vo Východoslovenskej galérii v Košiciach je prvou väčšou prehliadkou Błońskeho tvorby za pos- ledných 20 rokov v jeho rodnom meste
.
„Niekedy môžeme vidieť ľudí neľudsky zverských a zvieratá s ľudskou láskou,“ vysvetľuje autor cyklus Je láska umenie?. Na obrázku vpravo portréty sliepok z cyklu My sme
Od analógu po intermédiá
Výstava v autorskej koncepcii Lucie Benickej prezentuje rozsah diel od analógu po aplikácie v mobile a na internete s dôrazom na intermediálne interpretácie. Ďalší rozmer prehliadke tvorby všestranného výtvarníka dáva interakcia s návštevníkom (pri digitálnych médiách), a to v jedenástich vybraných cykloch: Agat, Camera Obscura, CD-Tom, Entries, Ja som!, Hľadanie či klamanie, Je láska umenie?, lampyris_insanus, My sme…, Veci Ameriky, Voda Duch Vzduch.
Autor je „Košičan“, ktorý roky pôsobil ako pedagóg fotografie na Škole úžitkového výtvarníctva (2007 – 2010) a bol zakladateľom Ateliéru fotografie na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach (2002 – 2010). V roku 2004 bol finalistom prestížnej Ceny Oskára Čepana (cyklus Voda Duch Vzduch – záznam akcií s rôznymi objektmi). Od r. 2010 je vedúcim Ateliéru fotografie II. na Fakulte grafiky Akadémie výtvarných umení (ASP) v poľskom Krakove.
Vizuálna poézia
Gro Błońskeho tvorby spočíva v osobnej reflexii videnia sveta – mnohé z jeho cyklov sú interpretované ako vizuálna poézia: „Možno sa dá povedať, že báseň plynie a fotografia jednoducho je. Ale to len tak z jednej strany, pretože aj fotografia môže plynúť a báseň jednoducho byť. Možno preto z niektorých mojich prác cítiť postupy, ktoré sú príznačné pre poéziu…“ (T. A. Błoński, 2009).
Meno podľa fotoaparátu
Autorovu tvorbu uvádza kurátorka výstavy a riaditeľka Galérie umelcov Spiša Lucia Benická: „Na konci 90. rokov 20. storočia zväčšoval Błoński diela v poctivej fotografickej chémii – mnohé z nich sa vo veľkom formáte stali unikátnym a jediným originálom (napr. v cykloch Camera Obscura, My sme…).“
Od roku 1996 realizoval sovietskym fotoaparátom AGAT fotopríbehy v sekvenciách. Názov fotoaparátu sa premietol do pomenovania tvorivej skupiny výt- varníkov počas štúdia na VŠVU a neskôr si ho privlastnil v mene. Záujem o aplikáciu fotografie do takmer kinematografických sekvencií sa pretavil do niekoľkých interaktívnych sérií, napr. CDTOM a Entries.
„Vo svojej poslednej tvorbe využíva nové médiá, ako aj experimentuje s konzumnou formou zobrazenia. Napríklad cyklus v procese lampyris_insanus (fotografie mobilom, od roku 2015) je kombináciou obrazu a poézie, dostupným aj na autorovej instagramovej adrese,“ dodáva L. Benická.
Cyklus Ja som!
(VG)
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.