Slováci budú mať ľahšie peňaženky! Nákupy sa začnú zaokrúhľovať už o pár dní

Počuli ste o novele zákona o cenách? Tá nadobudne účinnosť už 1. júla a jej cieľom je obmedziť obeh jednocentových a dvojcentových mincí. Slovákov preto čaká zaokrúhľovanie, ale len pri platbe v hotovosti. Prečítajte si dôležité informácie o tom, prečo je to významná zmena.
Ministerstvo financií tvrdí, že zaokrúhľovanie bude neutrálnym a rovnako spravodlivým spôsobom pre kupujúceho aj predávajúceho. Slováci si budú musieť už o pár dní zvyknúť na matematické zaokrúhľovanie výslednej ceny nákupu, avšak dôležité je poznamenať, že tento krok bude platiť len v prípade platby v hotovosti. Cena jednotlivých položiek a ani cena nákupu pri platbe kartou sa teda zaokrúhľovať nebude. Pri tomto spôsobe sa naskytá viacero otázok, na ktoré ministerstvo financií pripravilo stručné odpovede. Napríklad pri kombinácii viacerých platobných prostriedkov nezáleží na poradí a rovnako pri doplatení zvyšku nákupu platobnou kartou sa vždy zaokrúhľuje len časť platená v hotovosti.

Okrem pozitívneho vplyvu na životné prostredie, by sa malo zjednodušiť aj vydávanie a na náklady spotrebiteľov by mala zmena mať len obmedzený dopad. „Obyvatelia Slovenska zaokrúhľovanie nákupov veľmi podporujú už dlhší čas. Podľa prieskumu Eurobarometra z mája 2021 podporujú zrušenie používania jedno- a dvojcentových mincí viac ako piati zo šiestich obyvateľov Slovenska, čo je aktuálne najviac v eurozóne. Dokonca viac, ako v Írsku, Fínsku, Taliansku, Belgicku alebo v Holandsku, kde je zaokrúhľovanie už v platnosti,“ uvádza výskumný pracovník NBS, Brian Fabo.
Národná banka Slovenska v analytickom komentári uviedla, že: „mince nízkej hodnoty (1, 2 a 5 eurocentov) tvoria takmer 80 % mincí v obehu v rámci eurozóny,“ a NBS zároveň dodala, že výroba a cirkulácia drobných mincí je pritom v pomere k ich hodnote značne nákladná.
(VT)
Odporúčané články

Národná diaľničná spoločnosť pristupuje k zmene organizácie pravidelnej jarnej údržby tunelov na slovenských diaľniciach. Novinkou je, že väčšina servisných prác bude realizovaná v nočných hodinách, aby sa minimalizovali dopravné obmedzenia a zabezpečila čo najplynulejšia premávka.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) počas veľkonočných sviatkov posilňuje kapacitu vlakov, najmä na najvyťaženejšej severnej trase Bratislava – Žilina – Košice, kde už od decembra 2024 zaviedla hodinový takt.