Vlaky budú premávať rýchlejšie a častejšie pre veľkú väčšinu cestujúcich
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) obhajuje návrh nového grafikonu železničnej dopravy, ktorý začne platiť od polovice decembra tohto roka. Tvrdí, že vlaky na Slovensku budú jazdiť rýchlejšie a častejšie pre veľkú väčšinu cestujúcich, pričom ostatní budú na železniciach cestovať približne tak dlho ako v súčasnosti.
„Nový železničný grafikon prináša výrazne viac hodnoty za rovnaké peniaze. Prinesie viac pravidelných spojov, lepšie prestupy a rýchlejšie cestovanie. Vlaky odjazdia o 1,5 milióna kilometrov ročne viac. To zodpovedá pridaniu približne 60 nových vlakov denne,“ uviedol v stredu na sociálnej sieti ÚHP. Vlaky sa podľa inštitúcie zrušia iba tam, kde ich už skoro nikto nevyužíva, a nahradia ich lacnejšie a zväčša rýchlejšie autobusy.
„Reforma je len na začiatku, na jej dotiahnutí musia spolupracovať ministerstvo dopravy, železničiari aj kraje. Lebo inak sa kvalita dopravy nezlepší,“ dodala inštitúcia v súvislosti s kritikou pripravovaného nového cestovného poriadku na železniciach. Pokračujúcu verejnú diskusiu o tejto problematike v poslednom období označila za príliš nepoctivú a fakticky nesprávnu.
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) začiatkom augusta pripustil, že za nespokojnosťou s novým grafikonom sú možno blížiace sa samosprávne voľby. Ubezpečoval, že realizáciou plánu dopravnej obslužnosti a nového vlakového grafikonu sa zvýšia dopravné výkony. „Ponuku zvyšujeme a chceme dopravu skvalitniť,“ povedal na sociálnej sieti. „Do konca augusta budeme mať finálnu verziu grafikonu,“ priblížil Doležal s tým, že ho dostanú aj samosprávne kraje a na základe neho pripravia autobusové spojenia. „Budeme fungovať optimálne, nákladovo efektívnejšie. Nehovorím, že to bude lacnejšie z pohľadu štátneho rozpočtu,“ podotkol minister.
Generálny riaditeľ sekcie stratégie dopravy na ministerstve dopravy Rastislav Cenký označil návrh nového cestovného poriadku na železniciach tak trochu za revolučný. Na železniciach sa podľa neho za posledné desaťročia neudiala žiadna významná zmena a iba sa reagovalo na poklesy počtu cestujúcich. „Teraz sme si povedali, že potrebujeme zefektívniť dopravu, priniesť ju bližšie ľuďom a zatraktívniť ju cestujúcim,“ uviedol Cenký. Ministerstvo dopravy prvý raz spracovalo plán dopravnej obslužnosti. „Robíme podkladovú dokumentáciu k tomu, ako budeme organizovať a objednávať železničnú dopravu. Takéto upratovanie, aké robíme dnes u nás, spravili v západných krajinách v 80. rokoch minulého storočia. Nebola snaha tu robiť systémové zmeny,“ dodal Cenký.
Zdroj: (SITA, be;su)
Odporúčané články
Podľa zhotoviteľa pokračujú práce v zmysle harmonogramu. Naplno prebiehajú ochrany a preložky inžinierskych sietí (plynovody, vodovodné potrubia, horúcovody, káble vysokého, nízkeho napätia a oznamovacích vedení) a výstavba káblovodu.
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.
Až 20 stredných odborných škôl z celého Slovenska a viac ako 40 súťažiacich sa zapojilo do Majstrovstiev Slovenska Body Art 2025, ktoré sa konalo 7. – 8. novembra 2025 v priestoroch Clarion Congress Hotela v Bratislave. Súťaž patrí medzi najvýraznejšie podujatia pre žiakov stredných odborných škôl v oblasti vizáže, hairstylingu a bodypaintingu.

