Slovenské mestá sa vyľudňujú. Najviac sa vyprázdňuje juh a východ Slovenska
Viaceré mestá na Slovensku čelia dlhodobému trendu úbytku obyvateľstva. Podľa údajov Štatistického úradu SR, ktoré porovnal TREND za roky 1996 a 2024, klesol počet obyvateľov v niektorých mestách až o tretinu. Výnimkou nie je ani Banská Bystrica, ktorá stratila 13,5 percenta populácie, no do prvej desiatky miest s najvyšším percentuálnym poklesom sa nedostala.
Do zoznamu TRENDu sa dostali menšie okresné i pohraničné mestá. Spája ich negatívne migračné saldo a postupne narastajúci prirodzený úbytok – viac úmrtí ako narodení. Zároveň ich spája aj obmedzená ponuka pracovných príležitostí, slabšia infraštruktúra či zadlženosť samospráv.
Najväčší pokles zaznamenala Čierna nad Tisou, kde od roku 1996 ubudlo viac ako 34 percent obyvateľov. Mesto pri ukrajinských a maďarských hraniciach dnes žije s necelými 3 400 obyvateľmi, pričom pred tromi desaťročiami ich bolo vyše päťtisíc. Hlavným dôvodom je útlm železničného prekladiska, ktoré kedysi zamestnávalo tisíce ľudí a bolo existenčným základom celého mesta.
Na druhom mieste skončili Vysoké Tatry. Turistické centrum Slovenska má dnes len 3 700 obyvateľov, čo je o tretinu menej ako v deväťdesiatych rokoch. Za úbytkom stoja vysoké ceny nehnuteľností, sezónnosť cestovného ruchu a obmedzené pracovné možnosti mimo služieb pre turistov.
Tretie miesto patrí Štúrovu, ktoré stratilo vyše 30 percent obyvateľov. Pohraničné mesto s viac než deväťtisíc obyvateľmi čelí odlivu najmä mladých ľudí a negatívnemu prirodzenému vývoju v posledných rokoch.
Prvú päťku dopĺňajú Kremnica a Veľký Krtíš. V oboch mestách ubudlo viac než štvrtina populácie. Kremnica prichádza najmä o mladých obyvateľov a zápasí so slabou kultúrnou i spoločenskou ponukou, Veľký Krtíš zas s absenciou osobnej železničnej dopravy a odchodom pracovne aktívnych obyvateľov.
Rebríček desiatich miest uzatvárajú Svidník, Zlaté Moravce, Bánovce nad Bebravou, Stará Turá a Revúca. Vo všetkých prípadoch ide o okresné centrá, ktoré sa dlhodobo potýkajú s odchodom obyvateľov, slabšími ekonomickými možnosťami a nízkym prirodzeným prírastkom.
Vyľudňovanie sa teda netýka len východného Slovenska, ako sa často predpokladá. Trend je zreteľný aj v západných a stredných regiónoch a zasahuje nielen malé sídla, ale aj atraktívne turistické lokality.
Odporúčané články
Od pondelka 10. novembra 2025 bude opäť premávať obľúbená moderná súprava Pendolino na priamej dennej linke z Košíc do Prahy a späť. Tieto vlaky znova ponesú označenie SuperCity PENDOLINO KOŠIČAN a Železničná spoločnosť Slovensko spojenie prevádzkuje v spolupráci s Českými dráhami.
Zníženie dane z pridanej hodnoty (DPH) v gastrosektore neprinieslo očakávaný efekt. Ceny v reštauráciách a stravovacích zariadeniach, naopak, pokračovali v raste a dokonca prekonali tempo celkovej inflácie. Analytici Inštitútu finančnej politiky (IFP) upozorňujú, že zníženie DPH, ktoré malo spotrebiteľom priniesť lacnejšie jedlo, sa do konečných cien vôbec nepremietlo.
Od utorka 11. do štvrtka 13. novembra budú v úseku Košice – Kysak odrieknuté vybrané spojenia linky Košice – Spišská Nová Ves a Košice – Prešov – Lipany. Cestujúci môžu využiť ako náhradu diaľkové expresné vlaky TATRAN, prípadne iné regionálne spojenia, ktoré nebudú výlukou ovplyvnené.


