Slovenský priemysel čelí kríze, Klub 500 žiada nižšie ceny energií aj predĺženie štátnej pomoci
Klub 500 žiada vládu, aby znížila koncové ceny elektriny pre podniky, upustila od zvyšovania daní a odvodov a predĺžila možnosť čerpania štátnej pomoci do konca roka 2021.
Klub 500 žiada vládu, aby znížila koncové ceny elektriny pre podniky, upustila od zvyšovania daní a odvodov a predĺžila možnosť čerpania štátnej pomoci do konca roka 2021. Združenie najväčších slovenských zamestnávateľov tvrdí, že podniky pre pandémiu a s ňou spojené obmedzenia vyčerpali všetky svoje rezervy a ich aktuálnu situáciu navyše komplikujú raketovo zvyšujúce sa ceny vstupných surovín, drahá elektrina, ale aj vysoké daňovo-odvodové zaťaženie práce. Podľa Klubu 500 sú mnohé slovenské firmy podkapitalizované a prestávajú byť konkurencieschopné.
„Ceny vstupov rastú v mnohých prípadoch závratnou rýchlosťou. U niektorých komodít používaných v chemickom priemysle stúpli ceny v porovnaní s októbrom minulého roka až o 450 %, dopravné náklady do a zo zahraničia zdraželi o desiatky až stovky percent, naviac nie sú k dispozícii ani voľné kapacity na dopravu vstupov napríklad z Číny. Zvýšili sa aj náklady na pracovnú silu, služby, stavebné materiály, obaly, drevo či kovy,” konštatuje výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor. Tento rast ale nekopíruje predajné ceny výrobkov. Niektorí slovenskí výrobcovia už podľa neho hlásia, že museli obmedziť výrobu tých produktov, s ktorými nedokázali cenovo konkurovať zahraničiu.
Klubu 500 zároveň žiada vládu, aby predĺžila obdobie prvej pomoci do konca roka 2021 a znížila minimálnu hranicu pomoci na pokles tržieb od 10 %. Taktiež apeluje na členov koalície, aby neprijímali také návrhy daňovej reformy, ktoré spôsobia len ďalší rast daňovo-odvodového zaťaženia a v niektorých prípadoch aj rozvrat verejných financií. „Práve naopak, mali by ísť cestou nižších daní a odvodov a úspory by mali hľadať na výdavkovej strane štátneho rozpočtu, v prebujnenej štátnej, verejnej správe a miestnej a územnej samospráve. Len tak sa podarí ozdraviť a odťažiť slovenský priemysel, ktorého dobré fungovanie je základným krokom k fungovaniu celej ekonomiky,“ uzatvára Gregor.
(SITA, qq;zol)
Odporúčané články
Elektrifikácia jednokoľajného železničného úseku na Zemplíne Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra vrátane rekonštrukcie jeho časti, pokračuje podľa plánu a bez väčších problémov. Ministerstvo dopravy SR to potvrdilo po stredajšom (10. 4.) kontrolnom dni na stavbe Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
Dva roky trvajúca výstavba košického obchvatu na druhom úseku R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany v dĺžke vyše 14 kilometrov pokračuje v plnom prúde. Aktuálne stavbári pracujú na mostných objektoch, protihlukových stenách či oporných múroch.
Práce na Slaneckej ceste v Košiciach meškajú v súčasnosti temer päť mesiacov oproti aktualizovanému termínu. „Zhotoviteľ v komunikácii s Mestom Košice neuviedol iné dôvody ako tie, ktoré zapríčinili predĺženie lehoty výstavby z 15.8. 2023 na 22.12. 2023,” uviedlo mesto Košice pre agentúru SITA.