Taxikári majú výhrady k podpore od štátu počas koronakrízy
Taxikári chcú prehodnotiť podporu od štátu počas koronakrízy, aby mali na ňu nárok všetci. Podmienky pomoci, ktorú poskytuje ministerstvo dopravy autosektora, boli podľa Mateja Krampla z Občianskeho združenia koncesovaných taxikárov (OZKT) nastavené tak, že o ňu požiadalo približne 20 % koncesionárov.
„Požadujeme od vlády, aby pomohla každému podnikateľovi v oblasti taxislužby, každému koncesionárovi bez výnimiek, kto má vydanú koncesiu. Je potrebné podať pomoc, pretože obmedzenia, ktoré sú v platnosti, sa dotýkajú každého vodiča, každej rodiny,” uviedol Krampl. Nepovažuje za spravodlivé obmedzovať prácu taxikárov zavedením lockdownu, či zákazom vychádzania, a potom im odmietnuť pomoc z dôvodu, že mali možnosť pracovať.
Nárok na náhradu straty
Počet taxikárov na Slovensku sa odhaduje na 15-tisíc až 20-tisíc. Pomoc štátu je podľa Krampla veľmi nedomyslená. „Sú firmy, ktoré majú vo svojej podnikateľskej činnosti okrem taxislužby aj pneuservis, no nebudú si kvôli každej činnosti zakladať novú eseročku. Čiže nemajú nárok na pomoc, ak taxislužba nevykonávala činnosť, ale pneuservis zarábal. Zisk pneuservisu musí vykryť straty taxislužby,” upozornil zástupca OZKT. Podľa neho treba poriešiť detaily, aby každý koncesionár mal nárok na náhradu straty, no vedia, že taxikárov na ministerstve dopravy berú len do počtu.
Taxikári zvážia protesty
„Dúfame, že nás pozvú k okrúhlemu stolu, prejdeme si podmienky, ministerstvo dopravy sa konečne po toľkých rokoch bude zaujímať o všetky segmenty, ktoré pod neho spadajú, a bude mať záujem pomôcť podnikateľom a nie im hádzať polená pod nohy,” uviedol Krampl. Ak ich nezavolajú na rokovania, budú podľa neho nútení pripojiť sa k protestom, ktoré v januári predbežne plánuje Únia autodopravcov Slovenska.
Taxikári považujú tiež za potrebné zmeniť zákon o cestnej doprave z roku 2019, ktorý sa vzťahuje aj na taxislužby. Nepáči sa im deregulácia všetkých podmienok a pravidiel, zrušenie skúšok odbornej spôsobilosti, zníženie veku vodičov na osemnásť rokov a vozidiel zapísaných v koncesii.
„Nechceli sme zmenu zákona o cestnej doprave. Náš návrh bol, aby podnikatelia dodržiavali vtedy platné pravidlá a podmienky. Jednoznačne je potrebná zmena legislatívy, pretože kúpiť si licenciu za 50 eur a jazdiť, to nemá žiadnu budúcnosť,” doplnil Krampl. Zákon podľa neho treba novelizovať spolu so združeniami a zástupcami taxikárov.
Zdroj: (SITA, be;it)