Ako získať svoje vysnívané zamestnanie
Maturity sú v plnom prúde a veru nie každý maturant chce ísť ďalej študovať. Niektorí sa už teraz tešia na pracovné ponuky a hlavne na novú prácu. Nie je to však až také jednoduché. Keďže záujemcov je veľa a pracovných miest málo… A ak už máte po maturite dávnejšie a tiež hľadáte vhodné pracovné miesto, možno poradíme aj vám.
„Základom je objaviť vhodnú pracovnú ponuku. Ak ju nájdete, potom bude potrebné urobiť maximum pre získanie svojho vysnívaného zamestnania. To, čo jedného uchádzača zvýhodní pred ostatnými, je pridaná hodnota – schopnosť pružne reagovať na inzerát a premysleným obsahom písomných podkladov vstúpiť do rokovania s budúcim zamestnávateľom,“ hovorí PhDr. Daniela Hrehová, PhD. odborná asistentka na Katedre spoločenských vied Technickej univerzity v Košiciach.
Písomné podklady sú vašou vizitkou a vytvárajú o vás prvý dojem. Podporujú stretnutie s potencionálnym zamestnávateľom. Ich súčasťou sú prihláška, motivačný (sprievodný) list, životopis, kópie vysvedčení, certifikáty, referencie, posudky, odporúčania, ale aj doklad o bezúhonnosti či súhlas so spracovaním údajov. Majú formu individuálne štylizovaných písomností alebo sa uskutočňujú prostredníctvom formulárov.
Dr. Hrehová hovorí, že „odfláknuté“ podklady, napísané a poslané na poslednú chvíľu, pôsobia negatívne. „Prípravu netreba nikdy podceňovať. Konkurencia je dnes veľká a je dôležité sa dobre predať už na začiatku.“
PRÍPRAVA
Ako teda osloviť budúceho zamestnávateľa, zaujať ho, aby vás pozval na pohovor a ponúkol zamestnanie? K tomu sú potrebné určité kroky:
- pri hľadaní zamestnania premýšľajte, plánujte a začnite konať s dostatočným časovým predstihom; vyberajte si pracovné miesto z rôznych ponúk (využite internet, printové médiá, známych…);
- nedávajte si žiadosť o zamestnanie ku hocikomu len tak „pre istotu“;
- sami posúďte svoje osobnostné kvality;
- zamyslite sa, či to bude pre vás vyhovujúce zamestnanie;
- uvedomte si kritériá ponúkanej pozície; či spĺňate kvalifikáciu, či máte dostatočné odborné vedomosti, prednosti pre ponúkanú pozíciu.
- zamyslite sa tiež, či vám vaše prechádzajúce pracovné skúsenosti, ak ich máte, pomôžu v novom zamestnaní a ak by si to nový zamestnávateľ žiadal, aké referencie o vás od predchádzajúceho zamestnávateľa dostane;
- investujte čas do získania potrebných informácií o chcenej či ponúkanej práci a o pracovnom mieste;
- zvážte, či budete ochotní napríklad každý deň cestovať za prácou, vezmite do úvahy svoju momentálnu finančnú situáciu a následné náklady a reálny príjem na obdobie min. 4 – 5 rokov;
- dodržiavajte termíny, dokedy treba splniť podmienky budúceho zamestnávateľa.
ŽIADOSŤ
Žiadosťou reagujete na pracovnú ponuku. Jej znenie je záväzné vzhľadom na informácie uvedené v inzeráte o voľnom pracovnom mieste a o pozícii. Uchádzač uvádza osobné údaje, stručný popis pracovných skúseností, vedomostí, schopností, prípadne vzdelanie a zdvorilostnú vetu s prejaveným záujmom o osobné stretnutie na pohovore. Nesmie chýbať podpis.
MOTIVAČNÝ LIST
Podrobnejší a rozsiahlejší je motivačný list. Mal by obsahovať zručnosti a skúsenosti, ktoré robia z uchádzača ideálneho kandidáta na konkrétnu pracovnú pozíciu a tiež by mal obsahovať odpovede na nasledujúce otázky: Prečo mám záujem o prácu práve v danej firme? Čím ma zaujala konkrétna pracovná pozícia? Prečo som práve ja vhodný kandidát na danú pozíciu? Nezabudnite na podpis.
ŽIVOTOPIS
Mal by dodržiavať tzv. 5P – pravdivý, profesionálny, prehľadný, primeraný pozícii (na ktorú kandidát reaguje), pravopisne správny. Uvádzajte v ňom osobné údaje (t. j. dátum a miesto narodenia, rodinný stav a bydlisko), vzdelanie, absolvované kurzy a školenia, pracovné skúsenosti, chronologický prehľad doterajších zamestnaní, jazykové znalosti a počítačové zručnosti, záujmy. Niektoré firmy požadujú životopis písaný vlastnou rukou, aby ho mohli grafologicky posúdiť.
Písomné podklady neposielajte hromadne do viacerých firiem. Pre každú by ste si mali vytvoriť osobitný motivačný list a ďalšie písomnosti. Zvládnutie písomných podkladov na jednotku je určite úspech, ale výberový proces sa tým ešte zďaleka nekončí. Vstupné interview je ďalšia dôležitejšia brána, ktorou musí uchádzač prejsť na ceste za úspechom pri získavaní nového zamestnania. Ako sa pripraviť, čo na seba a ďalšie dobré rady čítajte v zajtrajšom čísle.
NEZABUDNITE
Na všetky písomnosti použite jeden typ písma (Arial/Verdana/Times) a jednotný formát (Microsoft Office Word) A 4;
- Posielajte aktuálnu fotografiu;
- Údaje musia byť presné, uvádzajte mesiace a roky;
- Medzi odsekmi nechávajte voľný riadok, používajte krátke vety, nepoužívajte skratky;
- Dodržiavajte estetickú úpravu a pravopis;
- Nezabudnite, že podpisom potvrdzujete pravdivosť údajov;
- Písomnosti dajte radšej prečítať inej osobe, ktorá dokáže posúdiť pravopis, obsah aj formálnu stránku