Verejné zákazky magistrátu umožnili raketový štart stavebnej firmy
Podľa údajov, ktoré našej redakcii poskytla hovorkyňa košického magistrátu Jana Poľová, uzavrel magistrát, lepšie povedané oddelenie školstva, dvanásť zmlúv na rekonštrukciu základných a materských škôl so spoločnosťou CENAV s.r.o..
„Všetky zákazky sa uskutočnili v zmysle zákona o verejnom obstarávaní,“ uviedla Poľová. Zákon sa však nevzťahuje na podlimitnú zákazku a zákazku s nízkou hodnotou, ktorej predmetom je uskutočnenie stavebných prác.
Firma CENAV, o ktorej doteraz nebolo veľmi počuť, tak v rámci zákona dostala zákazky od júna 2021 do marca 2022 v celkovej hodnote takmer milión eur. Je veľmi zaujímavé, že nešlo o jednu zákazku, ale viacero menších, aby pravdepodobne nebolo potrebné vykonávať výberové konanie.
A ešte zaujímavejšie je, že najväčší objem prác, takmer tretinu zo všetkých, na ktoré mesto získalo prostriedky z EÚ, dostala neznáma spoločnosť. Spoločnosť CENAV vznikla ako následník spoločnosti RV Team, s.r.o. vo februári 2019, a tým získala jej IČO.
Konateľom spoločnosti a jediným vlastníkom sa v marci 2021 stala Katarína Ivanová a tri mesiace na to získala spoločnosť prvú verejnú zákazku. V Registri partnerov verejného sektora sa firma objavila v apríli 2021. Raketový nástup spoločnosti CENAV po zmene vlastníckych vzťahov a štatutárnych orgánov pripomína skôr kreatívnu firmu zo Silicon Valley, nechceme však nikoho zbytočne podozrievať.
Tento nástup musel umožniť niekto na magistráte a chceme veriť, že zodpovedné orgány samosprávy sa tomu budú venovať. Aj keď na otázku, či v zazmluvnení na dvanásť zákaziek v priebehu o čosi viac ako pol roka nevidí magistrát porušenie princípu dobrých mravov, sme odpoveď nedostali.
Situácii sa už venuje aj Útvar hlavného kontrolóra
Ten podľa hlavného kontrolóra mesta Košice Pavla Galla v súvislosti s požiadavkou z posledného zastupiteľstva vykonal kontrolu zameranú na prenájom bývalej ZŠ Petzvalova (po novom OZ Škola) a kontrolu prác, ktoré na nej boli vykonané a zaznamenal, že pri realizácii opráv objektov tejto bývalej školy vykonávala veľký objem prác práve spoločnosť CENAV, pričom táto spoločnosť nebola v minulosti významným dodávateľom pre mesto Košice.
„Tieto práce sú obstarávané ako zákazky s nízkou hodnotou, pri ktorých sa používa zjednodušený spôsob verejného obstarávania. Spôsob obstarania a realizácie zákaziek pri stavebných prácach na tejto škole ale aj niektorých ďalších školách a školských zariadeniach javí známky, že nie je obvyklý,“ uviedol Gallo.
Dodal, že z tohto dôvodu bude riešiť tieto zákazky, ale aj ďalšie zákazky obstarávané pre školy Strediskom služieb školám, prostredníctvom elektronického systému obstarávania ERANET formou vykonania tematickej kontroly.
Táto tematická kontrola bude overovať tiež kvalitu vykonaných prác a aj to, či pri ich realizácii nedošlo k podobným pochybeniam ako na ZŠ Užhorodská pri oprave strechy objektu školy.
„To či sú tieto zákazky v poriadku po právnej stránke, ukážu až kontrolné zistenia a výsledok samotnej kontroly, o ktorom bude zverejnená správa o výsledkoch kontroly predkladanej hlavným kontrolórom zastupiteľstvu,“ uzavrel Gallo.
Téme sa budeme venovať.
(RCh)