Vysvedčenie primátora Polačeka – TROLEJBUSY (komentár)
Je začiatok roka 2025. Smerom z Furče pomaly schádza trolejbus linky 71. Pohybuje sa ľahko, cestujúci sa netlačia a majú dostatok miesta. Trolejbus je príjemne vyhriaty a vydáva svoje nezameniteľné zvuky. Košice majú späť svoj poklad, ktorý tu od roku 2015 chýbal. Nostalgicky zameraní Košičania sa potešili, primátor absolvoval prvú slávnostnú jazdu až ku košickému aquaparku, kde je konečná zastávka…

Strih… Späť do košickej reality. Jaroslav Polaček nesplnil a do konca tohto volebného obdobia ani nesplní jeho ďalší predvolebný sľub ešte z roku 2018. Ako zapálený občiansky aktivista a kandidát na primátora vtedy vyčítavo prehlasoval: “Bolo veľkou chybou vedenia mesta, že sme prišli o túto vetvu dopravy. Namiesto trolejbusov a ich zokruhovania sa rozhodli nakúpiť nevyskúšané elektrobusy. Pritom v niektorých českých mestách už prešli na moderné spojenie elektrobusu a trolejbusu, čo zvyšuje ich dosah aj ekologický prínos,“ nešetril vtedy Polaček kritikou.
Polaček vtedy dokonca predstavil aj jeho smelé plány, ktoré sa, ako to už býva zvykom, nikdy nepodarilo naplniť a o ktorých sa už potom nehovorilo. Ostali len témou kampane… “Vedenie DPMK odo mňa dostane úlohu využiť trolejovú sieť a vrátiť trolejbusy do Košíc,“ zdôrazňoval vtedy Polaček. Tu len pripomenieme kauzu “električky”, o ktorej sme informovali v príspevku “O Polačekove video sa zaujíma NAKA.”
DPMK SI “DOMÁCU” UROBIL, MESTO (zase) NIE
“Čo sa týka návratu trolejbusovej dopravy do Košíc, tu je potrebné rozlíšiť dve úrovne. Tá prvá, plne v réžii odborného personálu DPMK, bola sfunkčniť jestvujúcu trolejbusovú infraštruktúru. To sa nám podarilo po niekoľkých týždňoch, kedy sme do nočných ulíc mesta vypravili skúšobne trolejbus, ktorého úlohou bolo testovať a udržiavať jestvujúcu trolejbusovú infraštruktúru vrátane elektrických meniarní. Následne po preukázaní skutočných parametrov trate a meniarní, sa zaviedol takzvaný “Dobrý trolejbus“, ktorý bol prevádzkovaný v nedeľu poobede pre všetkých Košičanov,” povedal vtedy Padyšák.
Doplnil tiež, že v tejto etape súbežne pracovali na strategickom dokumente, s názvom “Stratégia rozvoja trolejbusovej dopravy v Košiciach na roky 2019 – 2034“, ktorý, ako už napovedá samotný názov, pripravili ešte v prvej polovici roka 2019 a teda len pár mesiacov po nástupe do vedenia DPMK.
Zdôraznil, že druhá etapa už nie je v rukách DPMK a vyžadovala súčinnosť vedenia mesta. Tá mala obdobne dve podskupiny úloh. Prvá podskupina vyžadovala objednanie a prepracovanie Plánu Udržateľnej Mobility (PUM), ktorá bola plne v réžii magistrátu a v ktorej bolo potrebné opätovne “vrátiť” trolejbusovú trakciu do košickej MHD. Druhá podskupina úloh si vyžadovala súčinnosť vedenia mesta pri finančnom krytí týchto úloh. “Z týchto predstáv sa nezrealizovalo nič, a momentálne čakáme na ukončenie aktualizácie PUM,” vysvetlil vtedy Padyšák.
Polaček však v sľuboch išiel ešte ďalej. Dokonca chcel sieť MHD rozšíriť o napojenie električky od Sídliska Ťahanovce po letisko. „Budem hľadať zdroje, aj na meste, aby DPMK bol dostatočne financovaný, vedel udržiavať techniku, čistotu autobusov a električiek, lebo toto cestujúcich, a teda aj mňa ako jedného z nich, trápi,“ pokračoval v predstavovaní svojich vízií vtedajší kandidát a dnešný primátor.
Mesto sa ešte v roku 2022 znovu pustilo do aktualizácie projektu Stratégia dopravy a dopravných stavieb mesta Košice (SRD) z roku 2015, ktorého súčasťou je aj Plán udržateľnej mobility (PUM). V rámci nej sa napr. v roku 2024 plánovala obnova trakčných meniarní, nákup desiatich kusov hybridných parciálnych trolejbusov a sprevádzkovanie bývalej trolejbusovej linky č. 71 v elektrickej trakcii.
Ďalší sľub Polačeka, ktorý slúžil len ako výťah do “Bieleho domu“. Potom už v návale recepcií a slávnostného prestrihávania zbytočných pások, či nakrúcania videí na Tik-tok, na sľuby zabudol…
(RCh, KOMENTÁR)
HLASOVANIE BOLO UKONČENÉ

Odporúčané články

O tom, že nie soľ, ale voda je nad zlato už niet najmenších pochýb. Problém je však v tom, že na Slovensku to tak celkom nie je. Považujeme ju za samozrejmosť a mala by byť – ideálne zadarmo. No ona zadarmo aj je, pokiaľ si ju pôjdete nabrať s hrnčekom do potoka. Ak ju však chcete mať doma, neustále a tečúcu z kohútika – niekto ju tam musí dopraviť a to už niečo stojí. Platby za túto službu sú však aj napriek zdanlivo vysokým cenám, obrazne povedané ešte stále … pod vodou.