Aké suveníry budú reprezentovať Košice?
Oblastná organizácia cestovného ruchu Visit Košice vyhlásila súťaž na vytvorenie suvenírov. Zaujímavým a kreatívnym spôsobom majú prezentovať mesto Košice, jeho obyvateľov, atmosféru, symboly, rodákov, či iné fenomény, ktoré sa na túto lokalitu viažu.
Výzva sa zameriava na dve skupiny predkladateľov návrhov. Jedna je otvorená pre nápady širokej verejnosti, ktorá naďalej prebieha a prijíma súťažné návrhy ešte do 15. júna. Druhá je určená pre profesionálnych umelcov, spomedzi ktorých už bolo vybraných 15 víťazných umelcov.
[ad][/ad]Generické suveníry
V priestoroch informačného centra v Historickej radnici predstavili komisii svoje idey návrhov, ktoré by mali mesto reprezentovať.
„Košice sa prezentujú ako moderné, kultúrne, pulzujúce a kreatívne mesto. Kvalita dostupných suvenírov a upomienkových predmetov tomu však do dnešných dní nenasvedčuje,“ uviedol produktový manažér Visit Košice Igor Kupec. Zámerom výzvy je prepojenie šikovných kreatívcov so sektorom turistického ruchu.
„Chceme ukázať návštevníkom mesta či delegáciám, ktoré sem prichádzajú, kvalitu miestnej výtvarnej, umeleckej a kreatívnej scény. Tú zas chceme inšpirovať a motivovať k tomu, aby o svojich dielach premýšľala aj ako o produktoch a zaistila si tak ekonomickú udržateľnosť.“
Socha maratónca či keramika
Jedeným z vybraných umelcov bol sochár Ján Leško, ktorý navrhol ako suvenír miniatúru sochy maratónca mieru. Študent dizajnu a grafiky Samuel Velebný zase predstavil leporelo, ktoré by sa zameriavalo na netradičné budovy mesta s popisom a prinieslo zaujímavý grafický dizajn.
Košický hrnčiar Igor Macák spolu s manželkou, keramikárkou Ivetou Macákou, navrhovali vytvorenie keramiky, ktorá by reprezentovala košickú uličku remesiel, kde dvojica tvorí.
Umelci ďalej navrhovali rôzne grafiky, komix, puzzle, vianočné ozdoby, sériu figúrok alebo balíček lokálnych produktov. Umelci môžu navzájom spolupracovať a počet finálnych produktov nie je obmedzený. Zrealizované návrhy získajú odmenu 400 eur. Celkový dotácia na obe výzvy je 17-tisíc eur.
Visit Košice vyhlásila koncom marca súťaž na redizajn informačného centra, ktoré sídli v budove Historickej radnice. Úlohou súťažiacich bolo vizuálne a dizajnové oživenie priestorov, bez zásadných stavebných zásahov, či úprav.
Infocentrum funguje od roku 2010 a disponuje troma prepojenými miestnosťami. Prezentácia súťažných návrhov sa konala 6. mája a spomedzi troch zvíťazil projekt Tomáša Boroša a Maroša Mitra z DOXA Studio.
O víťazovi rozhodla porota v zložení architekt Irakli Eristavi zo štúdia Zerozero, riaditeľ Creative Industry Košice Michal Hladký, riaditeľka Východoslovenskej galérie Dorota Kenderová, viceprimátor mesta Košice Marcel Gibóda, riaditeľka Košice Turizmus Michaela Halász a produktový manažér Mgr. Igor Kupec.
Infocentrum z ocele
Dominantným prvkom víťazného návrhu je oceľ, z ktorej sa bude skladať väčšia časť interiéru a odkazuje na “mesto ocele”. Zároveň je kontratom voči historickej budove a práve odvážnosť návrhu porotu zaujala.
Návrh vyhral pre svoju zapamätateľnosť, ponúka najkomplexnejšie riešenie, projekt je odkonzultovaný s pamiatkarmi, vynikne pôvodná architektúra a toto riešenie rýchlo nezostarne. Ako mínusy vidia jeho ťažkosť a neútulnosť, nedoriešenú otázku praktickosti a daný koncept nemyslí na deti.
(Zdroj: archinfo.sk)
Foto: KAC
Foto vizualizácie: Boroš / Mitro
Odporúčané články
Milujem Film Noir a Kino Úsmev prinášajú po 5 rokoch znova film noir do metropoly východu, a to opäť v podobe trojprogramu: filmové projekcie, odborná prednáška a výstava obrazov.
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.