fbpx
logo
  • Menu
  • Správy
  • Komentár
  • Košice
  • Politika
  • Zaujímavosti
  • Horoskopy

25. 9. Vladislav

logo
Domovská stránka
Ekonomika
  • Doprava
  • Informatika
  • Poisťovníctvo
  • Reality
Kultúra
  • Divadlo
  • Film a TV
  • Hudba
  • Knihy
  • Umenie
Ľudia
  • Názory
  • PODCAST
  • Príbehy
  • Rozhovory
Šport
  • Basketbal
  • Cyklistika
  • Futbal
  • Hokej
  • Iné správy zo športu
  • KHL
  • MOTOR šport
  • Ostatné športy
  • Tenis
  • Vodné športy
  • Vodný slalom
Štýl
  • Bývanie
  • Cestovanie
  • Gastronómia
  • Hobby
  • Iné
  • Technológie
  • Tipy na výlety
  • Záhrada
  • Zdravie
Správy
  • Showbiznis
  • Slovensko
  • Správa dňa
  • Svet
  • Vojna na Ukrajine
Zaujímavosti
  • Anketa
  • História
  • Recepty
  • Zábava
  • Zaujímavosti
Redakcia
  • Inzercia
  • O nás
  • Kontakt

Odoberajte novinky priamo do vášho emailu.

Váš osobný údaj (e-mail) bude spracovaný podľa zásad ochrany osobných údajov, ktoré vychádzajú zo slovenskej a európskej legislatívy. Stlačením tlačidla dávate súhlas so spracovaním pre zasielanie našich e-mailových noviniek (nové články, reklamné správy) po dobu max. 5 rokov. Svoj súhlas môžete kedykoľvek zrušiť cez tlačidlo “odhlásiť sa z newslettra” v každom e-maile.

Napište nám Sledujte nás
  • Podmienky používania
  • Štatúty súťaží
  • Press kit
  • RSS feed
  • GDPR
/ Kultúra / Diriguje od čembala, streamuje z Košíc
Kultúra
15.02.2021 | 16:13

Diriguje od čembala, streamuje z Košíc

Február v Štátnej filharmónii Košice pokračuje druhým online koncertom v komornom duchu: HAYDN – RICHTER – STAMIC.
Diriguje od čembala, streamuje z Košíc

Február v Štátnej filharmónii Košice pokračuje druhým online koncertom v komornom duchu: HAYDN – RICHTER – STAMIC. Odznie vo štvrtok 18. 2. o 19:00 na facebookových stránkach. Dirigent a sólista, významný český hudobník Vojtěch Spurný, povedie orchester ŠfK od čembala. V súvislosti s nadchádzajúcim streamom sme mu položili niekoľko otázok.

[ad][/ad]

Ako dirigent a interpret sa pohybujete v poriadne širokom žánrovom rozpätí. Ste šéfom opery Slezského divadla Opava, ale dirigovali ste prakticky väčšinu českých hudobných telies. Uviedli ste napríklad Purcelovu operu Dido a Aeneas či Euridice od Jacopa Periho až po Rossiniho Barbiera zo Sevilly, ste multiinštrumentalista, hrávate na čembale, flaute i štvrťtónovom klavíri. Ktorá hudobná oblasť je vám z tohto pestrého portfólia osobne najbližšia?

Vždy sa zameriam na tú hudbu (obdobie, skladbu), čo aktuálne robím, na sto percent. Pre mňa je hudba komplexná záležitosť a som rád, že si ju môžem vychutnávať v komplexnej mnohostrannosti. Je mi jedno, či to bude Gershwinov muzikál, alebo ako teraz stará hudba s čembalom, či Mahler, Dvořák, alebo opera. Všetko je to rovnako veľký zážitok, aj keď každý je trochu iný.

Študovali ste u renomovaných odborníkov na dobovú interpretačnú prax Helmuta Rillinga či Kennetha Gilberta. Prirástli vám niektoré dobové nástroje k srdcu viac?

Rolu v tom hrá povedzme aj osobný vkus a v mojom prípade aj osobné vzťahy a priateľstvá. Hrám na všetky druhy klávesových historických nástrojov (i na štvrťtónový klavír) a doma ich mám niekoľko. Konkrétne tri čembalá, klavichord, moderné pianíno a historický klavír z druhej polovice 19. storočia. Siedmy nástroj (kladívkový klavír) je na ceste. Kvôli nemu sa už musíme za mesiac sťahovať do väčšieho. Čiže najviac zrastený a zžitý som s tými nástrojmi, čo mám doma a najlepšie sa mi na nich hrá. Stali sa nielen súčasťou mojej domácnosti, ale aj mňa.

Poučená interpretácia mala pred pár desiatkami rokov silné zázemie v podobe mien ako Gustav Leonhardt, Ton Koopman či Jordi Savall, ktorí dokázali strhnúť množstvo poslucháčov. Akým smerom sa dnes podľa vás uberá poučená interpretácia vo svete a v Česku? Má svoje verné publikum aj u nás?

Treba povedať, že dnes je rad hudobníkov, čo nie sú špecialisti na historicky poučenú interpretáciu (ani ja sa k ním tak úplne nepočítam), ale snažia sa každú skladbu interpretovať čo najlepšie podľa zásad tej doby, v ktorej bola napísaná – povedzme filologicky presne. A to je rozhodujúce. Baroková hudba a stará hudba vôbec má početné publikum a festivaly venujúce sa výlučne starej hudbe sú v obľube. Zásadný posun je v tom, že zatiaľ čo v 70. a 80. rokoch hudobníci, ktorí patrili do tábora historicky poučených interpretov, tvorili akúsi protiváhu voči oficiálnemu hudobnému establišmentu a dokonca občas pôsobili ako „hudobní teroristi“, sú dnes už súčasťou tohto širokého spektra. To, čo pred 50 rokmi bolo nemysliteľné, aby si moderný symfonický orchester pozval niekoho, kto s nimi naštuduje program historicky poučene, je dnes skutočnosťou. Tieto dve interpretačné sféry sa prelínajú a nie je náhoda, že je čím ďalej, tým viac hudobníkov, čo si zahrajú na husle klasické aj barokové, že sú klaviristi a organisti hrajúci aj na čembalo alebo klavichord a dirigenti, ktorí sú doma v modernom repertoári ako Šostakovič, Mahler či Britten, a zároveň sú schopní urobiť historicky informovane aj barokovú hudbu. Je to zdravý vývoj, pretože hudba je iba jedna a človek by sa jej mal venovať tak, aby vystihol zakaždým jej podstatu.

[ad2][/ad2]

Ako by ste charakterizovali Koncert pre čembalo e mol od Františka Xavera Richtera, v ktorom sa predstavíte v košickom Dome umenia ako sólista a zároveň dirigent? Obsahuje toto dielo ešte prvky barokového pátosu, alebo už naplno preberá estetiku mannheimskej školy a elementy predklasicizmu? Ako je v ňom vyvážený vzťah sólového nástroja a ansámblu?

Richter vytvára most medzi dvomi epochami a na koncerte je to vidieť. V niektorých častiach má ľahko barokizujúce prvky a inde je už vysoko klasický. Naviac, Richter, keď písal skladby v molových tóninách, ocital sa veľmi blízko toho, čo C. Ph. E. Bach nazýva „citovým štýlom“ a čo sa niekedy, nie veľmi presne, charakterizuje ako „Sturm und Drang“. Je to hudobný štýl, ktorý má zvýraznenú expresivitu, sú tam vášnivé melodické a rytmické gestá, poznáme ho aj z raných Haydnových symfónií. A to je to, čo koncert robí príťažlivým. Takisto je založený na veľkých kontrastoch, pretože zatiaľ, čo obe krajné časti sú v tomtom vzrušenom štýle, prostredná veta je takmer idylické vianočné pastorále – akoby tam zablúdila z celkom iného slohu. Vzťah sólového nástroja a ansámblu je vyvážený veľmi dobre, pretože sólový nástroj samozrejme dominuje, ale orchester do toho vstupuje krátkymi medzihrami, ktoré sú veľmi výrazné a sú vynikajúcim spôsobom inštrumentované.

Na koncerte zaznejú aj dve Scherzandá od Josepha Haydna. Celkovo ich napísal šesť a tvoria akési miniatúrne symfónie. Dajú sa v týchto raných dielach už objaviť typické znaky Haydnovho sofistikovaného hudobného jazyka, ako sú skvelá formová vyváženosť, invenčnosť a humor, ktoré poznáme z jeho neskorších diel?

Scherzandá boli napísané okolo roku 1760, pretože neskôr v 60. rokoch sa objavili v Breitkopfovom katalógu, kde boli ponúkané na predaj, čo znamená, že už vtedy museli byť veľmi obľúbené. Vieme tiež o mnohých opisoch v roznych európskych archívoch. Tajomstvo úspechu vidím v tom, že na jednej strane je to veľmi stručná a jednoduchá hudba a na druhej strane invenčne veľmi svieža, inšpirovaná, takže je to zrozumiteľné i úplnému laikovi, no i znalci majú potešenie, keď to počujú. Tých Scherzand je šesť, ale ani jedno nie je rovnaké. Navyše, Haydn ako skladateľ mal obrovský zmysel pre humor. Uvediem príklad: frázu začne istým spôsobom, ale skončí úplne inak, k všeobecnému potešeniu publika. Melódia sa zrazu nečakane zlomí, alebo sa nahodí motorický rytmus a zaraz zastane. Inokedy skladba začne veľmi potichu a nečakane sa ozve prudké fortissimo (to poznáme z jednej Haydnovej symfónie). Sú to také jemné hudobné „vtípky“, verbálne sa to dosť ťažko opisuje, ale skladbu to veľmi oživí a Haydn toto vie.

[ad2][/ad2]

Ján Václav Stamic bol o niekoľko rokov starší od Haydna, napísal množstvo symfónií, ako prvý začal naplno využívať dychové nástroje a zaviedol v symfónii štvorčasťovú formu- rýchlu, pomalú, menuet s triom a finále. V čom je medzi jeho symfóniami zaujímavá práve jeho Sinfonia pastorale D dur, ktorú si budeme mať možnosť vypočuť?

Je zaujímavá práve tým, že je pastorálna, celú dobu v nej cítiť tento ohlas. Pomalá veta vyzerá úplne ako vianočná uspávanka a podobné nábehy počuť aj v iných častiach. Posledná z nich začína ako vytrubovanie na pastiersku trúbu na českých dedinách na Štedrý deň. Intervaly aj obrys melódie sú rovnaké. Inde sú postupy v lesnom rohu a hoboji pripomínajúce vianočné piesne, a je jedno či české, nemecké, rakúsko-uhorské. To je práve to, čo skladbu robí zaujímavou. Na jednej strane majstrovská kompozícia – vyvážená forma, výborná inštrumentácia, originálna invencia. Na druhej strane sú do nej integrované vianočné a pastorálne prvky, ktoré ju ozvláštňujú. A celok je opäť zrozumiteľný laikom, odborníkom aj medzinárodnému publiku. A keď si uvedomíte, že Stamic zomrel v roku 1757, svoje sinfonie, ktoré už pripravujú klasicizmus, písal v dobe hlbokého baroka. Nazdávam sa, že to muselo pôsobiť na vtedajšie publikum ako hudba z inej galaxie.

Na koncerte sa budeme môcť vo vzletnom dramaturgickom oblúku preniesť od barokových prvkov cez predklasické obdobie až ku klasicizmu. Autori tohto obdobia svoju hudbu vzájomne poznali, dá sa v ich dielach vypozorovať akási spoločná línia, alebo každý kráčal svoju vlastnou kompozičnou cestou?

Osemnáste storočie je typické tým, že skladateľ je v istom smere považovaný za dobrého remeselníka. Očakáva sa od neho, že bude písať dobrú a zrozumiteľnú hudbu v patričnej kvantite i kvalite. Vtedy vôbec nebolo na škodu, keď si niektoré skladby boli podobné. Pretože naopak, keď skladateľ v 18. storočí použil tému iného skladateľa, alebo rovnaký štýl, či výraz, bolo to považované za poctu pre pôvodného autora. Ale túžba a snaha, aby každé dielo bolo jedinečné a originálne, tá sa v európskej hudbe datuje až od Ludwiga van Beethovena. Do tej doby bolo zásadné, aby skladba fungovala, ale či je podobná inej skladbe, alebo nie, nebolo až také rozhodujúce. Zároveň to kvantum, čo skladatelia v danej dobe museli napísať, už samo o sebe vylučuje, aby boli skladby jedinečné a neopakovateľné. Vyriešili to tak, že si našli svojský štýl. Čiže skladby košického koncertu sú si podobné z hľadiska obdobia svojho vzniku, ale každá ukazuje trochu inú tvár predklasickej hudby. Nie je tam toľko barokových prvkov, skôr je zaujímavé, že v úzkom priestore predklasického alebo ranoklasického obdobia dokázali skladatelia urobiť takú mnohotvárnu hudbu. A to je úžasné.

Ďakujeme za rozhovor.

Peter Katina, Lucia Radzová

Program: Josef Haydn: Scherzando č. 2 C dur Hob. II:3 František Xaver Richter: Čembalový koncert e mol Josef Haydn: Scherzando č .1 F dur Hob. II:33 Jan Václav Stamic: „Sinfonia pastorale“ D dur, op. 4 č. 2 Vstup na online podujatie je voľný.

(ŠfK)

 

[ad3][/ad3]

 

Zaujalo vás niečo vo vašom okolí? Napíšte nám na [email protected]

 

KOŠICE: DNES
15.02.2021
Zdieľať:

Odporúčané články

Thumbnail
Košice
02.09.2023
Vietnamci v Košiciach predstavili svoju kultúru aj gastronómiu (FOTO)

Centrum Košíc sa v piatok (1. 9.), presne v deň, keď si pripomíname výročie Ústavy Slovenskej republiky, zmenilo na malý Vietnam. Vietnamská komunita na Slovensku zorganizovala na Dolnej bráne festival o svojej kultúre, ktorý priamo nadviazal na veľmi úspešný vlaňajší nultý ročník Dňa Vietnamu v Bratislave.

Thumbnail
KSK
15.09.2023
Košický kraj chce podporiť zážitkové podujatia investíciou 450-tisíc eur

Košický samosprávny kraj (KSK) plánuje v budúcom roku do podpory zážitkových podujatí investovať 450-tisíc eur. Výzva je otvorená do konca tohtoročného októbra (31. 10.).

Thumbnail
Košice
15.09.2023
Košický večer rozžiari show skupiny Coldplay

V sobotu večer (16. 9.) zažiari v Mestskom parku pri plávajúcej fontáne hudobné kino: Coldplay – Repríza. Návštevníci tejto hudobnej show si vychutnajú skladby od tejto skupiny, ktoré budú sprevádzané vizuálnymi efektmi.

Zobraziť ďalšie články

Najnovšie články

Thumbnail
Doprava
25.09.2023 | 17:54
Motoristi sa dočkali! Prvá časť prešovského obchvatu je DOKONČENÁ (FOTO)
Thumbnail
Košice
25.09.2023 | 17:25
KOŠIČANIA majú pred voľbami jasno: ANKETA v uliciach odhalila, koho by chceli za premiéra!
Thumbnail
Slovensko
25.09.2023 | 17:08
Bežcov do Košíc privezie Maratónsky expres. Chýbať nebude ani párty vagón
Thumbnail
Prešov
25.09.2023 | 14:22
Hádka skončila hrôzostrašne. Prešovčan pichol do hrude vlastného syna
Thumbnail
Hokej
25.09.2023 | 13:44
Oceliari PREHRALI druhýkrát za sebou. Patrí im siedma pozícia
Thumbnail
Košice
25.09.2023 | 10:46
MIMORIADNE PÁTRANIE: 16-ročná Natália bola naposledy videná v centre Košíc!
Thumbnail
Košice
25.09.2023 | 10:18
VANDALIZMUS v Košiciach: Poškodených je niekoľko automatov na cestovné lístky
Zobraziť ďalšie články

Horoskop

Kozorožec

Možno v práci nedosiahnete očakávané výsledky. Budete musieť tvrdo pracovať, aby ste ich dosiahli a dobre si premyslieť rozhodnutia, ktoré chcete uskutočniť. Môžete nadviazať dobré kontakty s niektorými dôležitými ľuďmi, čo pre vás bude prospešné.

Zobraziť ďalšie horoskopy
KOŠICE:DNES
1 2
1 / 1
1 2
Správy
  • Showbiznis
  • Slovensko
  • Správa dňa
  • Svet
  • Vojna na Ukrajine
Šport
  • Basketbal
  • Cyklistika
  • Futbal
  • Hokej
  • Iné správy zo športu
  • KHL
  • MOTOR šport
  • Ostatné športy
  • Tenis
  • Vodné športy
  • Vodný slalom
Kultúra
  • Divadlo
  • Film a TV
  • Hudba
  • Knihy
  • Umenie
Zaujímavosti
  • Anketa
  • História
  • Recepty
  • Zábava
  • Zaujímavosti
Štýl
  • Bývanie
  • Cestovanie
  • Gastronómia
  • Hobby
  • Iné
  • Technológie
  • Tipy na výlety
  • Záhrada
  • Zdravie
Ľudia
  • Názory
  • PODCAST
  • Príbehy
  • Rozhovory
KOŠICE:DNES logo
  • Inzercia
  • Napište nám
  • Kontakt
  • Podmienky používania
  • Štatúty súťaží
  • Press kit
  • RSS feed
  • GDPR
Code & Design by WebOps | Copyright © 2023 KOŠICE: DNES ONLINE, družstvo | Všetky práva vyhradené
Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a dát je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona.
Zdroj TASR: Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a záznamov zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.
Zdroj SITA: Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a záznamov zo zdrojov SITA je bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA porušením autorského zákona.
Spravujte súhlas so súbormi cookie
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkčné Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Spravovať možnosti Administrácia služieb Spravovať predajcov Prečítajte si viac o týchto účeloch
Predvoľby
{title} {title} {title}