José González vypredal Tabačku
Nie je veľa takých dní, keď si Košičania môžu vybrať v jeden večer z viacerých, naozaj kvalitných hudobných akcií. Na jednej strane 25. ročník festivalu Jazz FOR SAle v Starej radnici, v Tabačke zase švédsky spevák a gitarista José González.
Tridsaťsedemročný alternatívny folker s argentínskymi koreňmi sa predstavil vôbec prvýkrát košickému, ale aj slovenskému publiku v samostatnom koncertnom programe. Posledné vystúpenie na festivale Grape v Piešťanoch nešťastne prerušila búrka, ktorá znamenala aj zrušenie celého festivalu.
Nedočkavé publikum
V sobotný večer však takáto pohroma nehrozila. A tak mohol González predstaviť celý svoj program už v septembri beznádejne vypredanej Tabačke.
Úvod patril americkej speváčke a gitaristke Jessice Pratt, ktorú hudobní kritici prirovnávajú k Joan Baez alebo Joni Mitchell. Rodáčka zo San Francisca, predstaviteľka tzv. freak folku, vystúpila v duu s gitaristom. Najväčším negatívom jej krátkeho koncertu boli, paradoxne, samotní diváci, ktorí sa hlasno bavili počas celého jej komorného vystúpenia. Nedočkavé publikum utíšila až hlavná hviezda večera.
Intímna atmosféra
Krátko po deviatej za hlasného potlesku nadšených divákov prichádza José González. S doprovodom klasickej gitary s nylónovými strunami otvoril svoj koncert skladbou Crosses z debutového albumu Veneer.
Až v nasledujúcej pesničke sa k charizmatickému rodákovi z Göteborgu pridala kapela. Decentne osvetlená scéna z tmavého plátna s minimalistickými kresbami folkerovej priateľky výtvarničky Hannele Fernström dotvárala spolu s výborným zvukom intímnu atmosféru Gonzálezovho vystúpenia.
Vytlieskali si prídavky
Alternatívny pesničkár si v minulosti na koncertných pódiách vystačil sám.
Na tomto európskom turné má okolo seba kvalitnú rytmickú sekciu, ktorá širokým použitím rôznych perkusií zvýrazňuje latinskoamerický element Gonzálezovej hudby.
Rovnako ozvláštnili jeho zvuk aj viachlasové doprovodné vokály ostatných členov kapely, ktoré miestami až štvorhlasne podfarbovali Švédov charakteristický hlas, napríklad v hymnickej Let It Carry You z posledného albumu. Do posledného miesta zaplnenú Tabačku potom dostala do varu rytmická Leaf Off/The Cave, ale najmä coververzia hitu kapely Massive Attack Teardrop. Koncert vyvrcholil azda najslávnejšou Gonzálezovou skladbou Heartbeats, ktorú v roku 2005 celosvetovo preslávila známa televízna reklama.
Kapelu potom nadšení diváci vytlieskali k trojpiesňovému bloku prídavkov. Posledné tóny pôsobivého vystúpenia švédskeho speváka a gitaristu v Košiciach patrili hitu Down The Line z albumu In Our Nature.
Uznanie organizátorom
Slovami nadšenej diváčky Moniky: „Josého som mala možnosť vidieť už na festivale Pohoda, ale dnes to bolo oveľa intenzívnejšie.”
“Kapela pridala jeho hudbe nový rozmer, fantastické vystúpenie, miestami som mal až zimomriavky,“ s úsmevom dodal vedľa stojaci Roman.
Nemožno sa preto diviť, že aj ostatní diváci odchádzali po koncerte nadmieru spokojní. Organizátorom patrí uznanie za jeden z vrcholov tohtoročnej kultúrnej jesene.
Peter Šafránek
Foto:
Odporúčané články
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.