Premiéra Manon Lescaut zožala ovácie: Vďační diváci nepustili hercov z javiska
Piatok trinásteho nemusí nosiť vždy len smolu. Košickým priaznivcom opery priniesol premiéru jednej z najpopulárnejších a najhranejších opier svetového repertoáru – Manon Lescaut skladateľa Giacoma Pucciniho.
REPARÁT
Osud pôvabnej Manon sa na košických divadelných doskách odohráva po tretíkrát. V roku 1971 prinieslo Štátne divadlo Manon od Julesa Masseneta v hlavných úlohách s Alžbetou Mrázovou a Júliusom Regecom.
Pucciniho Manon Lescaut premiérovaná v roku 1992 sa skončila fiaskom. Predstavenie bolo stiahnuté z repertoáru už po piatich reprízach a videlo ho iba 511 divákov. Jeho realizácia bola považovaná za omyl a prehru.
Teraz sa o reparát príbehu záletnej krásavice postaral režisér Peter Gábor, ktorý v Košiciach vyrastal.
BEZ VEĽKÝCH GEST
Manon Lescaut je po takmer stovke činoherných réžií piatou operou skúseného režiséra, ktorý sa na túto klasiku pozrel inak, ako by sa možno čakalo. Vyhol sa historizujúcim prvkom, dobovej výpovedi, pátosu…
„Nechcel som od hercov žiadne ´kolená´, ani veľké gestá. Kladieme dôraz na tému, ktorá je zrozumiteľná a súčasná. Manon stojí pred rozhodnutím vstúpiť do života, a to je aktuálne aj dnes. Život okolo nás poskytuje mladým ľuďom množstvo možností, akú cestu si zvoliť. Nájsť tú správnu je naozaj niekedy veľmi ťažké. A tak je to aj v prípade Manon.“
Košická inscenácia je rovnako súčasná aj z pohľadu kostýmov i jednoduchej, nekomplikovanej scény.
SKVELÉ VÝKONY
V hlavných postavách sa zaskveli sopranistka Janette Zsigová (Manon Lescaut) a hosť z Ríma, taliansky tenorista Marco De Carolis (Renato des Griex), pre ktorého je to prvý veľký debut v novom angažmáne v Košiciach.
O svojej postave povedal: „Je veľmi krásna, ale aj veľmi ťažká.“ Vynikajúcou Manon bola sólistka opery Štátneho divadla Janette Zsigová. Skúsená operná speváčka má za sebou hosťovanie v Štátnej opere v Prahe, miluje Pucciniho, Mozarta, všetky Straussove opery, jej srdcovkou je tiež Dvořáková Rusalka.
Aké mala pocity bezprostredne po premiére? „Veľmi dobré. Táto postava je pre mňa veľmi zaujímavá, rada ju budem robiť aj v budúcnosti. Samozrejme, na premiére je vždy trochu tréma, ale spievalo sa mi dobre. Manon Lescaut je veľmi vydarená, svieža, mám ju veľmi rada. A k Puccinimu mám mimoriadne kladný vzťah. V roku 2006 som účinkovala v inscenácii Bohéma v postave Musetty, Manon je moja druhá postava v jeho opere. Myslím, že neexistuje spevák, ktorý by Pucciniho opery nemiloval.“
Premiéru si poriadne vychutnali herci i diváci. Bodkou boli kytice a koše kvetov, obrovský aplauz spojený so standing ovation. Nadšené publikum nepustilo hercov z javiska. Pri klaňačke si vynútilo ich niekoľkonásobný návrat…
(nov)
Foto: TASR
Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.