Šanghaju vládnu autá a kontrasty
Štefan Martoš bral pred štyrmi rokmi pracovné nasadenie v Číne ako výzvu. Vyrastal blízko Košíc, kde aj vyštudoval. Potom sa kvôli práci presťahoval na západ Slovenska. Teraz už ako štyridsiatnik žije v Šanghaji spolu s manželkou a dvoma synmi. Pre automobilku Volkswagen tam pracuje ako produkčný nábehový manager. Má na starosti komunikáciu s vývojom, kvalitou, nákupom, logistikou, plánovacími oddeleniami.
Čo vás v Šanghaji najviac prekvapilo?
Keď som sem prišiel prvý raz, bol koniec júna. Teplota dosahovala 40 stupňov Celzia a vlhkosť takmer 99 percent. Časom sme si na to s rodinou zvykli a berieme to v pohode. Veľmi príjemne nás prekvapila infraštruktúra. Toľko diaľníc, ktoré majú neraz aj 5 pruhov v jednom smere, nemá asi celá Európa dokopy. Počet mostov a dopravných uzlov aj v 9 podlažiach sa len tak nevidí. Ľudia sú k cudzincom veľmi prívetiví. Veľa ľudí, hlavne mladšia generácia, rozpráva anglicky alebo nemecky. Takže dorozumieť sa v obchode či na verejnom priestranstve nie je až taký problém.
Život vo veľkých mestách má aj negatíva…
Všade je množstvo ľudí, ci už ide človek nakupovať, alebo len tak niekde do prírody. Niekedy máme pocit, že sa celé mesto rozhodlo ísť práve tam, kde my. Ďalším fenoménom je obrovský rozdiel medzi spoločenskými triedami. Na jednej strane ľudia, ktorí nevedia, čo s peniazmi, na druhej strane tí, ktorí živoria na ulici, niekedy ide o celé rodiny.
Navyše Číňania sú sami k sebe neohľaduplní. Či už ide o šoférovanie – vyzerá to, že monitorovanie spätných zrkadiel a smeroviek sú zbytočné veci – až po odhadzovanie odpadkov, kde sa im zachce.
Ako trávi čas Slovák v Číne a Šanghaji?
Zo začiatku to bolo pre nás zaujímavé, cez víkend sme mali o program vždy postarané. Tým, že je mesto veľké, je tu nespočetné množstvo možností, ako tráviť čas. Teraz, s odstupom rokov, keď sme vyskúšali všetko možné, sme s rodinou radi, že môžeme ostať doma, prípadne grilovať so známymi a kamarátmi.
Stihli ste spoznať aj život bežných Číňanov?
Obyčajní ľudia, napríklad obchodníci, ku ktorým chodím nakupovať ovocie či pečivo, sú nesmierne skromní, no z tvárí sa im nestráca úsmev. Ako som už spomenul, sú priateľskí, prívetiví a zhovorčiví, ale ja som sa toho po čínsky veľa nenaučil. Takže som odkázaný len na svoju skromnú slovnú zásobu, resp. aplikáciu v telefóne.
Majú Číňania nejaké informácie o Slovensku a Európe?
Väčšina Číňanov si nevie predstaviť pri slove Slovensko, kde to vlastne je. Málo opýtaných nás stále pozná ako Československo. Už som sa stretol aj s ľuďmi, ktorí vedeli, kde je Slovensko, a dokonca poznali Mareka Hamšíka
ci Martina Škrteľa. To boli ale fanúšikovia ich klubov. Z Európy poznajú Nemecko, Francúzsko, Taliansko či Švajčiarsko. Tam totiž chodia nakupovať a míňať svoje úspory na originály, lebo v Číne nik nevie, čo je originál a čo napodobenina.
Ako je to so stravou a stolovaním?
Strava a stolovanie boli pre nás spočiatku veľký šok. V Európe obľúbené Kung-Pao vyzeralo celkom inak a chutilo inak. Niekde ani nevedeli, čo to je. Samotné stolovanie s čínskymi kolegami je stále zážitok. Od hlasného mľaskania cez grganie a vypľúvanie kostí a nestráviteľných zvyškov na stôl.
Je pravdou, že Číňania jedia všetko?
Áno, je to pravda. Ja som tiež vyskúšal hada, korytnačku, žabu, larvy cikád či chobotnicu. Raky, chobotnice aj krevety mi chutili. Čo by som nemusel znovu ochutnať, sú hady, korytnačky, žaby ci larvy cikád. Neodvážil som sa
ochutnať stonožky, kobylky a pavúky. Ale to nejedia ani Číňania, je to skôr atrakcia pre cudzincov. Hojne jedia ryby, morské plody, sušené mäso, a dokonca aj psov. To som ale neskúšal.
Čína je vnímaná ako jeden z najväčších automobilových trhov, odráža sa to aj v realite?
Autá a automobilový priemysel je v Číne hnacou silou ekonomiky. Čínania milujú autá a mobilitu, preto aj za posledné roky vyrástlo či už zásluhou vlády, súkromných zdrojov alebo zahraničného kapitálu mnoho lokálnych značiek, ale aj značiek automobilov, ktoré brázdia európske aj americké cesty. Paleta je obrovská. Množstv áut od prémiových značiek ako Lamborgini, Ferrari, Bentley až po lokálne značky vo veľmi zlom stave. Je tam veľa elektrických skútrov na prepravu jednotlivcov, ale aj celých rodín či tovaru. Našinec by neveril, čo
všetko sa na skúter dá umiestniť a nieto ešte prepraviť z bodu A do bodu B.
Ostali by ste v Číne dlhšie alebo natrvalo?
Čína bola pre mňa šanca skúsiť niečo nové v privátnom, ale aj profesnom živote. Ponuka prišla v pravý čas, keď som na svojom predchádzajúcom pracovisku bol už dlhšie a potreboval som zmenu. Odchádzal som s víziou
niečo nové sa nauciť, niekam sa posunúť. Teraz ale myslím, že je čas vrátiť sa späť. Možno pre ďalšie vízie, ktoré s novými projektmi v bratislavskom závode v blízkej budúcnosti prichádzajú, ale aj pre samotnú situáciu v
Číne v pracovnom nasadení. Ak by ale pracovná ponuka v budúcnosti ešte raz prišla, určite by som nad ňou reálne rozmýšľal. Teraz ale je čas sa vrátiť. Tak to cítim a tak to bude najlepšie. Čo sa týka financií, je to lepšie ako
podmienky na Slovensku, na to sa sťažovať nemôžem. Chceme však zažiť aj krásnu zimu v Tatrách alebo rybačku na Morave, navštíviť Jánošíkove slávnosti či jednoducho byť so svojimi priateľmi, svojou rodinou, ktorá sa, žiaľ, počas nášho pobytu v Číne zmenšila odchodom mojej milovanej mamy.
Najľudnatejšie mesto Číny
S 20 miliónmi obyvateľov sa Šanghaj ocitol medzi svetovými metropolami s najväčším počtom obyvateľov. Šanghaj je významným hospodárskym centrom krajiny. Pred desiatimi rokmi vytlačil Rotterdam z postu najväčšieho prístavu sveta.
Boris Macko
Foto: archív ŠM