SaS predstavilo strategický plán pre reštart východného Slovenska
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) dnes v Pravicovom dome Košice predstavila rámec strategického plánu pre reštart východného Slovenska. Cieľom je pritiahnuť investície, urýchliť dopravnú infraštruktúru, stabilne zvyšovať životnú úroveň a udržať mladých ľudí v regióne. Do prípravy plánu sa môžu zapojiť obyvatelia cez planprevychod.sk. Volvo je dôkazom, že východ je pre SaS prioritou. Je strategickou a nosnou investíciou na Slovensku, priamo aj nepriamo vytvorí asi 15 000 pracovných miest. Okrem toho SaS rozbehla priemyselný park aj v Rimavskej Sobote a Sabinove.
„Je pre nás kľúčové prinášať riešenia priamo do regiónov. Aj tu, vo východoslovenských mestách a obciach, ľudia cítia potrebu zmeny a reštartu. Naštartovali sme investorov – stačí pripomenúť Volvo – a chceme v tom pokračovať. Reštart východu stojí na troch pilieroch: pritiahnutie kvalitných investícií, infraštruktúra pre celý východ (nielen do Košíc) a školstvo s bývaním. Chcem, aby mladí ľudia nemuseli odchádzať za prácou či štúdiom na západ alebo do zahraničia, ale aby mali motiváciu zostať na východe, budovať rodiny a rozvíjať región, z ktorého pochádzajú. Náš plán vzniká spolu s miestnymi lídrami a ľuďmi, ktorí tu žijú a pracujú – a chcú tu aj ostať,“ povedal predseda SaS Branislav Gröhling.
„Východ má 1,4 milióna obyvateľov a leží na hranici EÚ – to je obrovská výhoda, ak ju využijeme spoločne. Zdravotníctvo, školstvo, cesty, turizmus či hospodárstvo sa nedajú sekať hranicami krajov. Preto pozývame ľudí, samosprávy, podnikateľov aj odborníkov, aby nám poslali podnety cez planprevychod.sk. Namiesto straníckeho prideľovania peňazí chceme transparentný výber najdôležitejších projektov pre celý región,“ uviedol viceprimátor Košíc Marcel Gibóda.
„Bez ciest a železníc neprídu investori ani pracovné miesta. Potrebujeme urýchliť výstavbu Via Carpatia (E4), inak nám hrozí tranzitný kolaps a medzinárodná blamáž – Poľsko sa napojí do dvoch rokov, Maďarsko je hotové, u nás sa stále nezačalo. Rovnako musíme pohnúť modernizáciou železníc a súprav, aby sa študenti a zamestnanci vedeli reálne dostať do škôl a práce. To je základ vyrovnávania regionálnych rozdielov,“ zdôraznil podpredseda Prešovského samosprávneho kraja Jozef Kanuščák.
„Slovensko sa nekončí v Prešove. Zemplín s viac ako 500-tisíc obyvateľmi má obrovský nevyužitý potenciál – od priemyslu po turizmus. Zemplínska Šírava a Domaša môžu byť motorom rozvoja, ak do nich pôjdu cielené investície a ak sa zlepší napojenie na Michalovce, hranicu s Ukrajinou a kľúčové ťahy. Štátne peniaze nemajú iba plátať bežné výdavky – majú tvoriť budúci rast,“ doplnil poslanec SaS v Michalovciach Radovan Geci.
SaS bude v najbližších týždňoch predstavovať konkrétne projektové balíky: investičné zóny a servis pre investorov, cestnú a železničnú infraštruktúru (vrátane Via Carpatia), bývanie a školstvo pre mladých, ako aj turizmus a cezhraničnú spoluprácu.
(TS)
Odporúčané články
Východoslovenská vodárenská spoločnosť (VVS) a Kancelária vodárenského ombudsmana (KVO) dňa 10.11.2025 uzavreli memorandum o spolupráci pri projekte odkupu obecnej vodárenskej infraštruktúry a zavedenia Obecného vodárenského štandardu. Projekt reaguje na dlhodobú požiadavku samospráv, aby sa konečne nastavil jednotný štandard v správe vody na východnom Slovensku.
Nezisková organizácia Daniela J. Kratkeho (NODJK) včera, 24. novembra 2025, slávnostne podpísala Memorandum o spolupráci s Mestským futbalovým klubom Snina. Cieľom tejto spolupráce je systematická podpora športového a osobnostného rozvoja detí členov klubu s dôrazom na inkluzívne, férové a hodnotové prostredie, v ktorom majú všetky deti šancu rozvíjať svoj talent.

