Aktivisti vyzývajú: Na zle označených platených parkoviskách neplaťte!
Horúčkovitá činnosť parkovacej spoločnosti EEI smeruje k tomu, aby boli čo najskôr platené parkoviská v nových rezidentských zónach označené tak, ako majú byť. Zatiaľ nie sú, a tak vyvstáva otázka, či na všetkých musia motoristi platiť parkovné.
Aktivisti z iniciatívy Nezaplatím EEI ani cent – občianska neposlušnosť si dali vypracovať právnu analýzu. Ako tvrdí jej zakladateľ a líder Henrich Burdiga, potvrdila ich názor.
„Podľa nášho právnika, ak dopravné označenie nespĺňa náležitosti príslušného právneho predpisu, v tomto prípade vyhlášky ministerstva vnútra, nie je ho možné považovať za dopravné značenie. Ak ho vodič nedodrží, nemôže podľa môjho názoru dôjsť k porušeniu príslušných ustanovení zákona o cestnej premávke a v konečnom dôsledku ani k naplneniu podstaty ustanovení zákona o priestupkoch, za ktorú by mu mohla byť zo strany príslušného orgánu uložená pokuta,“ približuje aktivista závery právnej analýzy.
Aká je to značka?
Zvislé dopravné značky, ktoré EEI používa na označenie platených parkovísk, sú podľa parkovacej spoločnosti v poriadku. „Od roku 2013 platí povinnosť, v prípade, že ide o líniové parkovisko, doplniť priamo značku IP 17 symbolom spôsobu státia, čo presne plníme,“ povedal nám mediálny zástupca firmy Karol Wolf.
Právnik aktivistov však tvrdí, že podľa vzhľadu značky je otázne, či ide o značku IP 17. Tá má stáť na platených parkoviskách nielen podľa vyhlášky, ale aj podľa vnútorných predpisov EEI. Právnik si však myslí, že môže ísť o značku IP 13 s vložením symbolu zo značky IP 17. Vo viacerých prípadoch si práve značka IP 13 vyžaduje aj vodorovné značenie, aby bola platná.
„Pre vodiča to podľa nás znamená, že pokiaľ na parkovisku nie sú vyznačené parkovacie miesta, nemal by sa báť nezaplatiť parkovné,“ tvrdí Burdiga.

Zatiaľ väčšinou napomínajú
Pokuty za nezaplatenie parkovného má na starosti v Košiciach Mestská polícia. Toto leto však drvivú väčšinu takýchto prípadov rieši iba napomenutím. „Sankciami môžeme riešiť len porušenia príslušných predpisov. Zatiaľ platí, že pokiaľ nebudú parkoviská označené náležitým spôsobom, nebudeme príslušné priestupky nezaplatenia parkovného na nich riešiť pokutami,“ znelo v stanovisku, ktoré nám poskytla mestská polícia.
Foto: Iveta Vaculová
Odporúčané články
Očakávané vynovenie budovy Komunitného centra mestskej časti Košice-Západ na Laboreckej 2 je konečne realitou. V piatok 5. decembra 2025 si stavbu prebrali zástupcovia vysúťaženého zhotoviteľa – prešovskej firmy PEhAES. Odovzdávania staveniska sa zúčastnili za mestskú časť Marcel Vrchota, jeho zástupca Peter Huba, viacerí miestni poslanci a odborní pracovníci tunajšieho úradu.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
Medzi Bratislavou a Košicami spustili nové letecké spojenie. Prvý let smeroval z hlavného mesta do metropoly východu, následne lietadlo s cestujúcimi z Košíc smerovalo do Bratislavy. Odštartovala tak vnútroštátna linka, ktorá prepojí dve najväčšie mestá na Slovensku. Linka bude lietať deväťkrát týždenne, cestujúcich odvezie moderný Airbus A321. Jeho kapacita je 239 sedadiel. Obsadenosť prvého letu z Košíc dosiahla 97 percent, letieť sa ním chystalo 233 cestujúcich.

