Boj s pandémiou bude víťazný tvrdí Heger, Kamenický hovorí o chaose
Zápas s pandémiou nového koronavírusu je v druhom polčase a bude mať víťazný koniec. Uviedol to minister financií Eduard Heger (OĽANO) v nedeľnej diskusnej relácii RTVS O 5 minúť 12. Poslanec opozičného Smeru-SD Ladislav Kamenický kritizoval, že vláda nezvláda pandémiu a spôsobuje chaos.
Heger zdôraznil, že pandémia by mala byť sprevádzaná najmä odborným názorom, pričom skutočnosť, že sa spúšťa COVID automat, je podľa neho veľká vec. Myslí si, že ide o premyslený mechanizmus. “My odborníkov veľmi pozorne počúvame, ale koalícia sa skladá zo štyroch strán,” podotkol s tým, že niektoré veci trvajú dlhšie práve preto, že treba dosiahnuť dohodu.
[ad][/ad]Vláda Igora Matoviča (OĽANO) podľa Kamenického nezvláda pandémiu. Poukázal na to, že doteraz chýbal plán a robili sa “ad hoc” opatrenia. Skonštatoval, že COVID automat je “aspoň nejaký plán”. Priebeh pandémie na Slovensku tak podľa neho sprevádza chaos. Kritizoval testovanie, ktoré podľa neho zvýšilo mobilitu obyvateľov.
Lockdown je podľa ministra financií pre ekonomiku najbolestnejšie riešenie, preto chcela vláda riešenie s menšími nákladmi, ktorým je podľa neho testovanie. “Test nie je cestou k slobode,” zdôraznil Heger. Testovanie považuje za dobré z toho pohľadu, že identifikuje a karantenizuje len chorých. Kamenický oponoval s tým, že Matovič prezentoval testovanie ako niečo, čo obyvateľov oslobodí. “Nechápem, prečo odporujete tomu, čo hovorí pán premiér,” dodal.
Heger zároveň priblížil že pandémia doposiaľ stála Slovensko 1,3 miliardy eur na vyplatenej pomoci. Priznal, že s prípravou pomoci pre zasiahnuté sektory, ako je cestovný ruch, gastronómia či kultúra sa trochu trápili. Opozičný poslanec podotkol, že SR je po Rumunsku krajinou s najmenšou pomocou. “Ľudia skutočne sa dostávajú už do existenčných problémov,” upozornil Kamenický. Rozšírenie pomoci a jej nárast o 40 miliónov eur mesačne víta, prišli však podľa neho neskoro.
[ad2][/ad2]Minister financií zároveň poznamenal, že podľa Európskeho parlamentu musí plán obnovy klásť väčší dôraz na biodiverzitu a Európska komisia k tomu vydala nové pravidlá. “Musíme upraviť práve tú zelenú ekonomiku smerom k biodiverzite, čiže niektoré komponenty, ktoré sme chceli, budeme musieť v tej zelenej ekonomike zmenšiť a iným zase pridať, aby sme mohli naplniť túto podmienku. Ostatné komponenty viac-menej ostávajú v podobe, ako boli,” priblížil Heger. Ľudia podľa neho môžu čakať modernejšie školy, väčší počet škôlok, kvalitnejšie životné prostredie, kvalitnejšiu železnicu, obnovu domov, nové zmodernizované nemocnice, ale aj nekompromisnú Národnú kriminálnu agentúru (NAKA). Slovensko má totiž podľa neho v pláne aj boj proti korupcii. Kamenický uviedol, že proces okolo plánu obnovy nepovažuje za transparentný. Dôležité podľa neho je, aby bol nad týmto plánom krízový manažment.
Kamenický ako bývalý minister financií reagoval aj na akciu Mýtnik. Poznamenal, že vo funkcii bol od mája 2019, takže František Imrecze nepôsobil ako šéf finančnej správy za jeho éry. Vyšetrovanie rešpektuje, ale poukázal aj na to, že Imrecze postavil na nohy elektronické systémy a zvýšil sa výber daní.
[ad2][/ad2]
Odporúčané články
Polícia žiada verejnosť o pomoc pri pátraní po 17-ročnej Vivien Demeovej z Lučenca, ktorá bola vyhlásená za nezvestnú dňa 18. septembra 2024. Podľa dostupných informácií by sa mala nachádzať v okolí Lučenca.
V nedeľu 6. októbra 2024 sa uskutoční jubilejný 100. ročník Medzinárodného maratónu mieru (MMM) v Košiciach. V rámci príprav a priebehu podujatia budú viaceré ulice v meste uzavreté a dôjde k obmedzeniam cestnej premávky i verejnej dopravy (MHD). Niektoré z obmedzení začínajú platiť už dnes.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) upozorňuje cestujúcich, že v nasledujúcich dňoch môže dôjsť k zdržaniam v železničnej doprave v dôsledku očakávaného nepriaznivého počasia na slovenskom území i v okolitých krajinách. Na niektorých úsekoch tratí môžu extrémne zrážky a vietor spôsobiť poškodenie železničnej infraštruktúry, napríklad pádom stromov do koľajiska, strhnutím trakčného vedenia alebo podmytím tratí.