Cestovky by mohli navrhnúť odloženie zájazdu až do konca augusta 2021
Cestovné kancelárie by mohli navrhnúť klientom odloženie zájazdu až do konca augusta 2021. Ministerstvo hospodárstvo (MH) SR predložilo návrh legislatívneho znenia tohto opatrenia zúčastneným stranám. Zároveň rezort definoval skupiny osôb, ktoré môžu požiadať o okamžité vyplatenie peňazí za zájazd.
Oznámil to na štvrtkovom brífingu štátny tajomník MH SR Ján Oravec.
„Ide o to, aby cestovná kancelária mala právo navrhnúť klientovi zmenu pôvodne dohodnutej zmluvy a zašle mu oznámenie o tejto zmene a klient má 14 dní na to, aby sa dohodol s cestovnou kanceláriou na zmenených parametroch zájazdu,“ priblížil Oravec.
Nemá to teda mať formu poukazov alebo voucherov, ale oznámenia o zmene zájazdu. Podľa Oravca je to však v podstate to isté. S týmto riešením podľa neho prišli po týždňoch rokovaní s ministerstvom dopravy a s predstaviteľmi cestovných kancelárií, spotrebiteľskými organizáciami a zástupcami poisťovní.
Zároveň sa priklonili aj k tzv. českému riešeniu, keďže v Českej republike pred časom prijali podobný zákon. MH definovalo skupiny, ktoré s dohodou nemusia súhlasiť a môžu požiadať rovno o vyplatenie peňazí, a to v závislosti od toho, ako sa im zmenila sociálna situácia v súvislosti s koronakrízou. Malo by sa to týkať ľudí, ktorí sa po 13. marci tohto roka dostali na úrady práce, teda v súvislosti s koronakrízou prišli o zamestnanie. Zahŕňať to má aj podnikateľov, živnostníkov, ktorých prevádzky boli uzavreté alebo tým podstatne utrpeli a mohli čerpať peniaze z opatrení vlády. Týkať sa to má aj osamelých rodičov, ktorí čerpali tzv. karanténne OČR, a tehotných matiek. Tieto skupiny by mali mať právo na vrátenie peňazí do 14 dní.
[ad][/ad]Ak by cestovka skrachovala?
Rezort myslel aj na situáciu, ak by cestovná kancelária medzitým skrachovala. „Poistenie proti insolventosti, ktoré dnes cestovné kancelárie majú uzavreté, sa vzťahuje aj na tú modifikovanú dohodu, ktorú oni uzatvoria,“ ozrejmil.
Na základe analýzy ministerstvo zároveň zistilo, že približne jedna tretina cestoviek prakticky nemá žiadne prostriedky a balansuje na pokraji krachu. „Aj to nás trochu pomklo možno aj k tomu riešeniu, že ak by sme ešte nechali situáciu tak, aby sa to spontánne celé vyriešilo, tak potom by sme mohli dostať naozaj možno jednu tretinu, polovicu všetkých cestovných kancelárií na Slovensku do dominového efektu, keď by prišlo k veľkému počtu krachov,“ zdôraznil.
Jedna z možností, ktorú budú môcť cestovné kancelárie podľa Oravca použiť, ak by sa napriek tomu dostali do problémov, je zvýhodnená pôžička. „V tej chvíli by mali prísť komerčné banky práve s peniazmi, ktoré dostanú od vlády, a kde tie parametre pôžičiek sú nadefinované tak, že sú to pôžičky, ktoré by mali byť na štyri alebo päť rokov, mali by byť buď bez úroku, alebo s veľmi nízkym úrokom a s 12-mesačným odkladom splátky istiny,“ dodal.
[ad2][/ad2](TASR)
Odporúčané články
Koncom decembra sa presúva celé Slovensko zo západu na východ a naopak. Zaujímalo nás preto, čo je pre cestujúcich najlepším riešením, aby sa dostali pred a počas sviatkov za svojimi blízkmi. Prinášame informácie o tom, v ktorých vlakoch sa odporúča zakúpiť miestenku a kde je to povinné.
V sobotu 29. novembra sa pri Dolnej bráne v Košiciach konal protest proti progresivizmu. Zvolávateľmi boli Alexander Riabov a Andrej Palko, na pódiu vystúpil spevák Marián Greksa či košický komunálny poslanec Michal Djordjevič. Cez telemost sa spojili aj s biskupom Schneiderom z Kazachstanu. Podľa organizátorov prišlo 3000 až 3500 ľudí. Cieľom občianskeho protestu bolo poukázať na škodlivosť ideológie progresivizmu v spoločnosti, rodine a poukázať na jeho dopad na ľudské práva.
Mesto ponúka svojim dlžníkom zbaviť sa dlhov, pričom do konca roka okrem dlžnej sumy zaplatia pokutu iba 5 eur. V priebehu tohto roka prišlo s viacerými zmenami týkajúcimi sa daní a miestnych poplatkov. V uplynulých mesiacoch začalo s využívaním moderných technológií, smart riešení a automatizovaným prístupom k databázam z Registra fyzických osôb, ktoré doposiaľ nemalo k dispozícii. Tieto nástroje mu umožnili efektívnejšie identifikovať obyvateľov, ktorí si neplnili svoju povinnosť a vyhýbali sa plateniu miestnych daní a poplatkov.