Čo sa to deje na Správe ciest KSK?
Predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka stojí za rozhodnutiami, ktoré pri nákupe techniky za takmer 30 miliónov eur urobil šéf Správy ciest KSK Anton Tiršč.
Dlhodobo a takmer vlastným telom bráni župan svojho človeka, pričom ten už bol obvinený z trestného činu a spôsob obstarávania techniky určenej na údržbu cestných komunikácii od spoločnosti Tempus Trans, s.r.o. je už dlho nielen v hľadáčiku médií, ale aj priamo orgánov činných v trestnom konaní.
Biznis za takmer 30 miliónov eur
Tejto téme sa pomerne búrlivo venovalo aj ostatné zasadnutie zastupiteľstva KSK, kde niektorí poslanci dosť jasne vytkli predsedovi KSK, že spôsob, akým sa obstarávanie uskutočnilo, aj skutočnosť, že technika nebola súčasťou lízingu, ale prenájmu bez možnosti jej dokúpenia po skončení nájomnej zmluvy, je neekonomický a podozrivý. Zastupiteľstvo sa potom zmenilo na divadlo osobných osočovaní a útokov.
Aj denník KOŠICE: DNES už v minulosti upozorňoval na tento problém, s poznámkou, že tu ide o biznis za 30 miliónov výhodný len pre Tempus Trans.
VIAC K TÉME: Kraj si prenajíma techniku za 30 miliónov, potom ju chce odkúpiť
Koncom týždňa Trnka prostredníctvom tlačovej správy informoval, že nie je pravdou, že kraj si nemôže techniku nájomnej zmluvy odkúpiť. Pritom pred časom tvrdil, že to nie je možné, pretože má takú informáciu od právneho oddelenia KSK. Buď v jednom, alebo druhom prípade nehovoril teda pravdu, alebo nevie, aká je skutočná situácia.
Trnkovi bolo tiež na zastupiteľstve vyčítané, že kraj nemôže podľa zmluvy od nájmu ustúpiť. “V článku 8 odseku 8 zmluvy sa uvádza, že prenajímateľ je oprávnený odstúpiť od zmluvy ako celku alebo odstúpiť od nájmu konkrétneho vozidla a predčasne ukončiť nájom v prípade, keď je nájomca v omeškaní s úhradou lízingovej splátky alebo iných platieb,“ uviedol v tejto súvislosti. To je síce pravda, ale prenajímateľ, teda Správa ciest, nemá možnosť vypovedať túto zmluvu a osem rokov musí platiť bez ohľadu nato, či sa stroje používajú alebo stoja. Navyše, v prípade porušenia tohto ustanovenia hrozí Správe ciest nemalá finančná sankcia.
Sú vozidlá vôbec využívané?
Výhrady sa týkali aj využiteľnosti vozidiel, podľa časti poslancov sú využívané iba na 50 percent. “Správa ciest KSK informovala a doložila, že stroje sú dodávané postupne, istý čas trvá zaškolenie zamestnancov a následne môžu byť využívané naplno na krajských cestách. Konkrétne v júli sa využiteľnosť dodaných strojov pohybovala na úrovni 70-tich percent, pričom poruchovosť vozového parku Správy ciest KSK bola pod hranicou 10-tich percent,” uvádza Trnka v tlačovej správe. Podľa poslancov však samotný informačný systém KSK hovorí o využiteľnosti na úrovni 40 percent.
Trnka ďalej uvádza, že Správa ciest KSK obstarala novú techniku formou operatívneho lízingu bez zaťaženia krajského rozpočtu, keďže vďaka nej bude mať táto župná organizácia vyšší vlastný príjem v rámci svojej podnikateľskej činnosti. Konkrétne, pri skeptickom odhade je očakávaná bilancia prínosov za obdobie 2023 – 2030 až 9 miliónov eur a pri reálnom odhade to môže byť až 14 miliónov eur. Okrem toho údajne Správa ciest ušetrí milióny eur za náhradné diely a servis vozidiel, ktoré doposiaľ využívala a ktoré boli zastarané a poruchové. „Keďže sme išli cestou operatívneho lízingu a nezaťažili sme krajský rozpočet, tieto výdavky sa neodzrkadlia ani v dlhovej službe kraja. Zároveň ušetrené finančné zdroje kraja môžeme ďalej využiť napríklad na opravu 140 kilometrov ciest,” uvádza tlačová správa.
Podľa informácií z vnútra Správy ciest KSK je tento výpočet nereálny a nezmyselný a Správa ciest nikdy v minulosti takéto výnosy nemala. “Do nástupu Ing. Trišča bola cena za opravu jedného km cesty okolo 100-tisíc eur, po jeho nástupe sa cena za km takmer zdvojnásobila, prípadne sa začali znižovať hrúbky asfaltu, čo sa doteraz prejavuje v rozsypaných nedávno opravovaných cestách,” prezradili zamestnanci Správy ciest.
KSK však nevlastní ani jedno vozidlo
Podľa Trnku vďaka novej zmluve získala Správa ciest Košického samosprávneho kraja 73 nových mechanizmov a príslušenstva, ktoré slúži cestárom na zimnú a letnú údržbu. “Vďaka nej môže vykonávať aj činnosti, ktoré doposiaľ nerealizovala, prípadne ich realizovala prostredníctvom externých spoločností,” hovorí župan. Pravdou však ostáva, že Správa ciest KSK nezískala ani jeden kus novej techniky, ale zaplatí takmer dvojnásobnú cenu za techniku, ktorú získala firma Tempus Trans. Vďaka biznisu s touto firmou sú Trnka aj Tiršč obvinení z machinácie verejného obstarávania pri nákupe štyroch nákladných automobilov už z v minulosti.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Rozhýbaný kraj: Teplomery a sypače
VŠ