Ďalší pandemický rok priniesol slovenskému priemyslu väčšiu flexibilitu
Rok 2021 bol z pohľadu slovenského priemyslu rôznorodý. Ako ďalej pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz, ak by sme mali celý rok opísať jedným slovom, priemyselné podniky sflexibilneli. Pandemická situácia ich donútila vykonávať množstvo úkonov, ktoré nepatria medzi ich hlavné aktivity. Typickým príkladom je testovanie.
Elektrotechnický a strojársky sektor vyrábali v uplynulom roku podľa Lasza naplno a vo väčšine prípadov sú už dnes zazmluvnené na roky dopredu. „Automobilový sektor a jeho dobrú kondíciu poznačila čipová kríza, kvôli ktorej nebolo možné vyrábať autá podľa pôvodných plánov. Táto kríza bude pokračovať aj v budúcom roku,” podotkol. Hutnícky sektor má zase vážne problémy s cenami energií a stavebný sektor s cenami materiálov.
„Tieto zvýšené ceny v mnohých prípadoch obmedzili výrobu či neumožnili dokončiť rozostavané stavby. Veríme, že ceny energií i materiálov by mohli v prvej polovici budúceho roku klesať, i keď asi nedosiahnu pôvodné úrovne, čo bude tlačiť na ďalšie zvyšovanie konečných cien. Pomôcť by mohol štát vo forme kompenzácií,” uviedol ďalej k aktuálnym problém slovenského priemyslu Lasz.
Z pohľadu legislatívy víta zväz prijatie kurzarbeitu či novely zákona o dani z príjmu, ktorou sa od nového roku zavádza superodpočet na investície súvisiace s priemyslom 4.0. V budúcom roku by radi videli aktivity smerujúce k spravodlivému nastaveniu environmentálneho fondu, v ktorom sa hromadia peniaze od priemyselných podnikov, ktoré kupujú emisné povolenky. Systém podpory zelených projektov či kompenzácia vysokoenergeticky náročného priemyslu podľa Lasza nie sú dostatočné.
Zdroj: (SITA, it;zol)
Odporúčané články
Neubehol ani mesiac od čelnej zrážky dvoch rýchlikov v Jabloňove nad Turňou pri Rožňave, a na druhej strane krajiny došlo k ďalšej šokujúcej zrážke vlakov. Na trati medzi Svätým Jurom a Pezinkom v nedeľu 9. novembra do seba narazili dva vlaky. Oba smerovali na bratislavskú hlavnú stanicu. Zrážka sa stala na najmodernejšej časti železnice na Slovensku chránenej zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System).
Daniel Bombic, známy ako Danny Kollár, ostáva vo väzbe. Ústavný súd SR mu totiž zamietol obe sťažnosti. Bombic, ktorý je obžalovaný z viacerých extrémistických trestných činov, to uviedol na sociálnej sieti Telegram. Ako napísal, z väzby sa už von nedostane.
Zoologická záhrada v Košiciach po šiestich dňoch opäť privítala návštevníkov. Uzavretá bola pre rozsiahle škody, ktoré v areáli spôsobila kalamita ťažkého mokrého snehu. Ten priebežne vyvracal stromy v rôznych častiach zoo a znemožnil bezpečný pohyb verejnosti.


