Ďalší pandemický rok priniesol slovenskému priemyslu väčšiu flexibilitu
Rok 2021 bol z pohľadu slovenského priemyslu rôznorodý. Ako ďalej pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz, ak by sme mali celý rok opísať jedným slovom, priemyselné podniky sflexibilneli. Pandemická situácia ich donútila vykonávať množstvo úkonov, ktoré nepatria medzi ich hlavné aktivity. Typickým príkladom je testovanie.
Elektrotechnický a strojársky sektor vyrábali v uplynulom roku podľa Lasza naplno a vo väčšine prípadov sú už dnes zazmluvnené na roky dopredu. „Automobilový sektor a jeho dobrú kondíciu poznačila čipová kríza, kvôli ktorej nebolo možné vyrábať autá podľa pôvodných plánov. Táto kríza bude pokračovať aj v budúcom roku,” podotkol. Hutnícky sektor má zase vážne problémy s cenami energií a stavebný sektor s cenami materiálov.
„Tieto zvýšené ceny v mnohých prípadoch obmedzili výrobu či neumožnili dokončiť rozostavané stavby. Veríme, že ceny energií i materiálov by mohli v prvej polovici budúceho roku klesať, i keď asi nedosiahnu pôvodné úrovne, čo bude tlačiť na ďalšie zvyšovanie konečných cien. Pomôcť by mohol štát vo forme kompenzácií,” uviedol ďalej k aktuálnym problém slovenského priemyslu Lasz.
Z pohľadu legislatívy víta zväz prijatie kurzarbeitu či novely zákona o dani z príjmu, ktorou sa od nového roku zavádza superodpočet na investície súvisiace s priemyslom 4.0. V budúcom roku by radi videli aktivity smerujúce k spravodlivému nastaveniu environmentálneho fondu, v ktorom sa hromadia peniaze od priemyselných podnikov, ktoré kupujú emisné povolenky. Systém podpory zelených projektov či kompenzácia vysokoenergeticky náročného priemyslu podľa Lasza nie sú dostatočné.
Zdroj: (SITA, it;zol)
Odporúčané články
Všetkých 880 chodníkov v projekte „Adoptuj si chodník a zarábaj“ bolo počas prvých dní tohtoročného piateho ročníka adoptovaných. Mesto Košice tak od včera pridáva nové úseky, čím zvýši počet adoptovateľných chodníkov na viac ako 900.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
Slovensko v nedeľu 27. októbra prejde z letného času na zimný, teda na stredoeurópsky čas. Ručičky sa o 03:00 hod. ráno vrátia späť na 02:00 hod. Ľudia budú tak spať o hodinu dlhšie. Hlavným cieľom zavedenia letného času bolo šetrenie energie a lepšie využívanie prirodzeného denného svetla.