Do ostrého štrajku sa zapojili takmer všetci vodiči DPMK, tvrdia odborári
AKTUALIZOVANÉ
Od ôsmej hodiny ráno dnes v Košiciach nepremávala mestská hromadná doprava. Zamestnanci Dopravného podniku vstúpili už do druhého ostrého štrajku, ktorý trval tentoraz až štyri hodiny.
Na Staničnom námestí sa ráno stretli primátor Jaroslav Polaček, viceprimátor Marcel Gibóda (obaja nezávislí) a predseda predstavenstva DPMK Marcel Čop. Podporiť štrajkujúcich prišli aj vedúci oboch odborových zväzov Andrea Vindišová a Ivan Horváth.
Ľudia opäť nevedeli
Pri zastávkach MHD po ôsmej postávalo množstvo ľudí. Viacerí vystúpili z vlakov a chceli pokračovať električkou. Na svoj „spoj“ márne čakal aj pán v stredných rokoch: „Čo hovoríte, že štrajkujú? Ale veď štrajk mal by niekedy poobede, nie? Ach, budem musieť využiť taxík.“
„O štrajku som si teraz prečítal na digitálnej informačnej tabuli. Uvažujem, ako sa dostanem na Terasu… Asi pešo,“ skonštatoval ďalší pán, ktorý zároveň dodal, že ho to vôbec nerozčuľuje, pretože štrajk patrí k ekonomike tejto spoločnosti.
„Nevedela som, že je štrajk, Prišla som z Viničiek a potrebujem sa dostať k Technickej univerzite. Už mám za sebou hodinu a pol cesty, keď nepôjde nič, pôjdem pešo,“ skonštatovala pani na autobusovej zastávke.
Na viacerých zastávkach v meste aj na sídliskách postávali ľudia. O štrajku väčšinou ani netušili. Na jednej strane hromžili, že si to odnesú iba cestujúci, ale na druhej strane uznali, že v situácii a v podmienkach, aké majú vodiči, by sa zachovali rovnako.
[ad][/ad]Nedodržiavajú zákony
„Mňa veľmi mrzí, že odborári nie sú ochotní dodržiavať ani základné atribúty zákona, keďže ten hovorí o trojdňovej výzve pre zamestnávateľa pred štrajkom. Je to preto, aby nielen samospráva, ale aj záchranné zložky sa mohli pripraviť na to, čo môže štrajk spôsobiť,“ uviedol primátor Polaček, ktorý tvrdil, že sa o štrajku dozvedel iba v utorok popoludní.
Ale dodal, že je rád, že sa podarilo zabezpečiť aspoň jednu linku označenú ako „H“ k nemocniciam, a tak zmiernia problémy, ktoré so štrajkom súvisia. „Tiež ma mrzí, že sa z ľudí stávajú rukojemníci zamestnancov DPMK, hoci som im verejne prisľúbil, že 1. júla predstavím celý recept na to, ako ozdravíme dopravný podnik. Súčasťou balíka bude aj navýšenie platov.“
Primátor požiadal aj mestskú políciu, aby bola na zastávkach a informovala cestujúcich. „Mrzí ma však to, že je maturitný týždeň a študenti môžu mať problém dopraviť sa do školy, a tiež je dnes školský beh Čokoládová tretra, kde sa zapájajú deti zo všetkých základných škôl.“
Chceli to na papier
Odborári požadovali od primátora, aby svoj verejný prísľub dal na papier, čo sa však nestalo. „Verejne som sa postavil nielen pred médiá, ale aj pred zamestnancov. Povedal som, ako budú veci fungovať a dal som záruku, že 1. júla odkomunikujeme celý proces systémových zmien v dopravnom podniku tak, aby nielen vodiči, ale aj všetci zamestnanci dostali zvýšené platy,“ vyhlásil Polaček.
Odborári žiadali, aby podpísal dokument, ktorým sa zaväzuje, že mesto navýši platby za služby vo verejnom záujme na úroveň
27 – 28 miliónov eur. Aktuálne sú vo výške takmer 24 miliónov.
„Ak chcú, aby niekto niečo podpísal, v prvom rade by to mali predložiť. Na druhej strane nevidím dôvod dávať písomné záruky, pretože som sa ako primátor mesta zaručil svojim verejným prísľubom. Sú to len naťahovačky a dôvody a spôsoby, ako ubližovať zamestnancom a občanom.“
Podľa primátora ide o druhý nezákonný štrajk a mrzí ho, že odboroví predáci sa snažia vyvliecť z paragrafových znení zákona: „Mám od mnohých vodičov reálne osobné správy, ktoré mi zaslali, Mrzí ich, že sa zapoja do štrajku, ale sú pod obrovským tlakom.“
Prosmerácke odbory?
Viceprimátor v utorok (21. 5.) vo svojom blogu napísal, že sa nečuduje, že doteraz bol v DPMK pokoj, keďže šéfka odborového zväzu Andrea Vindišová je žena, ktorá fandí Smeru. „Vo voľbách na primátora otvorene podporovala Martina Petruška zo Smeru. Dokonca si zmenila profilovú fotku na sociálnej sieti s podtextom: volím Martina Petruška – aj jeden hlas môže rozhodnúť.“
Gibódu mrzí, že nové vedenie tiež nedostalo dostatočný čas na riešenie situácie, ktorá doteraz nikomu neprekážala. „Uverejnil som to hlavne preto, že nemám odpoveď na otázku, prečo sa za posledné roky v DPMK tiež neštrajkovalo. Dozvedám sa, že to nemám spájať s tým, že by boli odbory prosmerácke. Už keď sme boli v opozícii, upozorňovali sme na zlé hospodárenie v podniku. Vtedy sa nedialo nič a teraz áno,“ skonštatoval Gibóda.
[ad2][/ad2]Súkromná vec
Na obvinenia vicepremiéra reagovala aj šéfka odborov A. Vindišová. „Čo mám na svojej súkromnej facebookovej stránke, je moja súkromná vec. Keby som sa takto prezentovala na stránke odborového zväzu, bolo by to iné. Mohla by som dnes napísať na svoj súkromný profil, ako fandím súčasnému vedeniu a držím mu palce. Zmenilo by sa niečo? Nie! Pretože na stránke odborov by som ďalej pokračovala vo svojej práci tak ako teraz. Odbory sú apolitické.“
Tak isto uviedla, že za posledných osem rokov bola vyhlásená dvakrát štrajková pohotovosť, no vždy sa nakoniec s vedením mesta dohodli a došlo k navýšeniu platieb za objednané služby.
O platoch to teraz nie je
Po ukončení štrajku sa odboroví predáci Ivan Horváth a Andrea Vindišová stretli na krátkom brífingu s novinármi. Skonštatovali, že sa doň opäť zapojilo skoro 100 percent vodičov MHD (do práce ich nenastúpilo takmer 200, ktorí mali mať v tom čase zmenu), ale aj administratívnych a servisných pracovníkov. „Chcem opäť povedať, že ani tento štrajk nebol o platoch. Vedieme kvôli nim kolektívne vyjednávanie, a to stále pokračuje. Tento štrajk bol o tom, aby mesto zaplatilo za služby vo verejnom záujme, ktoré si od dopravného podniku objednalo. Štrajk sme organizovali podľa Ústavy SR,“ uviedla Vindišová.
„O zvýšení platieb nemôže rozhodnúť sám primátor, ale musí to prejsť mestským zastupiteľstvom. Nevidím v tom problém, aby to na papieri deklaroval,“ povedal Horváth, ktorý ešte na margo strát pri štrajku uviedol, že „žiaden štrajk nie je bez škody a vždy nejaká škoda vznikne. Inak by nemal význam. Škoda vznikla aj zamestnancom, ktorí sa doň zapojili. Podľa účasti je však jasné, že ich nespokojnosť pretrváva a zvyšuje sa.“
Štrajk je dobrovoľný
Vindišová ešte zdôraznila, že štrajk zamestnancov bol dobrovoľný, nikoho nenútili. „Ak má pán primátor nejaké esemesky od vodičov, nech ich ukáže. Je to tvrdenie proti tvrdeniu.“ V objektoch DPMK sú vyvesené usmernenia, ako majú vodiči postupovať, ak sa chcú štrajku zúčastniť. „Jedným z bodov je, že do štrajku nemožno nikoho nútiť a štrajk nemožno nikomu zakazovať. Takéto usmernenie dostali aj ráno vodiči. Skôr by som povedal, že právo na štrajk bolo obmedzované zo strany zamestnávateľa, ktorý sa formou postihov vyhrážal za účasť na štrajku,“ uzavrel Horváth.
Odborárski predáci zároveň uviedli, že budúci týždeň sa opäť stretnú obe odborové organizácie a aj štrajkový výbor, kde sa dohodnú na ďalšom postupe.
[article slug=”kedy-moze-zamestnavate-trestat-zamestnanca-za-ucast-na-strajku”][/article] [article slug=”dpmk-strajkuje”][/article] [ad3][/ad3]Odporúčané články
Pred takmer dvomi mesiacmi iniciatívne zaslala Lesopoľnohospodárska urbárska spoločnosť (LPUS) mestu Snina návrh, prostredníctvom ktorého mohlo dôjsť k záchrane zatvorenej rekreačnej oblasti Sninských rybníkov. Mesto Snina aj napriek neschopnosti prevádzkovať túto rekreačnú oblasť, návrh odmietlo, tak ako i všetky návrhy predtým.
Kampaňou Napíš list – Poteš srdce košická knižnica piatykrát inšpirovala k prejavom pozornosti a úcty voči staršej generácii. Listy boli odovzdané adresátom v troch seniorských zariadeniach.
Od 1. januára 2025 vstupuje do platnosti novela školského zákona, ktorá zamedzí používanie mobilných telefónov na školách. Ministerstvo školstva SR prichádza s balíkom podporných opatrení, ktoré majú školám a rodičom pomôcť zvládnuť túto zmenu. Súčasťou opatrení sú usmernenia, informačné materiály aj špeciálne školenia pre pedagógov.