Doby starostlivosti o dieťa v iných členských štátoch sa musia zohľadniť pri výpočte starobného dôchodku
Súdny dvor Európskej únie (EÚ) rozhodol, že doby starostlivosti o dieťa dosiahnuté v iných členských štátoch sa na účely výpočtu starobného dôchodku musia zohľadniť. V tlačovej správe o tom informoval hovorca súdu Balázs Lehóczki.
Rozsudok Súdneho dvora C-576/2 týkajúci sa dôb starostlivosti o dieťa dosiahnuté v zahraničí uvádza, že členský štát zodpovedný za vyplácanie dôchodku, v ktorom osoba poberajúca dôchodok výlučne pracovala a odvádzala príspevky, a to tak pred, ako aj po presune svojho bydliska do iného členského štátu, v ktorom sa venovala starostlivosti o svoje deti, je povinný zohľadniť tieto doby starostlivosti o dieťa.
Rakúšanka C.C. pôsobila v domovine ako samostatne zárobkovo činná osoba. V novembri 1987 sa usadila v Belgicku, kde porodila dve deti. Od narodenia prvého dieťaťa vychovávala svoje deti, pričom nepracovala, nedosiahla dobu poistenia a nepoberala dávky z titulu starostlivosti o svoje deti. Tak to bolo aj v Maďarsku, kde sa zdržiavala v decembri 1991. Do Rakúska sa C.C. vrátila vo februári 1993 a ďalších 13 mesiacov pokračovala v starostlivosti o deti, pričom bola povinne poistená a odvádzala príspevky do rakúskeho systému sociálneho zabezpečenia. Následne v tomto členskom štáte pracovala a odvádzala príspevky až do svojho odchodu do dôchodku.
Po podaní žiadosti o priznanie starobného dôchodku jej rakúsky dôchodkový úrad tento nárok schválil, no doby starostlivosti o dieťa dosiahnuté v Belgicku a Maďarsku zohľadnené neboli. C.C. napadla toto rozhodnutie, pričom tvrdila, že tieto doby starostlivosti o dieťa dosiahnuté v iných členských štátoch mali byť považované, ako náhradné doby, a tiež zohľadnené ako doby poistenia, pretože pred a po týchto dobách pracovala a bola poistená v rakúskom systéme sociálneho zabezpečenia. Súdny dvor Európskej únie sa nakoniec priklonil na jej stranu.
zdroj: (SITA, it;hb)
Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Polícia vyzýva motoristov, aby mysleli na prezutie zimných pneumatík včas, a takisto, aby mysleli na ďalšie povinnosti, ktoré by mali splniť pred jazdou počas zimného obdobia. Za nesplnenie týchto povinností hrozí vodičom mastná pokuta!


