Doležal je rád, že Bratislava a Košice už majú priame diaľničné prepojenie
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) je rád, že Bratislava a Košice už majú priame diaľničné prepojenie, aj keď zatiaľ cez územie Maďarska. „Z pohľadu slovenských občanov každý kilometer diaľnice, železnice, ktorý podporí mobilitu, je dobrý. My na ministerstve dopravy a v NDS sa sústredíme, aby sme akcelerovali výstavbu našej diaľnice do Košíc,“ povedal Doležal v stredu po rokovaní vlády. To, že najväčšie slovenské mestá majú diaľničné prepojenie cez Maďarsko a nie cez Slovensko považuje za blamáž a hanbu.
Minister dopravy pripomenul, že vo štvrtok otvárajú významný obchvat Prešova na diaľnici D1 a že na hlavnej slovenskej diaľnici sú vo výstavbe dva úseky Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové a Hubová – Ivachnová, ktoré by mali byť dokončené do konca roka 2023. Posledný ešte nevysúťažený a nerozostavaný úsek na D1 medzi Žilinou a Ružomberkom zostáva Turany – Hubová.
Doležal sa vyjadril aj k príprave nového mýtneho systému, ktorý by chcel štát spustiť vo vlastnej réžii od roku 2023. Zmluva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) so spoločnosťou SkyToll o prevádzke súčasného mýtneho systému uplynie koncom roka 2022. Zmluvu so SkyToll minister dopravy nechce predĺžiť, ak by sa dovtedy nepodarilo nový mýtny systém spustiť. „V tejto chvíli prebiehajú dve kľúčové obstarávania, jedno na samotný mýtny systém a druhé sa týka palubných jednotiek a zákazníckych služieb. Obe tieto verejné obstarávania momentálne prebiehajú a ja sa k nim nemôžem vyjadrovať, sú námietky na Úrade pre verejné obstarávanie,“ povedal Doležal.
Ako minister dodal, už po svojom nástupe zadal kolegom v NDS jasnú inštrukciu, aby v súvislosti s mýtnym systémom pripravili aj plán B a C. „Robíme všetko pre to, aby po 1. januára 2023 sme vedeli vyberať mýto, aby mýto bolo férové voči dopravcom a aby bolo efektívne pre štát,“ uzavrel Doležal.
Zdroj: (SITA, be;mt)
Odporúčané články
Mesto Košice pokračuje v projekte obnovy národnej kultúrnej pamiatky – súboru kalvárskych kaplniek v Košiciach aj s blízkym areálom. V uplynulých mesiacoch sa uskutočnili všetky prípravné práce týkajúce sa získania a realizácie viacerých odborných posudkov, sondáží a archeologického, reštaurátorskeho aj architektonicko-historického výskumu, ktoré boli podmienkou Krajského pamiatkového úradu (KPÚ) pre štartom ich komplexnej obnovy.
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.
Medzi Bratislavou a Košicami spustili nové letecké spojenie. Prvý let smeroval z hlavného mesta do metropoly východu, následne lietadlo s cestujúcimi z Košíc smerovalo do Bratislavy. Odštartovala tak vnútroštátna linka, ktorá prepojí dve najväčšie mestá na Slovensku. Linka bude lietať deväťkrát týždenne, cestujúcich odvezie moderný Airbus A321. Jeho kapacita je 239 sedadiel. Obsadenosť prvého letu z Košíc dosiahla 97 percent, letieť sa ním chystalo 233 cestujúcich.