Doležal privítal obnovenie výstavby diaľnice
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal privítal dohodu o plnom obnovení stavebných prác na výstavbe úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať.
„Pre mňa je dôležité, že sa na stavbu vrátil život a pokračuje sa vo výstavbe. Nebolo to jednoduché, raz o tom napíšem pamäti,“ povedal Doležal k situácii na problematickej, päť rokov meškajúcej diaľničnej stavbe na Liptove.
Výstavba takmer 15-kilometrového diaľničného obchvatu Ružomberka bude po niekoľkých mesiacoch zníženia intenzity prác pokračovať naplno. Národná diaľničná spoločnosť, a. s., sa na ich pokračovaní už v plnom nasadení dohodla so zhotoviteľom stavby, zároveň naďalej platí aj zmluvný termín ukončenia stavby koncom roka 2023.
„Rokovania boli náročné, ale riešenie sme našli a môžeme oznámiť, že na stavbe sa bude pokračovať v plnom režime a bude dýchať svojim životom tak, ako všetky stavby, ktoré NDS buduje,“ potvrdil nedávno predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko. Do konca roka by sa podľa neho malo dospieť aj k dohode o konečnej cene stavby. Počas výstavby tohto úseku sa vyskytli nepredvídateľné skutočnosti, ktoré treba vyjadriť aj finančne. Tunelu Čebrať chýba k prerazeniu ešte približne 45 metrov v južnej rúre a 125 metrov v severnej rúre. „Svetlo na konci tunela by sme mohli uvidieť do dvoch-troch mesiacov,“ očakáva Jacko.
Zhotoviteľom stavby liptovského úseku diaľnice D1 na základe zmluvy ešte z novembra 2013 je združenie stavebných spoločností OHLA ŽS, a. s., Brno a Váhostav – SK, a. s., Bratislava. Diaľnicu mali vybudovať pôvodne za 227 mil. eur bez DPH do roku 2017. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel z pôvodných 2-tisíc metrov zhruba na 3 600 metrov. To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby aj na zvýšenie zmluvnej ceny, medzitým sa zvýšili ceny stavebných materiálov a prác. Zmluvná cena po uzavretí dodatkov k zmluve vzrástla priebežne takmer na 290 mil. eur a následne zatiaľ na 307 mil. eur bez DPH.
Zdroj: SITA, be;su
Odporúčané články
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Mesto Košice v priebehu tohto roka prišlo s viacerými zmenami týkajúcimi sa daní a miestnych poplatkov. V uplynulých mesiacoch začalo s využívaním moderných technológií, smart riešení a automatizovaným prístupom k databázam z Registra fyzických osôb, ktoré doposiaľ nemalo k dispozícii. Tieto nástroje mu umožnili efektívnejšie identifikovať obyvateľov, ktorí si neplnili svoju povinnosť a vyhýbali sa plateniu miestnych daní a poplatkov.