Drucker: Progresívne Slovensko zavádza
Tvrdenia opozičného hnutia, že národnostné školy sú súčasťou segregácie vo vzdelávaní, považuje za nezodpovedné a neúctivé k národnostným menšinám na Slovensku. Minister Tomáš Drucker zároveň upozorňuje, že už v decembri 2023 predstavil komplexný projekt desegregácie, ktorý rezort školstva postupne napĺňa.
Podpora vzniku prvej rómskej národnostnej školy na Slovensku je podľa ministra Druckera systémový krok. „V žiadnom prípade však nie je náhradou iných opatrení smerujúcich k desegregácii slovenského školstva, ktoré presadzujeme. Každý kto tvrdí opak, si jednoducho vymýšľa,” zdôraznil T. Drucker.
Výzvu na predstavenie reálnych krokov v oblasti desegregácie podľa ministra opozičné hnutie zmeškalo o vyše pol roka. Ministerstvo školstva predstavilo projekt desegregácie vzdelávania rómskych detí v decembri 2023. Jeho súčasťou je aj zverejnená Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní. Jej cieľom je prispieť k zlepšeniu aplikačnej praxe pri predchádzaní a eliminácie segregácie v školskom prostredí na Slovensku. Medzi ďalšie kroky patrí systém monitorovania segregácie, pripravovaný skríning niektorých detí zaradených do špeciálnych škôl a národný projekt z európskych zdrojov, ktorého cieľom je priamo podporiť desegregáciu vo viac ako desiatke lokalít na celom Slovensku. „Odstraňovanie segregácie vo vzdelávaní si vyžaduje veľmi pružný a rôznorodý prístup a spoluprácu so samosprávou v závislosti od charakteru segregácie, podmienkach a možnostiach v jednotlivých lokalitách,“ zdôraznil T. Drucker.
Dôvodom štátnej intervencie v Rakúsoch je, že v súčasnosti na Slovensku neexistuje ani jedna verejná základná škola s plnohodnotným vyučovaním rómskeho jazyka. To ukazuje, že ide o systematický problém, nie o individuálne zlyhania či rozhodnutia obcí. „Často sa spomína, že dôvodom je nedostatočný počet učiteľov, chýbajúce učebnice a ďalšie potreby. Dostávame sa však do situácie ‚sliepka a vajce’ – ak chýbajú kapacity, nevznikajú školy, ak nie sú školy, nevznikajú kapacity. Preto sa snažíme intervenciou vytvoriť nové podmienky,” upozornil minister školstva.
Rómska národnostná škola je pilotným projektom v jedinej lokalite. K vytvoreniu má prísť postupne, na základe prísnych nárokov a prebiežného overovania výsledkov. „Chceme predísť problémom, ktoré sú pri akomkoľvek pilotnom projekte možné. Do procesu plánujeme zapojiť široké spektrum aktérov, vrátane neziskových organizácií poskytujúcich podporu pre inovatívne školy,” zdôraznil minister. Považuje pritom za samozrejmé, že právo na voľbu školy bude zachované.
Zdroj: (TS)
Odporúčané články
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Ako sme nedávno informovali, v Mestskej časti Západ sa rozmohli prípady vykrádania áut. Počet vlámačiek stúpol až štvornásobne a šíria sa dohady, že by to mohli mať na svedomí organizované skupiny. Oslovili sme starostu MČ Západ Marcela Vrchotu s otázkami, kedy by mohli začať dohliadať na bezpečnosť v rizikových oblastiach žandári aj ako sa dá predchádzať ďalším podobným prípadom.
Centrum Košíc v sobotu večer zaplnilo viac ako 25-tisíc ľudí. Pred Dómom sv. Alžbety sa konalo podujatie v rámci Jubilejného stretnutia mladých s arcibiskupom Bernardom Boberom, ktoré sa nieslo v duchu radosti, viery a hudby. Hlavnou hviezdou večera bol portugalský kňaz DJ Padre Guilherme, považovaný za najznámejšieho kresťanského DJ-a na svete.

