Európsky parlament aktualizoval opatrenia na zmiernenie následkov pandémie v letectve
Vzhľadom na oživenie dopytu po leteckej doprave poslanci Európskeho parlamentu (EP) dnes stanovili cestu k postupnému návratu k pravidlám „využi alebo strať“ o prideľovaní prevádzkových intervalov na letiskách EÚ, ktoré boli pozastavené od marca 2020 do marca 2021 s cieľom reagovať na pandémiu.
K 30. októbru 2022 majú letecké spoločnosti využiť 75 % svojich plánovaných prevádzkových intervalov na vzlietnutia a pristátia, aby si ich udržali v nasledujúcej sezóne. Od letnej sezóny 2023 bude zavedená štandardná požiadavka na využívanie prevádzkových intervalov na úrovni 80 %. Parlament však schválil výnimky, pri ktorých je odôvodnené nevyužívať prevádzkové intervaly. Konkrétne ide o epidemické núdzové situácie, prírodné katastrofy alebo rozsiahle politické nepokoje s negatívnym vplyvom na leteckú dopravu.
Európska komisia tiež môže znížiť minimálnu mieru využívania prevádzkových intervalov, ak úroveň letovej prevádzky klesne pod 80 % úrovne z roku 2019 počas dvoch po sebe nasledujúcich týždňov v dôsledku ochorenia COVID-19, inej epidemickej situácie alebo v priamom dôsledku ruskej vojny proti Ukrajine.
Nové pravidlá okrem toho umožňujú obnovenie leteckej prepojenosti medzi EÚ a Ukrajinou v čase, keď to bude možné. Najprv sa uplatní 16-týždňové obdobie obnovy, kým sa opäť začnú uplatňovať požiadavky na využívanie prevádzkových intervalov po opätovnom otvorení ukrajinského vzdušného priestoru.
„Európsky parlament, ktorý podporuje optimálne využívanie existujúcej infraštruktúry, prepojenosť, plynulosť dopravy a prístup občanov ku konkurenčným ponukám, dnes schválil postupný návrat k štandardným prevádzkovým pravidlám letiskových intervalov pri zachovaní flexibility na trhu, ktorý je nestabilný v dôsledku epidemickej situácie a ruskej vojenskej agresie,“ uviedol spravodajca predkladaného návrhu Dominique Riquet z frakcie Obnova Európy.
Nové pravidlá europoslanci schválili 457 hlasmi za, pričom traja hlasovali proti a traja sa hlasovania zdržali. Pravidlá musí schváliť aj Rada, aby mohli nadobudnúť účinnosť po uverejnení v Úradnom vestníku EÚ.
Zdroj: SITA, ab, dm
Odporúčané články
Na sneme Progresívneho Slovenska (PS), ktorý sa konal v Košiciach, bol Michal Šimečka opätovne zvolený za predsedu hnutia. Vo voľbách, kde bol jediným kandidátom, získal podporu 155 z 161 hlasujúcich delegátov. Šimečka, ktorý hnutie vedie od mája 2022, si upevnil svoju pozíciu s cieľom viesť PS počas nasledujúcich dvoch rokov a sústrediť sa na porážku Smeru-SD v budúcich parlamentných voľbách.
Návšteva zubára sa niektorým Slovákom predraží. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky totiž po konzultácii s rezortom financií navrhlo revíziu v benefitoch zdravotných poisťovní. Dotkne sa pritom práve poskytovania zubného benefitu zdravotnými poisťovňami. Podľa ministerstva zdravotníctva už splnil svoj edukačný a motivačný účel a jeho poskytovanie v súčasnej podobe bude ukončené k 30. aprílu tohto roka.
Elektrifikácia jednokoľajného železničného úseku na Zemplíne Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra vrátane rekonštrukcie jeho časti, pokračuje podľa plánu a bez väčších problémov. Ministerstvo dopravy SR to potvrdilo po stredajšom (10. 4.) kontrolnom dni na stavbe Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).