História vzniku košických synagóg. Cesta do minulosti

Do začiatku druhej svetovej vojny žilo v Košiciach 10 079 Židov, čo predstavovalo 15% z celkového počtu obyvateľov. Židia sa aktívne zapájali do spoločenského a hospodárskeho života mesta. Väčšina košických židovských podnikateľov bolo mecenášmi koncertného života, rôznych spolkov, výstav a škôl. Svojou architektúrou prispeli do architektonického bohatstva mesta Košice. V tomto článku sa dočítate o židovských architektonických pamiatkach Košíc, konkrétne o synagógach a ich minulom a súčasnom stave.
Najstaršia synagóga v Košiciach
Prvou synagógou v Košiciach bola synagóga na Moyzesovej ulici. Po zrušení fortifikačného systému a vyrovnaní terénu vznikol v juhozápadnej časti mesta voľný stavebný pozemok. Židia ho dostali od mesta a začali realizáciu stavby synagógy, ktorá symbolizovala nové miesto duchovného a spoločenského života obce. Z roku 1864 pochádzajú plány výstavby od známeho košického staviteľa Michala Répaszkeho. Synagógu navrhol v duchu dobovej kombinácie historizujúcich prvkov a tvaroslovia orientálnej architektúry – maurským sloh. Architektúra synagógy vznikla v súlade s vývojovými trendmi, avšak mala aj svoje špecifické rysy, ktoré obohatili mestskú štruktúru.
Neologická podoba synagógy symbolizovala rozchod s tradíciami a bola dôkazom konfliktu medzi konzervatívnymi a pokrokovými Židmi. Spor medzi nimi stále rástol a preto sa vedúci činitelia obce rozhodli vystavať novú ortodoxnú modlitebňu, ktorá bola v tesnom susedstve veľkej synagógy.
Túto synagógu už dnes nenájdete, v roku 1958 bola zbúraná kvôli prístavbe neskoršieho Domu umenia.

Odporúčané články

Nachádza sa v areáli Bytového podniku mesta Košice (BPMK), v mestskej časti Vyšné Opátske. Za akých okolností môže mesto nechať vrak odtiahnuť pre agentúru SITA objasnil Matúš Ziarko z referátu správy a údržby ciest košického magistrátu.

Bránami Letiska Košice prešlo za obdobie január – jún tohto roka 321 879 cestujúcich. To predstavuje medziročný nárast o 18,7 % a v porovnaní s predcovidovým rokom 2019 ide o nárast až o 46,7 %. Vyše 265 tisíc cestujúcich využilo pravidelné linky do jednej z deviatich destinácií (Dublin, Liverpool, Londýn Luton, Londýn Stansted, Praha, Varšava, Viedeň, Zürich, Zadar). Ďalších, vyše 55 tisíc cestujúcich letelo z resp. do Košíc na charterových letoch.

V pondelok 14. júla sa začína s „ostrou“ modernizáciou električkovej trate (MET) na sídlisku Nad jazerom. Táto časť 2. etapy MET 2 v Košiciach v celkovej dĺžke takmer 7 kilometrov patrí k najvýznamnejším investíciám do skvalitnenia mestskej hromadnej dopravy (MHD), ktoré v nasledujúcich mesiacoch za celkovo takmer 200 miliónov eur uskutoční DPMK a mesto Košice.