Hľadali model ideálnej školy
Žiaci druhého stupňa základnej školy na Staničnej ulici 13 z Košíc, sa zapojili do projektu Erasmus+. V uplynulých dvoch rokoch navštívili partnerské školy vo Francúzsku, Španielsku, Poľsku a Taliansku. A pripravili návrhy na zlepšenie tej svojej.
Cieľom programu Európskej únie v oblasti vzdelávania bolo porovnávanie jednotlivých vzdelávacích systémov a zavádzanie nových inovácií. Návrhy by mali formulovať samotní žiaci. Výsledkom by mal byť model ideálnej školy, ktorý by zohľadňoval potreby mladých Európanov.
[ad][/ad]Skúsenosti žiakov
Každá z partnerských škôl bola raz počas dvojročného obdobia hostiteľskou inštitúciou. „Počas jedného týždňa mali traja žiaci príležitosť oboznámiť sa s jej školským systémom tak, že sa spolu so svojimi učiteľmi zúčastňovali vyučovacieho procesu. Zároveň spoločne formovali svoje predstavy o ideálnej škole. Súčasťou pobytu bolo aj množstvo sprievodných podujatí v čase vyučovania i mimo neho, čo nám umožnilo bližšie spoznať domácu kultúru,“ hovorí učiteľka Darina Lopatníková, ktorá bola autorkou projektu a aj ho so žiakmi absolvovala.
„Ja som bol v Španielsku a aj v poľskom Gdansku a musím povedať, že španielska škola sa mi páčila oveľa viac. Poľská bola zhruba na našej úrovni. V Španielsku sme navštívili školu v meste Logrono. Páčil sa mi ich systém známkovania od 10 do 1, kde 10 bola najlepšia známka. Bolo to objektívnejšie. Tiež sa mi páčil aj prístup učiteľov,“ hovorí Vilo.
„Talianska škola v Sala Consilina je neporovnateľná s našou. Myslím si, že bola na nižšej úrovni ako tá naša. Žiaci sa v nej neprezúvali, a preto tam bola špina. Ani triedy nemali tak pekne upravené ako my,“ podelila sa so svojimi zážitkami Sofia.
V Španielsku bola aj Viktória: „Musím povedať, že aj mne sa španielska škola veľmi páčila. Mohli by sme sa napríklad nechať inšpirovať prestávkami. Tam po každých troch hodinách vyšli žiaci na 20 minút vonku, mohli tam hrať basketbal alebo sa iba tak rozprávať.“
Aj francúzski žiaci z mesta Ribeauvillé sa radšej učia na dvojhodinovkách a potom majú dlhšiu prestávku. „Ja študujem francúzštinu, tak som si tam zdokonalila jazyk. Ale komunikovali sme aj po anglicky,“ hovorí Natálka.
[ad2][/ad2]Nemuseli nič platiť
Košičania si týždenný pobyt pochvaľovali, boli ubytovaní v rodinách detí, ktoré sa programu zúčastnili. „Všetko bolo financované z projektu a žiaci nemuseli nič platiť. Čiastkové poznatky sme už implementovali aj do našej školy, napríklad pani riaditeľka dala inštalovať lavičky pod stromy na našom školskom dvore,” hovorí učiteľka D. Lopatníkova a dodáva, že tento projekt naučil deti nielen samostatnosti, ale aj komunikatívnosti. „Ako sa zo začiatku báli rozprávať v cudzom jazyku, neboli si isté, dnes sa už bez problémov postavia aj pred väčšie publikum.“ Podľa jej názoru to, čo žiaci zažili v priebehu jedného týždňa, im žiadne vyučovanie nedá. „Po každej stránke to bolo veľmi dobré a aj my, učitelia, sme sa veľa dozvedeli.“
– v každej triede 20 žiakov (10 chlapcov a 10 dievčat)
– knižnicu s oddychovými zónami
– telocvičňu, plaváreň, multifunkčné ihriská
– šesť vyučovacích hodín denne na druhom stupni
– dva voliteľné predmety, napr. hudobná výchova, domáce práce, filozofia, financie, ďalší cudzí jazyk…
– po každých dvoch hodinách 30-minútovú prestávku
– priateľský vzťah medzi učiteľom a žiakom
– hodnotenie od 10 do 1
– jedného triedneho učiteľa na I. stupni a jedného na II. stupni
foto: dl
[ad3][/ad3]Odporúčané články
Napriek ochladeniu pretrváva na Slovensku obdobie sucha s minimom zrážok, čo výrazne zvyšuje riziko požiarov v prírodných oblastiach.
Donald Trump v príhovore oslovil svojich podporovateľov s posolstvom, ktoré má predznamenať začiatok nového obdobia pre Spojené štáty americké. Podľa aktuálnych informácií má Trump získaných 267 elektorálnych hlasov, zatiaľ čo jeho konkurentka z Demokratickej strany Kamala Harrisová disponuje 224 hlasmi. Kandidát, ktorý získa aspoň 270 hlasov zo Zboru voliteľov, sa stáva víťazom volieb.
Na webe beží petícia za odstránenie symbolov komunistického režimu z Námestia osloboditeľov v Košiciach. Občania podpísaní pod petíciou požadujú od mesta aby podniklo kroky vedúce k odstráneniu kosákov a kladív z pamätníka. Tento krok zdôvodnili štyrmi hlavnými dôvodmi. Ide o odsúdenie komunistického režimu, ktorý je podľa zákona označený za „zločinecký, nemorálny a protiprávny”. Organizátori petície považujú symboly na pomníku za propagáciu komunizmu, argumentujú, že je to v rozpore so základnými hodnotami demokratickej spoločnosti.