Klíma vraj spomaľuje autobusy MHD
Aj toto leto sa v horúčavách museli Košičania popasovať s neúnosnými teplotami v autobusoch či električkách. Pri vonkajšej teplote vyššej ako 25 stupňov a teplote v kabíne vodiča nad 28 stupňov Celzia, je povinnosťou šoférov jazdiť so zapnutou klimatizáciou. Tá sa ale nachádza len v približne jednej tretine vozidiel, ktoré má DPMK v prevádzke.
Zapnutá klíma však dáva niektorým autobusom poriadne zabrať, čo spôsobuje vrásky na čele nielen cestujúcim, ale najmä vodičom.
Problémové SOR-ky
S takýmito problémami sa údajne potýkajú autobusy značky SOR, ktorých po Košiciach jazdí niekoľko desiatok. ,,DPMK neeviduje takéto problémy týkajúce sa poklesu výkonu motora pri zapnutej klimatizácii. Autobusy prechádzajú prísnymi testovacími procesmi, ktoré takýmto problémom predchádzajú. V spomínaných autobusoch SOR, ako aj v iných typoch, sú použité obdobne výkonné motory, ktoré disponujú dostatočným výkonom, aby aj takéto záťažové situácie zvládli,“ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová. Viacerí vodiči DPMK však tvrdia presný opak. ,,Aby bola klíma počas horúčav v autobuse účinná, musí byť pri pravidelnom otváraní a zatváraní dverí zapnutá na maximum. V týchto autobusoch zapnutá klíma dokáže dosť drasticky znížiť výkon a naopak, zvýšiť spotrebu motora. Autobusy potom majú problém vyjsť do kopca, v tom lepšom prípade im to trvá pridlho. Mne dokonca pre to dávnejšie aj horel autobus,“ povedal nám jeden z nich.
Predmet sporov
Čo sa električiek týka, zo 140, ktoré sú v Košiciach, nemá klimatizáciu ani jedna. Podľa DPMK preto, že časté otváranie dverí na zastávkach, ktoré sú relatívne blízko seba, veľmi znižuje jej účinnosť. Väčšina nedávno nakúpených autobusov značky SOR má buď rovnaký, alebo ešte väčší počet dverí ako električky. A je v nich aj klimatizácia.
Nie všetci cestujúci sú však s klimatizovanými spojmi spokojní. Chladný vzduch totiž môže spôsobovať problémy pri rôznych alergiách. Zdravotné ťažkosti môžu zapríčiniť aj teplotné rozdiely. Podľa Karaffovej časť cestujúcich si klimatizáciu v MHD vyžaduje, časti cestujúcich prekáža. Vodiči tak častokrát počúvajú pri fungujúcej klimatizácii sťažnosti, že je vo vozidle zima. Niektorí pasažieri neváhajú okno zabezpečené proti otvoreniu násilím vypáčiť a znefunkčniť klimatizáciu vo vozidle.
S klímou či bez
Či bude v budúcnosti DPMK nakupovať vozidlá s klímou alebo bez nej, nie je známe. Konkrétne požiadavky na ich vybavenie budú pri verejnom obstarávaní definované v súťažných podmienkach. ,,Vzhľadom na negatívne praktické skúsenosti s prevádzkou klimatizácie v autobusoch, sťažnosti cestujúcich a technologicko-finančnú náročnosť DPMK prípadný ďalší nákup vozidiel s klimatizáciou prehodnotí,” dodala Karaffová.
Matúš Pačinda
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
V nadchádzajúcom týždni budú v Košickom kraji prebiehať plánované odstávky elektriny v zmenšenom rozsahu. Upozorňujeme obyvateľov dotknutých lokalít, aby svoje aktivity prispôsobili dočasnému prerušeniu dodávky.
Ruský vodca Vladimir Putin tvrdí, že Moskva je údajne pripravená uzavrieť mierovú dohodu, ale je to „právne nemožné“. Referuje o tom web glavcom.ua s odvolaním sa tlačovú konferenciu šéfa Kremľa.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.