Klíma vraj spomaľuje autobusy MHD
Aj toto leto sa v horúčavách museli Košičania popasovať s neúnosnými teplotami v autobusoch či električkách. Pri vonkajšej teplote vyššej ako 25 stupňov a teplote v kabíne vodiča nad 28 stupňov Celzia, je povinnosťou šoférov jazdiť so zapnutou klimatizáciou. Tá sa ale nachádza len v približne jednej tretine vozidiel, ktoré má DPMK v prevádzke.
Zapnutá klíma však dáva niektorým autobusom poriadne zabrať, čo spôsobuje vrásky na čele nielen cestujúcim, ale najmä vodičom.
Problémové SOR-ky
S takýmito problémami sa údajne potýkajú autobusy značky SOR, ktorých po Košiciach jazdí niekoľko desiatok. ,,DPMK neeviduje takéto problémy týkajúce sa poklesu výkonu motora pri zapnutej klimatizácii. Autobusy prechádzajú prísnymi testovacími procesmi, ktoré takýmto problémom predchádzajú. V spomínaných autobusoch SOR, ako aj v iných typoch, sú použité obdobne výkonné motory, ktoré disponujú dostatočným výkonom, aby aj takéto záťažové situácie zvládli,“ uviedla hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová. Viacerí vodiči DPMK však tvrdia presný opak. ,,Aby bola klíma počas horúčav v autobuse účinná, musí byť pri pravidelnom otváraní a zatváraní dverí zapnutá na maximum. V týchto autobusoch zapnutá klíma dokáže dosť drasticky znížiť výkon a naopak, zvýšiť spotrebu motora. Autobusy potom majú problém vyjsť do kopca, v tom lepšom prípade im to trvá pridlho. Mne dokonca pre to dávnejšie aj horel autobus,“ povedal nám jeden z nich.
Predmet sporov
Čo sa električiek týka, zo 140, ktoré sú v Košiciach, nemá klimatizáciu ani jedna. Podľa DPMK preto, že časté otváranie dverí na zastávkach, ktoré sú relatívne blízko seba, veľmi znižuje jej účinnosť. Väčšina nedávno nakúpených autobusov značky SOR má buď rovnaký, alebo ešte väčší počet dverí ako električky. A je v nich aj klimatizácia.
Nie všetci cestujúci sú však s klimatizovanými spojmi spokojní. Chladný vzduch totiž môže spôsobovať problémy pri rôznych alergiách. Zdravotné ťažkosti môžu zapríčiniť aj teplotné rozdiely. Podľa Karaffovej časť cestujúcich si klimatizáciu v MHD vyžaduje, časti cestujúcich prekáža. Vodiči tak častokrát počúvajú pri fungujúcej klimatizácii sťažnosti, že je vo vozidle zima. Niektorí pasažieri neváhajú okno zabezpečené proti otvoreniu násilím vypáčiť a znefunkčniť klimatizáciu vo vozidle.
S klímou či bez
Či bude v budúcnosti DPMK nakupovať vozidlá s klímou alebo bez nej, nie je známe. Konkrétne požiadavky na ich vybavenie budú pri verejnom obstarávaní definované v súťažných podmienkach. ,,Vzhľadom na negatívne praktické skúsenosti s prevádzkou klimatizácie v autobusoch, sťažnosti cestujúcich a technologicko-finančnú náročnosť DPMK prípadný ďalší nákup vozidiel s klimatizáciou prehodnotí,” dodala Karaffová.
Matúš Pačinda
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Vláda v stredu schválila návrh zákona, ktorého hlavným cieľom je zosúladiť slovenskú legislatívu s európskou smernicou o transparentnosti odmeňovania a posilniť tak zásadu rovnakého odmeňovania žien a mužov za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty. Nový zákon má transponovať do právneho poriadku Európsku smernicu (EÚ) 2023/970 z 10. mája 2023, ktorej transpozičná lehota uplynie do 7. júna 2026.
Ukrajina očakáva, že v roku 2026 dostane 40 až 45 miliárd eur zo zmrazených ruských aktív v celkovej sume 210 miliárd eur. Ako referuje web Espreso TV, na utorňajšej tlačovej konferencii to povedal ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.