Košickú dopravu obohatí retro trolejbus
K obnoveniu trolejbusovej dopravy v Košiciach chce prispieť aj dopravný magazín Československý Dopravák. Mestu bezplatne venuje trolejbus typu Škoda 15 Tr, ktorý pomocou dobrovoľníkov z Česka a Slovenska upravuje do špeciálneho retro prevedenia.
Informoval o tom za uvedené periodikum Martin Žarnovický. „Pôjde o rovnaké vozidlo, aké v meste kedysi premávalo. Nadšenci a dobrovoľníci ho v minulých týždňoch dokonca zrekonštruovali do retro prevedenia, aby čo najviac pripomínal rok 1993, keď trolejbusy v meste začali slávnostne premávať,“ uviedol s tým, že projekt dostal symbolický názov Československý trolejbus.
[ad][/ad]Trolejbus dostal aj erb Košíc
Dobrovoľníci ho natreli do historického červeno-krémového náteru a dostal aj pôvodný erb mesta Košice. Na trolejbuse odpracovali viac ako 600 hodín, aktuálne ho opravujú v Ostrave.
Československý trolejbus má byť v nasledujúcich týždňoch prevezený na východné Slovensko, verejnosti bude predstavený na plánovanom podujatí Košický trolejbusový deň. „Vďaka rozšíreniu vozového parku zároveň pomôže s obnovením pravidelnej prevádzky trolejbusov v meste. Podľa plánov by mal už čoskoro premávať na linke 71 z Lingova do centra mesta a na sídlisko KVP,“ uviedol Žarnovický.
Podľa neho prostredníctvom tohto trolejbusu bude môcť byť trolejbusová infraštruktúra naďalej využívaná, čo by mohlo byť prvou etapou k trvalému návratu trolejbusov do Košíc ešte pred zakúpením nových vozidiel. Vedenie mesta prejavuje vôľu vrátiť trolejbusy do Košíc.
Ako uviedol Miroslav Sambor z komunikačného oddelenia magistrátu aktivity dopravných nadšencov mesto Košice víta a teší sa na možnosť zaradiť Československý trolejbus do nášho vozového parku.
„Tento dopravný prostriedok zatiaľ plánujeme podobne ako v súčasnosti prevádzkovaný Dobrý trolejbus zaradiť do nepravidelnej trolejbusovej dopravy na rôzne fanúšikovské jazdy, keďže úplné obnovenie tohto druhu dopravy nateraz z viacerých dôvodov nie je možné. Je to aj v záujme udržiavania prevádzkyschopnosti celého systému trolejbusovej prepravy, ktorá nám vyplýva zo zákona. Tým zabezpečujeme, aby nedošlo k jej znehodnocovaniu.
V budúcnosti po návrate trolejbusov do ulíc mesta plánujeme aj pravidelné využitie tohto vozidla. Po vzore iných miest si vieme, predstaviť, že v cestovnom poriadku bude tento spoj označený ako taký, ktorý je prevádzkovaný špeciálnym historickým vozidlom. Od mája máme pre fanúšikov trolejbusovej dopravy aj ďalšiu pozitívnu novinku, o ktorej budeme už v najbližších dňoch informovať,“ vysvetlil Sambor.
Prestali premávať pred štyrmi rokmi
Trolejbusy prestali v Košiciach premávať pred štyrmi rokmi. Šéfredaktor magazínu Libor Hinčica sa vyjadril, že v rovnakom čase sa ostatné mestá na západe snažili tento ekologický dopravný systém výrazne rozvíjať alebo opätovne spúšťať. Takmer po 50 rokoch sa trolejbusy vrátili aj do Prahy.
Československý Dopravák tiež pripomína, že trolejové vedenie v Košiciach odstránené nebolo, no časť nepotrebného vozového parku bola odpredaná a zvyšok je prevažne nepojazdný. V súčasnosti je v prevádzke len takzvaný Dobrý trolejbus, ktorý premáva počas nedieľ. Ide o propagačné jazdy.
(TASR, JH)
[ad3][/ad3]Odporúčané články
V katastri obce Roštár, patriacej do Košického kraja v okrese Rožňava, bol zaznamenaný pohyb medveďa. Informácia bola zverejnená na sociálnej sieti, a to prostredníctvom videa, ktoré zachytáva medveďa na ceste.
Mestská časť Košice – Nad jazerom sa tento rok prvýkrát zapojila do ušľachtilého projektu Ponožkový október. Cieľom tejto charitatívnej akcie je pomôcť ľudom bez domova a tým, ktorí žijú v zložitých podmienkach, zvládať kruté zimné obdobie bez nebezpečenstva omrzlín a v chladnom počasí. Najviac párov požiek doniesli deti z materskej školy na Dneperskej ulici.
Detská fakultná nemocnica (DFNKE) otvorila dvere prvej očnej ambulancie pre detských pacientov. Ambulancia sa bude venovať deťom s rôznymi ochoreniami zraku a očných štruktúr. Špecializovaná ambulancia zároveň ponúka komplexné diagnostické a liečebné služby, ktoré sú zamerané na široké spektrum očných ťažkostí.