Košický obchvat od spustenia využilo asi pol milióna vozidiel, prevažne nákladná doprava
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Motoristom bol úsek Košice, Šaca – Košické Oľšany, II. úsek odovzdaný do užívania 24. septembra tohto roka. „Vyprevádzanie najmä tranzitnej dopravy z centier miest a obcí je investícia, ktorá sa vráti hneď dvakrát. Predovšetkým sa zvyšuje komfort a bezpečnosť motoristov. Zároveň, každé jedno vozidlo, ktoré sa vyhne intravilánu, zvyšuje bezpečnosť a kvalitu každodenného života obyvateľov mesta,“ vraví minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD).
Počas pracovných dní využije podľa NDS košický obchvat v priemere vyše 9 600 vozidiel denne. Z toho približne 69 percent, čiže 6 600 vozidiel, tvorí osobná doprava. Ostatných 31 percent pripadá na nákladnú dopravu, čo predstavuje tritisíc vozidiel denne. „Najvyššiu dennú intenzitu sme zaznamenali 27. októbra. Vtedy využilo ochvat až 10 500 vozidiel. Významná časť by inak musela prechádzať Košicami. To v praxi znamená vyšší hluk a znečistenie ovzdušia aj v obývaných častiach mesta,“ poukázal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Filip Macháček.
Diaľničiari pripomenuli, že košický obchvat je jednou z najväčších investícií do cestnej infraštruktúry v regióne za posledné obdobie. Nový úsek prepojil ťahy R4 a D1, motoristi vďaka tomu môžu obísť mesto po juhovýchodnej strane. Úsek je dôležitý najmä pre tranzitnú dopravu v smere na Maďarsko, alebo naopak, v smere z Maďarska na Prešov. Financie na obchvat pochádzali aj zo zdrojov Európskej únie, konkrétne z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a Programu Slovensko.
(SITA,kl)
Odporúčané články
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Akademická únia v Oxforde (AUO) a Európske obchodné zhromaždenie v Oxforde (Spojené kráľovstvo) je inštitúcia s viac ako 25-ročnými skúsenosťami s oceňovaním vynikajúcich podnikov a lídrov zo 74 krajín.
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.

