KSK tvrdí, že v spornom tendri na autobusovú dopravu boli primerané podmienky účasti

Košický samosprávny kraj tvrdí, že v tendri na prímestskú autobusovú dopravu, do ktorého sa zapojili zvlášť a bez konkurencie iba súčasní dvaja dopravcovia, určil primerané podmienky účasti. Tie vytvárali predpoklad, že sa prihlásia primerane odborne a technicky zdatné subjekty, no zároveň tým nebola neprimerane zúžená hospodárska súťaž. Kraj tak odôvodnil, prečo nezrušil sporné verejné obstarávanie, keďže v oboch jeho častiach prišla iba jedna ponuka.
„V záujme verejného obstarávateľa bolo a stále je, aby požadované plnenie bolo pre cestujúcu verejnosť poskytované na primeranej úrovni, ktorá bola odzrkadlená v požiadavkách uvedených v súťažných podkladoch,” uviedol Košický kraj. Ako ďalej vyplýva z odôvodnenia nezrušenia tendra bez reálnej súťaže, zverejneného v dokumentoch vo Vestníku verejného obstarávania, kraj v záujme rozšíriť súťaž rozdelil zákazku na viac častí, konkrétne na dve.
„Každý primerane technicky a odborne zdatný uchádzač, poskytujúci požadované služby, mal k dispozícii všetky potrebné informácie pre vypracovanie a predloženie cenovej ponuky. Proti podmienkam a požiadavkám nebola verejnému obstarávateľovi doručená relevantná žiadosť o nápravu, prípadne námietky,” dodal Košický kraj. Na základe týchto skutočností sa tak rozhodol, že k zrušeniu použitého postupu zadávania zákazky nepristúpi. Vybraní dopravcovia – eurobus, a. s., pre západnú časť kraja a okolie Košíc, Arriva Michalovce pre východnú časť kraja – podľa kraja splnili všetky požiadavky aj podmienky účasti, a preto boli úspešní. Predpokladaná hodnota zákazky na desať rokov, vrátane opcie na tri roky, bola takmer 457 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Hoci kraj v odôvodnení nezrušenia tendra uviedol, že mu nebola doručená relevantná žiadosť o nápravu, či námietky, podľa dokumentov zákazky dostal vlani v decembri tri žiadosti o nápravu, z toho dve rozsiahle. Týkali sa aj lehoty na ponuky a začiatku poskytovania služby po vyhodnotení ponúk a podpise zmluvy. Kraj im čiastočne vyhovel tým, že pôvodnú lehotu na ponuky predĺžil z 15. decembra na 28. decembra a neskôr na 3. januára. Verejná súťaž na autobusovú dopravu bola vo vestníku zverejnená 18. novembra. Začiatok poskytovania služieb na základe tendra kraj predĺžil z 1. januára na 1. apríla, dovtedy fungujú podľa výnimky. Jeden zo záujemcov navrhoval, aby služby začali fungovať dvanásť mesiacov po podpise zmluvy, aby mal prípadný nový dopravca čas na prípravu.
Nemenovaný záujemca následne podal námietky proti podmienkam v tendri, Úrad pre verejné obstarávanie sa ich podstatou nezaoberal a konanie o preskúmanie úkonov kraja zastavil. Zdôvodnil to tým, že navrhovateľ v lehote nezložil potrebnú kauciu. Tender kritizovala mimovládna organizácia Transparency International Slovensko najmä pre krátke lehoty, ktoré neumožnili konkurentom podať cenové ponuky.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) kupuje 15 jazdených autobusov, zaplatí za ne bez DPH vyše 2,3 milióna eur. Vyplýva to zo zmluvy zverejnenej v Centrálnom registri zmlúv (CRZ). Zmluvu na konci apríla uzavreli spoločnosť Slovak Finance a DPMK, podpísal ju poverený generálny riaditeľ Roman Danko a člen predstavenstva Marcel Čop (riaditeľ Magistrátu mesta Košice).

Slovenská akadémia vied (SAV) sa vyjadrila k publikácii uverejnenej v časopise HSOA Journal of Angiology and Vascular Surgery, ktorej spoluautorom je splnomocnenec vlády SR pre preverenie procesov riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie COVID-19 Peter Kotlár. Podľa SAV publikácia obsahuje vážne metodologické nedostatky a bola zverejnená v tzv. predátorskom časopise, ktorý nespĺňa štandardy vedeckého publikovania.

Východ Slovenska sa dočkal bohatej snehovej nádielky. Je vaše auto dostatočne vybavené do takéhoto počasia? Ak chcete do cieľa dôjsť bezpečne a bez akýchkoľvek nepríjemností, mali by ste mať okrem zimných pneumatík aj ďalšie užitočné veci.