Ľudia sa hádajú v klimatizovaných autobusoch pre otvorené okná
Horúčava–nehorúčava, Košičania dennodenne cestovať prostriedkami MHD jednoducho musia. Či už do práce, do školy alebo za nákupmi. No v týchto tropických horúčavách to vôbec nie je jednoduché. Zvlášť v spojoch bez (fungujúcej) klimatizácie.
Skoro ráno sa v autobusoch a električkách ešte dá dýchať. „Okolo desiatej je už cestovať utrpením. Aj keď autobus má klimatizáciu, nie je príliš účelná. Navyše, ak ešte aj ľudia pootvárajú okná. V električkách, kde klimatizácie niet, je to v podstate rovnaké, lebo sú tam väčšie okná, ktoré sa dajú otvoriť. A teraz, počas rekonštrukcie, ich po meste aj tak veľa nejazdí,” povedalo nám viacero cestujúcich, ktorých sme oslovili priamo na zastávkach.
Okná a strešné otvory vraj stačia
Zo 128 električiek, ktoré sú v Košiciach, nemá žiadna klimatizáciu. Údajne preto, že časté otváranie dverí na zastávkach, ktoré sú relatívne blízko seba, veľmi znižuje jej účinnosť. V autobusoch je však dverí ešte viac a nové, ktoré Dopravný podnik mesta Košice kúpil, klimatizáciu majú. Z celkového počtu 214 vozidiel je dnes klimatizovaných 122 autobusov a 5 elektrobusov.
„Na nové električky bez klimatizácie zatiaľ neevidujeme žiadnu oficiálnu sťažnosť. Električky majú veľké predsuvné okná a strešné náporové otvory na prísun čerstvého vzduchu. Je to najprirodzenejší spôsob výmeny vzduchu,” tvrdí hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.
Hádky cestujúcich
Podľa jej slov sa v autobusoch s klimatizáciou stáva, že sa cestujúci doslova pohádajú. Jedni chcú otvoriť okná, iní sa ohradzujú, že takto klimatizácia nefunguje. Vodiči sú pritom povinní klimatizáciu zapínať pri vonkajšej teplote nad 25 stupňov. Tú sleduje a pokyn vodičom vydáva centrálny dispečing.
“Vzhľadom na negatívne praktické skúsenosti s prevádzkou klimatizácie v autobusoch, sťažnosti cestujúcich a technologicko-finančnú náročnosť, DPMK prehodnotí prípadný ďalší nákup vozidiel s klimatizáciou,” hovorí Karaffová.
Ako je na tom Bratislava
Klimatizovaných vozidiel jazdí po hlavnom meste oveľa viac ako po metropole východu.
80 percent trolejbusov
“Všetky naše nové vozidlá sú a budú plne klimatizované. Už v septembri budeme mať dokopy 100 nových autobusov, v októbri 120 nových trolejbusov, do konca roka 45 nových električiek a v roku 2016 ich bude spolu 60. Okrem týchto vozidiel máme ešte 77 klimatizovaných autobusov. V súčasnosti máme spolu k dispozícii 80 percent klimatizovaných trolejbusov, 50 percent autobusov a 10 percent električiek, pričom postupne budú pribúdať ďalšie nové nízkopodlažné vozidlá s klimatizáciou,” dozvedeli sme sa od hovorkyne bratislavských dopravcov Adriany Volfovej.
Názorové rozdiely
Podľa jej slov však aj cestujúci v Bratislave často otvárajú okná a klíma je potom neefektívna. Takisto dochádza k enormnému úniku vychladeného vzduchu počas státia vozidiel na zastávkach, keď teplo sála do vozidiel.
Nie všetci cestujúci sú s klimatizovanými spojmi spokojní. Mladším spôsobujú problémy pri rôznych alergiách, starším zasa môžu privodiť zdravotné ťažkosti teplotné rozdiely.
„Zaznamenávame rozdielne názory na klimatizované vozidlá, niekomu vyhovujú, niekomu zasa nie,” uzatvára hovorkyňa Volfová.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Poslanci Národnej rady SR Anna Záborská a Richard Vašečka predložili do parlamentu návrh zákona, ktorý by zásadne zmenil pravidlá interrupcií na Slovensku. Zákonodarcovia navrhujú znížiť maximálnu zákonnú lehotu na vykonanie interrupcie z doterajších 12 týždňov na iba 8 týždňov.
Dopravný podnik mesta Košice upozorňuje obyvateľov na plánované nočné údržbové práce na električkovej trati, ktoré môžu spôsobiť dočasné zvýšenie hlučnosti v oblasti.
Slovensko môže vďaka svojej geografickej blízkosti a historickým väzbám, zohrávať kľúčovú úlohu v podpore Ukrajiny na ceste k obnoveniu krajiny a integrácii do Európskej únie. Prvé zasadnutie platformy Partnerstvo pre Ukrajinu má otvoriť dvere širšej spolupráci medzi slovenskými a ukrajinskými organizáciami a posilniť koordináciu aktivít na úrovni štátnych aj súkromných inštitúcií.