Lyžiarske stredisko na Kojšovskej holi zatvorili
V zimnom stredisku na Kojšovskej holi sa túto sezónu lyžovať nebude. Mimo prevádzky zostane aj minimálne niekoľko ďalších rokov.
Skipark Erika na svojej webstránke včera oznámil, že rozhodnutie nechať lanovku a vleky túto zimu vypnuté sa nerodilo jednoducho, ale fungovanie strediska v súčasnej podobe by bolo neefektívne a stratové.
Skipark prevzal v roku 2015 nový majiteľ, košická spoločnosť NOAD, ktorej väčšinovým vlastníkom je firma AZI Invest. Podľa nej je na „Kojšovke“ potrebné zrekonštruovať dopravné zariadenia, opraviť hotel Erika, postaviť zóny pre deti, upraviť lyžiarske trasy a vybudovať výkonný systém umelého zasnežovania tak, aby Erika dosiahla úroveň špičkových lyžiarskych slovenských stredísk.
Nechcú ďalšiu stratu
„Rozhodli sme sa, že pred produkovaním straty prevádzkovaním existujúceho stavu, dáme prednosť investovaniu prostriedkov a času do prípravy nového projektu. Všetky naše sily sme sústredili na budúcnosť strediska s celoročnou prevádzkou,“ hovorí konateľ a spoločník spoločnosti NOAD–u Andrej Šimko. Firma v septembri predložila ministerstvu životného prostredia projektový zámer dobudovania a rozšírenia skiparku. Jeho najúspornejší variant počíta s odstránením všetkých starých zariadení na prepravu lyžiarov a vybudovaním novej vyše trojkilometrovej sedačkovej lanovky zo Zlatej Idky na vrcholovú stanicu na Kojšovskej holi (1245 m n. m.), kde má vzniknúť rotunda s reštauráciou pre osemdesiat hostí. Druhá takmer kilometrová sedačka je naplánovaná z nástupnej stanice v Perlovej doline nad Gelnicou. K tomu sa navrhuje trinásť lyžiarskych vlekov a dvanásť zjazdoviek s celkovou dĺžkou 12,6 kilometrov.
Posledná šanca
NOAD v ozname pre návštevníkov strediska uvádza, že tento projekt je poslednou možnosťou ako vytvoriť dvadsať kilometrov od Košíc moderné celoročné stredisko oddychu a relaxu pre všetkých obyvateľov Košíc a okolitého regiónu, inak Eriku definitívne zatvoria.
Šimko hovorí, že aj keď projekt pripravovali s dôrazom na citlivý prístup k prírode, úrady sa k nemu stavajú odmietavo, „striktne formálne,“ alebo majú nerealizovateľné požiadavky. Koncom novembra sa investor zúčastnil na ministerstve rokovania, na ktorom sa malo určiť, ktorý z variantov navrhovanej činnosti sa bude hodnotiť z hľadiska vplyvov na životné prostredie.
Kritika úradníkov
Úkonu sa nezúčastnila väčšina z dvadsaťosem dotknutých štátnych orgánov, ktoré k projektu sformulovali pripomienky. „Hlavne nás trápilo, že tam nebol nikto od vodohospodárov, ktorí majú zásadné výhrady. Za vrchol ignorancie považujeme neúčasť úradníkov sekcie vôd ministerstva životného prostredia, ktorí nepovažovali za potrebné vysvetliť svoje pripomienky,“ hovorí Šimko.
Podľa portálu lanovky.sk o revitalizáciu Skiparku Erika majú záujem investori, ktorí financovali aj lyžiarske stredisko Snowland Valčianska dolina. Podľa ich predstáv by Kojšovská hoľa mohla byť sesterským strediskom Snowlandu.
Na “Kojšovke” sa lyžovalo od 60. rokov minulého storočia, kedy tu dokončili prvé štyri vleky s odpínacími tiahlami. Mimo prevádzky bola aj pred rokom 2006, kedy skipark vlastnili ruskí podnikatelia.
Foto: IF
Odporúčané články
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od spustenia leteckej linky medzi Košicami a Bratislavou po ohlásenie kandidatúry Ladislava Lörinca na prímátora. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.
Záujem o elektromobilitu na Slovensku rastie, čo potvrdzujú aj dáta. K 29. októbru 2025 jazdilo po slovenských cestách už takmer 24 000 batériových elektromobilov (BEV). Spolu s tým sa rozširuje aj sieť verejného nabíjania, ktorá ku koncu septembra 2025 dosiahla 2 919 nabíjacích bodov. ZSE Drive výrazne prispieva k nárastu nabíjacích bodov ako aj k zmene kvality nabíjacej infraštruktúry – cielene buduje sieť ultrarýchlych nabíjačiek s výkonom nad 150 kW. Jedným z ďalších strategických bodov v sieti ZSE Drive je aj novo otvorený nabíjací HUB v OC Optima Košice, ktorý prepája vysoký výkon s každodenným komfortom zákazníka.
Koncom decembra sa presúva celé Slovensko zo západu na východ a naopak. Zaujímalo nás preto, čo je pre cestujúcich najlepším riešením, aby sa dostali pred a počas sviatkov za svojimi blízkmi. Prinášame informácie o tom, v ktorých vlakoch sa odporúča zakúpiť miestenku a kde je to povinné.