MESTO KOŠICE INFORMUJE: Do modernizácie MHD v rokoch 2012 – 2018 celkovo 250 miliónov eur
V Košiciach začala 21. novembra 2016 ďalšia etapa modernizácie električkových tratí (MET), ktorá nadväzuje na stavby realizované v minulom roku – IKD (Integrovaný dopravný systém osobnej koľajovej dopravy, 1. etapa) a MEU (Modernizácia električkových uzlov v rozsahu MET). Nenávratný finančný príspevok (NFP) vo výške 89 706 442 eur s DPH, bude postupne preinvestovaný v nasledujúcich dvoch rokoch na rekonštrukciu a modernizáciu električkových tratí v celkovej dĺžke 7,3 km na ôsmich ucelených častiach stavby. Cieľom je zabezpečiť zvýšenie efektivity a bezpečnosti dopravy, vyšší komfort pre cestujúcich a vodičov, zníženie hluku, vibrácií, prašnosti a zvýšenie pozitívnych environmentálnych vplyvov na kritických úsekoch električkových tratí v našom meste.
NAJVÄČŠIA INVESTÍCIA V NOVODOBEJ HISTÓRII KOŠÍC
Od roku 2012 do konca roka 2018 tak bude v Košiciach investovaných do modernizácie mestskej hromadnej dopravy celkovo 250 miliónov eur, čo je pre ilustráciu viac ako 10,5 miliardy slovenských korún. Je to historicky najväčšia investícia v novodobých dejinách nášho mesta, financovaná z eurofondov, rozpočtu mesta a vlastných zdrojov Dopravného podniku mesta Košice (DPMK).
NOVÉ AUTOBUSY, ELEKTRIČKY A ELEKTROBUSY ZA 100 MILIÓNOV EUR
Ak začneme pri vymenovávaní investícií s obnovou vozového parku, treba povedať, že za spomenuté obdobie bolo zakúpených 122 nových autobusov, 33 električiek, 14 elek- trobusov a jeden minibus v celkovej hodnote takmer 80,5 miliónov eur. V budúcom roku je naplánovaná kúpa ďalších 13 nových električiek za takmer 19 miliónov eur.
POČAS STABY IKD PREINVESTOVANÝCH TAKMER 40 MILIÓNOV EUR
Stavba IKD Košice „Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie“ znamenala modernizáciu električkových tratí v rozsahu 3,5 kilometra, modernizáciu systému kontroly a riadenia dopravy, zníženie finančných nákladov na údržbu zrekonštruovaných úsekov takmer na nulu, pokles finančných nákladov za spotrebu elektrickej energie, skvalitnenie životného prostredia znížením hluku, prašnosti a vibrácií (aj vďaka nákupu nových vozidiel) na modernizovaných úsekoch. Vo vybraných úsekoch bolo zatrávnené koľajisko, podarilo sa zvýšiť priemernú prevádzkovú rýchlosť, znížiť meškania spojov a zvýšiť spoľahlivosť prevádzky koľajových vozidiel obmedzením negatívneho vplyvu technického stavu tratí na vozidlá. Veľkým prínosom je zvýšenie komfortu, skvalitnenie informovanosti a zvýšenie bezpečnosti cestujúcej verejnosti (nový systém informačných tabúľ na každej zastávke, kamerový systém).
SEDEM ELEKTRIČKOVÝCH UZLOV ZA 21 MILIÓNOV EUR
Skvalitnenie dopravnej infraštruktúry mesta, zrýchlenie a skvalitnenie kultúry cestovania a zvýšenie bezpečnosti úrovňových krížení električkových tratí sa podarilo dosiahnuť vďaka modernizácii siedmich električkových uzlov v celkovej hodnote presahujúcej 21 miliónov eur, ktorú sa podarilo úspešne zrealizovať v roku 2015.
Vedenie mesta Košice vníma túto obrovskú finančnú injekciu do rozvoja mestskej hromadnej dopravy v našom meste ako významný systémový krok, ktorý je plne v súlade s európskym trendom, zameraným na preferovanie verejnej dopravy na úkor dopravy osobnej. Je súčasťou riešenia vážneho problému statickej dopravy, čiže parkovania najmä v centrách miest a úsilia o skvalitnenie životného prostredia v európskych metropolách.
Foto: veja
Odporúčané články
Ministerstvo životného prostredia pod vedením Tomáša Tarabu navrhuje znížiť stupeň ochrany povodia vodárenskej nádrže Starina v rámci zonácie Národného parku Poloniny, čo by mohlo ohroziť pitnú vodu viac ako 600-tisíc obyvateľov východného Slovenska. Organizácia Aevis varuje, že tento krok predstavuje vážnu hrozbu a veľký hazard pre zásobovanie pitnou vodou v oblasti.
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.
V polovici novembra sme uverejnili článok s prehľadom dostupnosti rôznych druhov zariadení pre seniorov v rámci Košíc. Košický samosprávny kraj zriaďuje dve špecializované zariadenia pre seniorov. Do redakcie sa nám ozvala čitateľka, ktorú nepríjemne prekvapila informácia od zamestanca jedného z týchto zariadení. Jej príbuzného neprijímu, pretože od KSK dostali informáciu, že klientov nemôžu prijímať. Adresovali sme preto otázky na KSK, prečo je to tak a dokedy bude tento stav trvať.